|
هموطن
گرامی سلام
و اینک باز
هم نامه ای دیگر از یک وزیر باسابقه
در رد اظهارات ریاست محترم
جمهوری و اثبات دروغ گوئی
های گزاف ایشان. حرف اصلی این است : فردی که
به راحتی
می تواند دروغ های بزرگ بگوید. آیا
امکان اعتماد به وی
هست
لطفا در صورتی که متن ایمیل
را منطقی
دیدید برای دوستان خود هم
بفرستید.
بسمه تعالي
جناب آقاي دكتر احمدي نژاد
رييس محترم جمهوري
با سلام و احترام، به استحضار ميرساند كه
جنابعالي در برنامه مستند جمعه مورخ
08/03/1388 در سيماي
جمهوري اسلامي در خصوص بعضي
طرحهاي نفت اظهار داشتيد (پياده
شده از نوار): «پالايشگاه گاز
پارسيان كه بزرگترين
پالايشگاه
گازي كشور است در همين دولت كليد
خورد، در همين دولت هم تمام شد.
اصلا ما نرسيديم برويم افتتاح
كنيم. بسياري از
پتروشيميها،
اينهاست، بعضي از فازهاي پارس جنوبي،
فاز 9 و 10 در اين دولت شروع
شد، در اين دولت هم تمام شد.»
در خصوص بيانات
جنابعالي، اگر از
منظر منافع ملي به موضوع نگاه
كنيم، به نظر
اينجانب چندان
فرقي ندارد كه يك طرح را چه كسي
شروع كرده و چه كسي
به پايان
رسانده است و آنچه مهم است منافع
ملي ايران و ايرانيان و
اين است كه به
هر حال منفعتي به مردم برسد و خدمتي
براي آنان انجام شود، ليكن
با توجه به اهميتي كه گزارشهاي
رياستجمهوري و مقامات
عاليرتبه نظام
براي مردم دارد، بر خود لازم ديدم كه
مطالب زير را به استحضار
برسانم:
1.در خصوص آنچه درباره طرح پارسيان
اعلام كردهايد كه اين طرح در
دولت نهم آغاز و به اتمام رسيده
است،
به استحضار ميرساند كه طرح
جامع پارسيان، شامل توسعه
ميدانهاي
گازي تابناك، شانول،
وراوي و هما و ايجاد پالايشگاه
پارسيان در
منطقه عمومي لامرد و
مُهر در دو فاز طراحي شده و به اجرا
درآمده
است.
فاز اول اين طرح شامل احداث و
تكميل 12 حلقه چاه در ميدان
تابناك و نيز
احداث پالايشگاه مرحله اول پارسيان با
ظرفيت نمزدايي
20ميليون مترمكعب گاز طبيعي در
روز در تاريخ 25 شهريور 1382
تكميل و
در حضور جمع كثيري از مسوولان
استانهاي فارس و بوشهر توسط
جناب آقاي خاتمي رييس جمهور
وقت افتتاح شد و اخبار آن در همان
زمان از شبكه
سراسري پخش شد و مستندات آن نيز در
آرشيو سيماي جمهوري اسلامي
موجود ميباشد. با افتتاح اين
طرح در سالهاي 1382 و 1383
جمعا بالغ بر 2هزارميليون
متر مكعب گاز طبيعي از طريق
خطIGAT ا4 به
شبكه سراسري گاز تزريق شد.
قرارداد مربوط به فاز 2
پالايشگاه
پارسيان پس از برگزاري مناقصه و تعيين
برنده آن در تاريخ 11 مهر ماه
1382 بين شركت ملي گاز ايران و
شركتهاي پايندان و
مديريت
طرحهاي صنعتي ايران به امضا رسيد.
همچنين اجراي بخش ديگري از
تاسيسات پالايشگاه به شركت نفت
مناطق مركزي ابلاغ شد كه در
مجموع
پيشرفت فيزيكي كلي پالايشگاه تا
پايان دولت جناب آقاي خاتمي
در مرداد 1384
به ميزان 36درصد بوده است. ميزان
پيشرفت طرحهاي توسعه
ميدانهاي تابناك، شانول، وراوي
و هما نيز تا پايان دولت
آقاي خاتمي به
ترتيب 90درصد، 60درصد، 9/65درصد و
49درصد و پيشرفت فيزيكي كلي
پالايشگاه 36درصد بوده است. جالب
آن
است كه مجري توسعه اين
ميدانها در دولت جناب آقاي خاتمي
شركت نفت
مناطق مركزي به مديريت
جناب آقاي نوذري وزير فعلي نفت بود
و تقريبا
ميتوان گفت كه همه
دستاندركاران اين طرح اكنون نيز
در عاليترين
سمتهاي شركت ملي
نفت ايران مشغول به كارند.
احداث خط لوله انتقال
ميعانات گازي
اين پالايشگاه به عسلويه نيز از جمله
طرحهايي بود كه در دولت
جناب آقاي خاتمي آغاز شد و به
پايان رسيد.
من
نميدانم كه چه كسي به شما
گزارش داده است كه طرح پارسيان در
دولت شما آغاز شده و به اتمام رسيده
است.
اينجانب در طول
مدت تصدي وزارت
نفت، با توجه به اهميت طرح
پارسيان، هر ماهه و به
دفعات از
پيشرفت اين طرح از نزديك و در
كارگاههاي مربوطه بازديد
ميكردم و هر دو هفته يك بار نيز
پيشرفت فيزيكي آن را در
جلساتي كه
برگزار ميشد پيگيري ميكردم.
