ضرغامی: مدیران اماکن تاریخی از ترس برخورد قضایی درباره حجاب «سخت‌گیری بلاوجه» نکنند

پنجشنبه, 18ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

درخواست ازدواج از زنی بدون حجاب اجباری در حافظیه منجر به برخورد قضایی با مدیر این مجموعه شد

درخواست ازدواج از زنی بدون حجاب اجباری در حافظیه منجر به برخورد قضایی با مدیر این مجموعه شد

به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره تعطیلی برخی اماکن تاریخی به دلیل «بی‌حجابی» بازدیدکنندگان، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ایران خواست مدیران این اماکن بیش از حد سخت‌گیری نکنند.

به گزارش رسانه‌ها در ایران، عزت‌الله ضرغامی گفته مدیران اماکن تاریخی نباید «از خوف و نگرانی» درباره برخوردهای قضایی، «سختگیری های بلاوجه» درباره حجاب کنند، یا «مرکزشان را تعطیل کنند یا خدمات‌شان را کاهش دهند.»

او با اشاره به این که ورودی این اماکن «کنترل می‌شوند» و «تذکرات لازم» داده می‌شود، گفته که اگر با قضاوت دستگاه قضایی «موافق نباشیم»، به ماموران قضایی منعکس می‌شود.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی درباره عزل مسئول «تکیه معاون‌الملک» کرمانشاه به دلیل وضعیت پوشش بازدیدگنندگان و بازداشت مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس و مدیر آرامگاه حافظ در شیراز به دنبال پخش ویدئویی از خواستگاری یک مرد از زنی بدون حجاب اجباری منتشر شده بود.

روز ۱۹ اردیبهشت، سایت دیده‌بان ایران بخشنامه‌ای را فاش کرد که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری صادر کرده بود و حضور افراد در اماکن تحت مدیریت پایگاه‌های میراث ملی و جهانی، شامل موزه‌ها و اماکن تاریخی، به «رعایت کامل موازین حجاب اسلامی» مشروط شده بود.

اوایل اردیبهشت ماه فاش شد در پی «تذکر حجاب» به زنان گردشگر در باغ شازده ماهان کرمان و درگیری مردمِ حامی زنان با «تذکردهندگان»، یک زن گردشگر دچار ایست قلبی شد و در بیمارستان جان باخت.

مقام‌های قضایی و انتظامی در واکنش به مقاومت زنان در برابر حجاب اجباری از ابتدای امسال، چند مرکز تفریحی و تجاری در نقاط مختلف ایران را هم پلمب کرده‌اند؛ هرچند که برخی حقوقدان‌ها می‌گویند این کار قانونی نیست.

ویدئوهای بسیاری در ماه‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که حضور زنان بدون حجاب اجباری در اماکن تاریخی، تفریحی و گردشگری را نشان می‌دهد.

در ویدئوهای دیگری نیز کارمندان این اماکن از حضور زنان بدون پوشش در موزه‌ها و اماکن تاریخی جلوگیری می‌کنند.

برخوردهای پلیسی با مقوله حجاب در ماه‌های اخیر، پیش از این نیز اعتراض ضرغامی را برانگیخته بود و او به صراحت مخالفت خود را با پلمب اماکن تاریخی و گردشگری به بهانه برخورد با «بی‌حجابی» اعلام کرده بود.

وزیر گردشگری ایران از جمله درباره پلمب هتل «خانه عامری‌ها» در کاشان به بهانه برخورد با «بدحجابی» در حالی که گردشگر خارجی و افراد بسیاری در آن اقامت داشته و اتاق‌ رزرو کرده‌ بودند، انتقاد کرده و گفته بود این افراد «آواره خیابان‌ها» شده و ضربه مهلکی به صنعت گردشگری وارد می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری شفقنا، سایت دیده‌بان ایران و رادیو فردا؛ ع.م/ ب.ب

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.