رشد ۲۰ درصدی حق بیمه در سه ماهه ۹۵

چهارشنبه, 13ام مرداد, 1395
اندازه قلم متن

wam

رییس کل بیمه مرکزی از رشد ٢٠ درصدی حق بیمه در سال جاری خبر داد و در خصوص برخی پرداخت‌های نامتعارف در این حوزه گفت: نظر شخصی من این است که هیات عامل نباید وام بگیرد و خودم به عنوان فردی که ١٠ سال است در سیستم بانکی هستم یک ریال وام نگرفتم و طی هفته‌های اخیر در بیمه مرکزی یک میلیارد و ۶۴٠ میلیون تومان از مبالغی که بابت وام ضروری و خرید خودرو هیات عامل داده شده بود، پس گرفته شده است.

اقتصاد آنلاین – سمانه برمخ‌شاد: عبدالناصر همتی، رییس کل بیمه مرکزی در یک نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود، با اشاره به وظایف بیمه مرکزی بر اساس اساسنامه، گفت: ارشاد، هدایت و نظارت بر موسسات بیمه و همچنین در عین حال حمایت از آنها جهت حفظ سلامت بازار بیمه از وظایف بیمه مرکزی است.

رشد ۲۰ درصدی حق بیمه در سه ماهه ۹۵

وی با اشاره به اینکه بیمه مرکزی به نقش نهاد ناظر دولت را نیز عهده دار است، تصریح کرد: تعمیم و توسعه بیمه و همچنین حمایت از حقوق بیمه گذار و همچنین جلوگیری از فعالیت‌های مکارانه و رقابت‎های غیر سالم از دیگر وظایف بیمه مرکزی است.

به گفته او در حوزه بیمه آتش سوزی، باربری، مسئولیت و تا یک ماه پیش در حوزه بیمه شخص ثالث رقابت های ناسالمی وجود داشته و دارد.

همتی از رشد ٢٠درصدی حق بیمه در سه ماه ابتدایی سال جاری خبر داد و اظهار کرد: امیدوارم نفوذ بیمه در کشور از عدد ٢ رد شود.

وی با بیان اینکه ابتدای سال ٧٣ که به بیمه مرکزی آمدم ضریب نفوذ بیمه ٠.٣۴ بود و در سال ٨۴ که از بیمه مرکزی رفتم به ١.۴ رسید، تاکید کرد: طی یک دهه گذشته (تا پایان سال ٩٣) ضریب نفوذ بیمه به ١.٩ درصد رسیده است و این در حالی است که میانگین جهانی ضریب نفوذ بیمه به ۶.۵ درصد است.

رشد ۳۲ درصدی پرداخت خسارت در بهار

همتی با بیان اینکه نفوذ بیمه باید افزایش یابد ، تصریح کرد: رشد پرداخت خسارت در سه ماهه اول سال جاری ٣٢ درصد بوده و در مجموع ۶.٩ میلیون فقره خسارت پرداخت شده است.

به گفته او نسبت خسارت به حق بیمه در این مدت به ۶٢.۵ درصد رسیده که تا حدودی زیاد است.

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه بیمه ایران به عنوان بیمه دولتی ٣٢ درصد و بیمه های غیر دولتی ۶٨ درصد سهم بازار را در اختیار دارند، اضافه کرد: ١٢ درصد پرتفو صنعت بیمه مربوط به بیمه زندگی است که از این میزان ٧٠ درصد اندوخته ای است به عبارت دیگر ٨ درصد کل پرتفو صنعت بیمه بیمه زندگی پس اندازی است.

وی با اشاره به اینکه ٨ درصد رقم بسیار پایینی در کشور ما است، ادامه داد: بیمه زندگی در منطقه منا ٢۵ درصد و در کل جهان ۵۵ درصد است.
به گفته همتی راه اصلاح نفوذ بیمه و افزایش آن به ۶.۵ در کشور این است که سهم بیمه زندگی افزایش یابد در غیر اینصورت نفوذ بیمه افزایش نخواهد یافت.

هیات عامل نباید وام بگیرد

وی درپاسخ به سوالی درباره رویکردش نسبت به حقوق های نامتعارف که ابتدا از بیمه مرکزی شروع شد، گفت: مقام معظم رهبری در این باره نظرشان را اعلام فرمودند و فراتر از آن را حق خودم نمی دانم که بگویم.

رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: بخشی غیرقابل قبول بوده به ویژه در مورد وام ها نظر شخصی من این است که هیات عامل نباید وام بگیرد و خودم به عنوان فردی که ١٠ سال است در سیستم بانکی هستم یک ریال وام نگرفتم. اما باید توجه کرد که بالاخره ضوابطی بوده که بر اساس آن عده ای وام دریافت کردند. در مورد حقوق ها هم همینطور بخشی قانونی بوده و بخشی هم اشتباه بوده است.