2.در خصوص طرح فازهاي 9و 10
پارس
جنوبي نيز در صحبت خود اشاره فرموديد
كه «فاز 9 و 10 در اين دولت
شروع شد، در اين دولت هم تمام شد».
به استحضار ميرساند
كه قرارداد
اجراي فازهاي 9 و 10 فازهاي جنوبي پس
از اعلام مناقصه بينالمللي، پس
از طي مراحل طولاني در شهريور ماه
سال 1381بين
شركت ملي نفت ايران با برنده مناقصه
يعني مجموعه مشاركتي متشكل از شركت
مهندسي و ساختمان صنايع نفت (اويك) با
نمايندگي آقاي دكتر ناصر توفيقي و
شركت تأسيسات دريايي ايران با
نمايندگي آقاي مسعود سلطانپور و شركت
LG كره (كه
بعدا به GS
يا GOLDSTAR
تغيير نام
يافت) به امضا رسيد. پيش پرداخت به اين
مشاركت در اسفند ماه 1381
انجام شد.
همچنين قرارداد فاينانس طرح به
مبلغ 1700ميليون دلار
نيز با
كنسرسيومي از بانكهاي اروپايي به
رهبري دويچ بانك آلمان در آذر
ماه 1382 بين شركت ملي نفت ايران و
اين بانكها به امضا رسيد.
در زمان انتقال دولت در مرداد 1384
پيشرفت فيزيكي پالايشگاه
فازهاي 9 و
10(بخش خشكي) معادل 28درصد و پيشرفت
ساخت و نصب سكوهاي دريايي
45درصد و پيشرفت فيزيكي خط لوله
دريايي معادل 46درصد و
پيشرفت كل
پروژه معادل 31درصد بوده است و
مستحضريد كه هنوز نيز اين طرح
به پايان نرسيده است و بخش
دريايي آن تكميل نشده و به همين
دليل نيز اين
پالايشگاه با گاز فازهاي 6 و 7 و 8
تغذيه و راه اندازي شده است.
عكسها، فيلمها، مصاحبهها و
مستندات در اين
خصوص به قدري روشن
است كه كوچكترين شكي در رد ادعاي
حضرتعالي در
خصوص شروع اين كار در
دولت نهم برجاي نمي گذارد.
3.در خصوص اين
مطلب نيز كه بيان
فرمودهايد كه بسياري از
پتروشيميها در دولت
نهم شروع شده
و به پايان رسيده است، اگر تاكنون
به جنابعالي گزارش
نكردهاند،
مستحضر باشيد كه عموم پتروشيميهايي
كه جنابعالي
تاكنون افتتاح كردهايد در زمان
دولت آقاي خاتمي آغاز شده
و پيشرفت
فيزيكي بعضي از آنها در زمان تحويل
دولت به جنابعالي در مرداد
1384به ترتيب زير بوده است:
واحد دوم پتروشيمي شهيد
تندگويان 91درصد
پتروشيمي فناوران (اسيد استيك) 92درصد
پتروشيمي مارون (الفين هفتم) 97درصد
پتروشيمي لاله (پلي
اتيلن سبك) 91درصد
پتروشيمي پارس (واحد استحصال اتان
و
گاز مايع) 98درصد پتروشيمي
غدير (آمونياك و اوره چهارم)
97درصد
پتروشيمي زاگرس (متانول چهارم) 96درصد
پليمر
آرياساسول (الفين نهم) 81درصد
پتروشيمي جم (الفين دهم) 91درصد
پتروشيمي نوري (برزويه سابق –
آروماتيك چهارم) 94درصد
تمامي اين پتروشيميها حداكثر
بايد در سال 1385 به بهرهبرداري
ميرسيدند كه به دليل مشكلات
مديريتي در صنعت پتروشيمي با
تاخير
زياد به بهرهبرداري
رسيدند.
در دولت جنابعالي جز
پتروشيمي
كاويان كه در دست ساخت است، هنوز هيچ
قراردادي براي احداث واحدهاي
پتروشيمي جديد منعقد و عملياتي
نشده است كه به بهرهبرداري
برسد.
با توجه به
مطالبي كه بيان شد مشخص ميشود
كه آنچه در خصوص طرحهاي پارسيان،
فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي و
طرحهاي
پتروشيمي بيان شد كاملا خلاف واقع
بوده است.
گرچه
همانطور كه در صدر اين نامه
آوردم براي اينجانب مهم نيست كه اين
طرحها به نام چه كسي تمام
شود، چون هر افتخاري كه در اين كشور
حاصل ميشود متعلق به ملت
بزرگ و سرافراز ايران است، ولي مهم
اين
است كه يك مسوول عاليرتبه
نبايد به مردم حرف خلاف بزند و
ثانيا اگر
گزارش خلاف به او
ميدهند به دفعات نبايد بر پايه
اين گزارشهاي
خلاف اين مطالب را
به عنوان امين مردم به ايشان منتقل
كند.
بزرگترين وظيفه
رييس جمهور و مسوولان نظام امانت
داري
آنان است و شرط اول امانت
داري، صداقت است. جنابعالي
احتمالا بر
اين نكته واقفيد كه به
دنبال رسوايي اخلاقي آقاي
بيلكلينتون آنچه
در نهايت از
جانب مردم آمريكا مورد اشكال و غير
قابل گذشت تلقي شد نه رابطه
غيراخلاقي رييسجمهور، بلكه
دروغگويي وي بود.
با احترام – بيژن زنگنه
وزير اسبق نفت
|