نماینده مجلس: در نشست بعدی مذاکرات اتمی توافق حاصل می‌شود

چهارشنبه, 26ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت خطوط قرمز این کشور در توافق نهایی “رعایت خواهد شد” و نشست آینده وزرای خارجه ۱+۴ “منجر به توافق هسته‌ای می‌شود.” اولیانوف مطالبات ایران را “منطقی و حرفه‌ای” دانست.

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران روز چهارشنبه ۱۶ مرداد (۱۷ اوت) به نشست این کمیسیون با شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و به خبرگزاری ایرنا گفت: «تیم مذاکره کننده در تمام طول مذاکرات منافع ملی را مدنظر قرار داده است و خطوط قرمز جمهوری اسلامی در توافق نهایی رعایت خواهد شد.»

به گفته او “مصلحت نظام” در توافق نهایی مدنظر قرار گرفته و “متن توافق در حال رد و بدل شدن برای دست‌یابی به نتیجه نهایی است.” حیدری وعده داد که “جلسه آینده وزاری امور خارجه ۱+۴ منتج به توافق هسته‌ای خواهد شد.”

به گزارش ایرنا جمهوری اسلامی هیچ گونه مذاکره مستقیمی با آمریکا در جریان توافق نهایی نخواهد داشت. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز پیشنهادهای ایران به اتحادیه اروپا را “منطقی و حرفه‌ای” دانسته است. او گفته است: «حال توپ در زمین ‌آمریکاست.»

بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایلنا منتشر کرده، اولیانوف در ارتباط با تحقیقات پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در ایران گفته که ظاهرا این مسائل حل شده‌ است. او همچنین تاکید کرده که مسکو برای ادامه همکاری هسته‌ای با ایران “ضمانت‌هایی دریافت کرده و از این امر راضی است.” اولیانوف گفته اگر واکنش واشنگتن مثبت باشد “به احتمال زیاد در این هفته یا هفته آینده نشست وزرای کمیسیون مشترک برجام برگزار خواهد شد.”

روز گذشته یک منبع دیپلماتیک به شبکه تلویزیونی سی‌‌ان‌ان گفت که ایران در صورت خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای “غرامت” می‌خواهد. هفته گذشته نیز وال استریت ژورنال از دادن امتیازهای قابل توجه به ایران در متن پیشنهادی خبر داده بود.

متن نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپا  به ایران و “اصلاحات” جمهوری اسلامی روی آن در حالی میان طرفین مذاکره رد و بدل می‌شود که بسیاری از جمهوریخوان و حتی برخی دمکرات‌ها در آمریکا از امتیاز‌های احتمالی که به جمهوری اسلامی برای رسیدن به توافق داده شده، به شدت ناخشنودند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.