|
|
|||
|
محکومیت اقدام ایران در 'نادیده گرفتن قطعنامه های بین المللی' بی بی سی: چند کشور جهان تصمیم ایران به ادامه غنی سازی اورانیوم و اقدام برای ساخت مراکز جدید غنی سازی را محکوم کرده اند. روز دوشنبه، 30 نوامبر (9 آذر)، برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، در مصاحبه ای با روزنامه فرانسوی فیگارو تصمیم ایران در نادیده گرفتن خواست جامعه جهانی و احداث مراکز جدید غنی سازی اورانیوم را اقدامی بسیار وخیم و خطرناک توصیف کرد. آقای کوشنر با اشاره به قطعنامه مصوب شورای حکام آژانس بین المللی در محکومیت برخی فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی که روز جمعه گذشته صادر شد، افزود "اصرار ایران در نادیده گرفتن تقاضای یک نهاد عمده مستقل مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی حقیقتا بسیار خطرناک است." وزیر امور خارجه فرانسه تصمیم اعلام شده دولت ایران برای ساختن ده مرکز غنی سازی اورانیوم در واکنش به قطعنامه مصوب شورای حکام را "بچکانه" و "مضحک" دانست و آن را محکوم کرد. در حالیکه شورای حکام ایران را به خاطر آنچه که فعالیت مخفیانه در احداث تاسیسات غنی سازی فردو خوانده محکوم کرده است، روز یکشنبه، مقامات هسته ای جمهوری اسلامی اعلام داشتند که به دستور محمود احمدی نژاد قرار است ده مرکز دیگر غنی سازی در نقاط مختلف ایران احداث شود. آقای کوشنر در مورد این واکنش جمهوری اسلامی گفت که "به چه دلیل ایران باید برنامه ای برای ساخت ده مرکز جدید غنی سازی اورانیوم را اعلام کند در حالیکه این کشور حتی یک رآکتور هسته ای هم ندارد تا اورانیوم غنی شده را به عنوان سوخت در آن به کار برد؟" مقامات جمهوری اسلامی همواره تاکید داشته اند که هدف از اصرار بر ادامه غنی سازی اورانیوم در داخل تامین سوخت نیروگاه های هسته ای است اما کشورهای غربی ایران را متهم کرده اند که در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای، در صدد تولید اورانیوم لازم برای ساخت بمب اتمی است. دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در واکنش به اعلام تصمیم جمهوری اسلامی به افزایش ظرفیت غنی سازی گفته است که "ایران به جای تعامل با ما به تحریک و فریبکاری دست زده است." به سوی 'انزوای بیشتر'آقای میلیبند گفت که ایران در واکنش به خواست شورای حکام برای رفع نگرانی جامعه بین المللی در مورد برنامه های هسته ای خود، اعلام کرده که در نظر دارد تاسیسات غنی سازی جدیدی را احداث کند و افزود "این اقدام نمایانگر مشکل بنیادی ما با ایران است." کوشنر: اصرار ایران در نادیده گرفتن خواست آژانس بسیار خطرناک است وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرده است که "ما بارها و بارها گفته ایم که حق ایران برای برخورداری از برنامه غیر نظامی اتمی را قبول داریم اما آنها باید اول اعتماد جامعه جهانی کسب کنند." دیوید ملیبیند هشدار داده است که ایران نمی تواند انزوای جهانی خود را دست کم بگیرد و اقدام اخیر این کشور تنها باعث عزم و وحدت نظر بیشتر جامعه جهانی خواهد شد، و افزوده است "من به ایران توصیه می کنم که این واقعیت را درک کند و دستی را که به سوی این کشور دراز شده با صمیمیت بفشارد." سخنگوی دفتر ریاست جمهوری آمریکا نیز در واکنش به اعلام احداث مراکز غنی سازی جدید در ایران گفته است که این اقدام مغایر تعهدات بین المللی ایران و نشانه آن است که دولت جمهوری اسلامی در نظر دارد این کشور را منزوی تر از پیش کند. پیش نویس قطعنامه محکومیت ایران به خاطر فعالیت مخفیانه در ساخت یک مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در فردو، نزدیک قم، توسط کشورهای گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان تهیه و به جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده بود. این قطعنامه با رای مثبت بیست و پنج کشور از سی و پنج کشور عضو شورای حکام به تصویب رسید در حالیکه سه کشور به آن رای منفی و شش کشور رای ممتنع دادند. اعضای شورا در حال حاضر عبارتند از آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آذربایجان، آرژانتین، آفریقای جنوبی، آلمان، اسپانیا، استرالیا، افغانستان، اوروگوئه، اوکراین، برزیل، بورکینافاسو، پاکستان، پرو، ترکیه، دانمارک، رومانی، زلاندنو، ژاپن، سوئیس، فرانسه، کانادا، کره جنوبی، کنیا، کوبا، مالزی (رئیس دوره ای شورا)، مصر، مغولستان، هلند، هند و ونزوئلا. پیش از رای گیری در مورد این قطعنامه، برخی مقامات ایرانی گفته بودند که آن دسته از اعضای شورا که همزمان عضو جنبش غیر متعهدها نیز هستند از سیاست هسته ای ایران حمایت خواهند کرد. در پی صدور این قطعنامه، مقامات جمهوری اسلامی ساختار شورای حکام را به خاطر تصویب این قطعنامه مورد انتقاد قرار داده و با متهم ساختن کشورهای غربی به اعمال نفوذ در تصمیم گیری های شورا، خواستار تغییر این ساختار شده اند. مشکلات خارجی و داخلی ایران
|
||||
|