هشدار نسبت به «نارضایتی بیشتر مردم» از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی

پنجشنبه, 3ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

به نوشته ایسنا، نمایندگان مجلس خودروهای تولید داخل را «ارابه‌های مرگ» می‌نامند

به نوشته ایسنا، نمایندگان مجلس خودروهای تولید داخل را «ارابه‌های مرگ» می‌نامند

با ادامه وضعیت وخیم کیفیت و قیمت خودرو در ایران، نمایندگان مجلس و رسانه‌های داخلی نسبت به افزایش بیشتر نارضایتی در جامعه و «بازخواست» شدن مسئولان این وضعیت از سوی مردم ابراز نگرانی می‌کنند.

در همین حال برخی از کارشناسان نیز اکنون از «احتمال انفجار قیمتی در هزینه‌های تولید خودرو در سال جاری» خبر می‌دهند.

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه دوم فروردین در گزارشی نوشت که کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، «مدیران ناتوان صنعت خودرو» را به «خیانت‌های پی در پی» متهم کرده هشدار داده است که اگر «اقدام عاجل و سریع» انجام نشود، «افکار عمومی قطعاً آنان را بازخواست خواهند کرد.»

در ادامه این گزارش نیز آمده است که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در سخنان خود خودروهای داخلی را «ارابه‌های مرگ» توصیف می‌کنند و وضعیت بازار خودرو را «نگران‌کننده» عنوان می‌کنند.

از جمله علی موسوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفته است که «مافیا پشت قضیه خودروسازی است» و بازار خودرو در ایران را «نگران و مضطرب» توصیف کرده است.

در کنار کیفیت پایین بدنه خودروهای ایرانی که در تصادفات خطر زیادی را متوجه شهروندان کرده، قیمت خودروها هم افزایشی شدید داشته است.

یکی از شعارهای وزارت صمت دولت ابراهیم رئیسی کنترل قیمت خودرو بود، اما رکوردهای قیمت خودرو در ایران در سال ۱۴۰۱ یکی پس از دیگری شکسته شد تا جایی که خودرو تندر ۹۰ که روزی قرار بود خودرو قشر متوسط ایرانی باشد، قیمتش به بیش از یک میلیارد تومان رسید.

احتمال «انفجار» قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲

با وجود افزایش شدید قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱ امیرحسین کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت از احتمال انفجار قیمتی در هزینه‌های تولید خودرو در سال جاری خبر داده است.

امیرحسین کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو، روز دوم فروردین به خبرآنلاین گفت: «سال آینده برای بازار و صنعت خودرو بسیار عجیب و غریب خواهد بود.»

وی افزود: «در پیش‌فروشی که برای خودروهای داخلی در اواخر سال گذشته صورت گرفت نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر شرکت کردند و به‌طور تقریبی تمام تولید سال آینده پیش‌فروش شد، به این معنا که در سال آینده، دست دولت برای عرضه بیشتر و اضافه خودرو خالی است و در صورتی که بازار هیجانی شود، دولت نخواهد توانست هیچ اقدامی کند.»

وی در حالی این سخنان را بیان کرده که منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، اواخر اسفندماه گفته بود: «با احتساب تورم موجود در کشور، احتمالاً قیمت خودروها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشته باشد. بررسی‌ها و محاسبه‌ها تا پایان فروردین ماه انجام می‌شود و قیمت‌های جدید اعلام خواهد شد.»

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو توضیح داده است: «به‌طور حداقل قیمت تمام شده خودرو در سال آینده ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت، چراکه هزینه انرژی و حداقل دستمزد کارگر برای سال آینده بالا خواهد رفت و ما شاهد یک انفجار قیمتی در هزینه تمام شده خواهیم بود. از طرفی کمبود آب و گاز که سال آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد، تولید را با چالش‌هایی مواجه خواهد کرد.»

قیمت پراید در سال ۱۴۰۱ به رکورد قیمتی بالای ۳۰۰ میلیون تومان رسید، درحالی‌که در سال ۱۴۰۰ قیمت این خودرو ۱۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر بود. با افزیش قیمت کارخانه‌ای خودرو در سال جاری مشخص نیست بازار خودرو دچار چه تنشی خواهد شد.

در سال گذشته بنا به اعلام وزرات صمت حدود یک میلیون ۳۰۰ هزار خودرو تولید شده‌است که حدود ۲۰۰ هزار دستگاه کمتر از تقاضای بازار بوده‌است.

برنامه دولت ایران در سال گذشته برای واردات ۱۰۰ هزار خودرو هم موفق نبود و تا کنون خودرو وارداتی وارد بازار ایران نشده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.