مرزبانان جمهوری اسلامی ۱۱ شهروند افغانستان را در سیستان و بلوچستان کشتند

جمعه, 26ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

در روزهای گذشته ۱۱ شهروند افغانستان بر اثر شلیک مرزبانان جمهوری اسلامی در استان سیستان و بلوچستان کشته شدند. اجساد آن‌ها که سه نفرشان کمتر از ۱۸ سال داشتند، روز چهارشنبه ۲۴ اسفند به مقامات طالبان تحویل شد.

بر اساس گزارش خبرنگار افغانستان اینترنشنال، پیکر این شهروندان افغانستانی که ابتدای هفته جاری کشته شدند، به نیروهای طالبان در مرز نیمروز تحویل داده شده است.

به گفته منابع آگاه، این افراد قصد داشتند روز شنبه ۲۰ اسفند به صورت غیرقانونی وارد ایران شوند که با شلیک مرزبانان جمهوری اسلامی کشته شدند.

جان‌باختگان همگی زیر ۲۰ سال داشته‌اند و سه نفرشان نیز کودکانی با سن کمتر از ۱۸ سال بوده‌اند.

تا این لحظه نه مقامات طالبان و نه مسوولان جمهوری اسلامی درباره این حادثه اظهار نظر نکرده‌اند.

در ۱۱ ماه گذشته اجساد ۴۷۰ تن از مهاجران افغانستانی از ایران به ولایت نیمروز منتقل شده‌ است که به گفته مقامات طالبان، به دلایل مختلف، به ویژه در جریان تصادفات رانندگی در ایران کشته شده‌اند.

هفته گذشته، ویدیویی از مهاجران افغانستانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر و دست‌ به‌دست شد که می‌گفتند مرزبانان ایرانی در سراوان سیستان و بلوچستان به ماشین آن‌ها تیراندازی کرده‌اند.

در این ویدیو همچنین یکی از مهاجران دیده می‌شود که بر اثر تیراندازی زخمی شده است.

با تسلط طالبان بر افغانستان و گسترش فقر و بیکاری در این کشور، شماری زیادی از شهروندان این کشور به دلیل مشکلات اقتصادی یا به خاطر ترس از انتقام طالبان، به ایران و پاکستان مهاجرت کردند.

فروردین ماه امسال امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، در دیدار با بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل، درباره «بدرفتاری‌های صورت گرفته» با مهاجران افغان در ایران ابراز نگرانی کرد.

در این دیدار، متقی از امینیان خواست پیامی را درباره چگونگی جلوگیری از سوء‌برخورد با مهاجران افغان، به رهبران ایران منتقل کند.

از سوی دیگر به گفته صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در افغانستان، بیش از ۷۲۷ هزار مهاجر افغان طی ۹ ماه (از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲) از کشورهای ایران و پاکستان به این کشور بازگشته‌اند.

وزارت امور مهاجران طالبان هم مدعی شده است از تاریخ ۲۷ تا ۲۹ بهمن ماه سال جاری، شش هزار و ۷۰۳ مهاجر افغان مقیم ایران، از مسیر گذرگاه‌های مرزی اسلام‌قلعه و پل ابریشم به کشورشان برگشته‌اند اما در این خبر مشخص نشده که این افراد با خواست خود بازگشته‌اند یا اخراج شده‌اند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.