رئیس روستک: اولین محموله اس ۳۰۰ شهریور یا مهر به ایران تحویل می‌شود

جمعه, 21ام اسفند, 1394
اندازه قلم متن

سرگی چمزوف، رئیس کمپانی روسی تولیدکننده سامانه دفاعی اس ۳۰۰، می‌گوید اولین محموله این پدافند ضدهوایی در ماه سپتامبر یا اوت سال جاری میلادی (شهریور یا مهر ۱۳۹۵) به ایران تحویل داده می‌شود.

آقای چمزوف در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی وال‌ استریت‌ جورنال که در شماره پنج‌شنبه، ۲۰ اسفند، منتشر شده، همچنین گفته است که تهران به مسکو قول داده تا پس از تحویل گرفتن اولین محموله سیستم اس ۳۰۰ شکایت خود از روسیه را پس بگیرد.

ایران و روسیه حدود یک دهه قبل یعنی در سال ۲۰۰۷ میلادی، قرارداد مربوط به خرید و فروش سیستم‌های ضدهوایی اس ۳۰۰ را امضا کردند، اما روسیه تاکنون و به دلایل متعدد از تحویل دادن این سیستم‌ها به ایران خودداری کرده است.

این مسئله باعث شد تا جمهوری اسلامی با طرح شکایتی در یک دادگاه بین‌المللی، خواستار دریافت چهار میلیارد دلار خسارت از روسیه شود.

اما به دنبال توافق اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، موانع قانونی موجود برای تحویل دادن سیستم اس ۳۰۰ به ایران را از میان برداشت.

هرچند برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که پس از آن که اسرائیل اسنادی در اختیار روسیه قرار داده که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی، سیستم‌های تسلیحاتی ساخت این کشور را در اختیار حزب‌الله لبنان قرار داده است، رئیس جمهور روسیه تحویل دادن سامانه‌های اس ۳۰۰ به ایران را مجددا معلق کرده است.

با این حال آقای چمزوف به وال‌ استریت‌ جورنال گفته است که سیستمی که قرار است به ایران تحویل داده شود، از نوع اس ۳۰۰ پی‌ام‌یو۱ خواهد بود و این مدل پس از آن دیگر تولید نخواهد شد.

سرگی چمزوف رئیس کمپانی روستک است که در مقام یک کمپانی دولتی، یکی از بزرگ‌ترین سازندگان تسلیحات در روسیه به شمار می‌آید.

آقای چمزوف گفته که ایران همچنین خواستار خرید «فهرست بلندی» از تجهیزات نظامی ساخت این شرکت و روسیه هستند.

در حالی که پیشتر گزارش شده بود که ایران خواهان خرید هشت میلیارد دلار جنگ‌افزار از روسیه است، رئیس روستک گفته که اگرچه گفت‌وگوها درباره این موضوع در جریان است اما هنوز خبری از قرارداد نیست.

آقای چمزوف تاکید کرده است که «روسیه به ایران اعتبار مالی می‌دهد تا با آن در ایران نیروگاه حرارتی ساخته شود اما اگر قرار به خرید جنگ‌افزار باشد، پول آن را باید خود ایرانیان بدهند، نه روسیه».
از: رادیو فردا
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.