وی تاکید کرد: معتقدم رویکرد در بیمه مرکزی درباره پرداخت وام ها اشتباه بوده و می توان گفت که برداشت در این زمینه اشتباه بوده است.

طبق آیین نامه بیمه مرکزی هیات عامل می تواند ۴٠ برابر و رییس کل تا ۴۵ برابر حقوق وام ضروری بگیرند و سقفی هم برای این پرداخت ها تعیین نشده و این در حالی است که در همان آیین نامه برای کارکنان سقف تعیین شده است.

وی همچنین به ماده ای از قانون برنامه پنجم در این زمینه اشاره و تاکید کرد: این بند مربوط به پرداخت فوق العاده های خاص بود که برداشت نادرستی از آن صورت گرفته بود .

همتی ادامه داد: از ١٠ خرداد که به بیمه مرکزی آمدم طی نامه ای به امور مالی موضوع پرداخت وام ۴٠ تا ۴۵ برابر را متوقف کردم و یک میلیارد و ۶۴٠ میلیون تومان از مبالغی که بابت وام ضروری داده شده بود، پس گرفته شده است.

همچنین ۲۱۰ میلیون تومان که مربوط به اضافه کاری شب عید همکاران بوده پیش از امدنم به بیمه مرکزی برگردانده شد.

وی ادامه داد: من اعتقاد دارم هیچ پرداخت خلاف مقررات نباید در کشور انجام شود، اما اعتقاد من دلیل بر این نمی‌شود که همه آن را رعایت کنند.

آمده‌ام که حاشیه‌ها در صنعت بیمه به حداقل برسانم

رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه اعتقاد دارم که هیات مدیره نباید از چنین وام‌هایی استفاده کنند، اگر هم می‌خواهند از این وام‌ها دریافت کنند باید از مجمع یا وزیر اجازه بگیرند، تصریح کرد: البته ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون تومان که وام ضروری نمی‌شود آدم متوجه می‌شود که این موضوع دارای اشکال است، چرا که انسان عقل دارد و متوجه می‌شود که ۵۰۰ میلیون تومان نمی‌تواند وام ضروری باشد، در نتیجه باید به این مبالغ شک کرد، اما من در این موارد نظر خود را تحمیل نمی‌کنم و به قوانین استناد می‌کنم. علاوه بر این آیین‌نامه‌ها هم در حال درست شدن است و به زودی ضوابط اجرایی‌اش به دولت ابلاغ خواهد شد.

همتی در پاسخ به این‌که آیابدون تنش پول‌ها را از مدیران را گرفته‌اید؟ شنیده‌ایم که تعدادی از مدیران پول‌ها را پس نمی‌دادند، اظهار کرد: بله مگر می‌توانند ندهند، اگر ندهند برکنارشان می‌کنم. من سر مسائل قانونی با کسی شوخی ندارم و قسمت مالی هم گزارش کرده که همه مبالغ را پرداخت کرده‌اند.

فقط دوتا از آقایون کسری داشتند و بابت آن چک دادند ولی از نظر من چک پول است. البته چک ۱۰۰ سال دیگر را نداده‌اند، بلکه تاریخ چک‌ها برای همین ماه است، بنابراین از نظر من آن مبالغ پرداخت شده محسوب می‌شود. امیدوارم در صنعت بیمه از این به بعد درباره‌ خدماتش صحبت کنیم. من آمده‌ام که حاشیه‌ها در صنعت بیمه به حداقل برسانم. خواهش می‌کنم که رسانه‌ها کمک کنند که صنعت بیمه در کشور نفوذ بیشتری پیدا کند.

رییس کل بیمه مرکزی همچنین در پاسخ به این‌که وضعیت فعلی حقوق مدیران چطور است افزود: براساس مصوبه شورای حقوق و دستمزد که ابلاغ شده بلافاصله احکام هیات عامل و مدیران اصلاح شد، اماچون قانون خدمات هنوز ابلاغ نشده، منتظریم که این موضوع برای کارکنان نیز ابلاغ شود. البته امیدواریم که تعدیل حقوق کارکنان به سمت بالا باشد. ما اصلا دوست نداریم همکارانمان حقوق‌شان کاهش پیدا کند، بلکه مایلیم حقوق‌شان حداقل در آن سطح که بوده حفظ شود، ولی درباره مدیران و هیات عامل در آن حدی که دولت ابلاغ کرده بود اجرا شده است.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.