تحصیلکردگان رشته محیط زیست در صدر جدول بیکاران

kampaineshteghalmohit

انتخاب خبر: کمپین حمایت از اشتغال فارغ التحصیلان محیط زیست با حمایت قریب به ۱۰۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست و استادان این رشته از دانشگاه‌های مختلف و فعالان حوزه محیط زیست آغاز به کار کرده است.

قادر رحمان زاده درباره اهداف شکل گیری این پویش محیط زیستی گفت: درس انسان و محیط زیست اخیراً توسط وزارت آموزش و پرورش در فهرست دروس دانش آموزان پایه یازدهم گنجانده شده است، اما تدریس آن برعهده ی معلمانی نهاده شده که رشته تحصیلی آن ها جغرافیا و نه محیط زیست است.

مؤسس کمپین حمایت از اشتغال فارغ التحصیلان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: یکی از مهمترین اهداف کوتاه مدت این کمپین، تلاش برای تغییر تصمیم وزارت آموزش و پرورش و تدریس درس انسان و محیط زیست توسط تحصیلکردگان رشته محیط زیست است.

وی، تلاش برای نظارت دانش آموختگان رشته محیط زیست بر صنایع آلاینده، تشکیل نظام مهندسی محیط زیست، تأسیس مدارس طبیعت و همینطور پرداختن به موضوع بازیافت را از دیگر اهداف این پویش محیط زیستی عنوان کرد و گفت: تمام تلاش این پویش آن است که آمار بیکاری حدود ۵۰ درصدی فارغ التحصیلان رشته محیط زیست کاهش پیدا کند.

این دانشجوی رشته محیط زیست ادامه داد: فارغ التحصیلان رشته محیط زیست بیشترین آمار بیکاری را در میان رشته های دانشگاهی به خود اختصاص داده اند در صورتی که امروز در دنیا رشته محیط زیست اهمیت فزاینده پیدا کرده است و محیط زیست و مسائل مرتبط با آن از اولویت های اول کشورهای پیشرفته یا توسعه یافته است.

رحمان زاده، دلیل اصلی تشکیل این پویش را وضعیت تأسف بارمحیط زیست کشور ایران برشمرد و تصریح کرد: هر روز بر دامنه ی تخریب محیط زیست کشورمان افزوده می شود و وضعیت نامطلوب آن شدت پیدا می کند.

وی اضافه کرد: دلیل عمده ی تخریب محیط زیست کشورمان استفاده نکردن از نیروی متخصص محیط زیستی و دانشجویان این رشته در الگوی توسعه ملی ایران بوده است.

مؤسس کمپین حمایت از اشتغال فارغ التحصیلان محیط زیست تأکید کرد: متأسفانه در بیشتر حوزه های مربوط به محیط زیست، ادارات مختلف و حتی سازمان حفاظت محیط زیست از نیروهای غیر متخصص بهره می برند.

وی افزود: تأسف آور اینکه امروز ناظران و مشاوران محیط زیستی در کارخانه ها و حتی افرادی که مدارس طبیعت را تأسیس می کنند کمترین تخصصی از محیط زیست نداشته و حتی در بسیاری از NGOها یا سازمان های غیردولتی محیط زیستی نیروهای غیرمحیط زیستی حضور دارند و دانشجویان یا فارغ التحصیلان تخصصی رشته محیط زیست کمتر جایی در چنین تشکل های محیط زیستی دارند.

این فعال محیط زیست کشورمان با بیان اینکه نگاه عامیانه و سطحی اکنون در حوزه ی محیط زیست کشورمان به اوج خود رسیده است، تأکید کرد: چنین نگاهی به موضوع محیط زیست موجب ایجاد مشکلات و معضلات جدی تری در این حوزه شده است و جالب تر اینکه حتی از تخصص دانشجویان رشته محیط زیست برای برطرف کردن چنین مشکلات و معضلاتی کمتر استفاده ای می شود.

رحمان زاده تصریح کرد: در حال حاضر رشته ی محیط زیست در الگوی توسعه ملی ایران نادیده گرفته شده است و امروز به نقطه ای رسیده ایم که حتی تدریس درس انسان و محیط زیست که روزی جامعه ی محیط زیستی کشورمان آن را پیشنهاد داد به کسانی سپرده می شود که کوچک ترین تخصصی در این زمینه ندارند و در نتیجه حق دانشجویان یا فارغ التحصیلان دانشگاهی و متخصص رشته محیط زیست نادیده گرفته می شود.

وی همچنین با اشاره به طرح خواسته های این پویش محیط زیستی اظهار داشت: قطعاً خواسته ی کمپین حمایت از اشتغال فارغ التحصیلان محیط زیست از مجلس و همینطور مسؤولین دولتی آن است که همانطور که در شعارهای تبلیغاتی، خود را حامی محیط زیست معرفی می کنند اکنون نیز برای حمایت از محیط زیست کشورمان و جلوگیری از نابودی بیشتر آن، فعالیت ها و تصمیمات محیط زیستی را به فارغ التحصیلان این رشته و جامعه محیط زیستی کشور واگذار کنند.

مؤسس کمپین حمایت از اشتغال فارغ التحصیلان محیط زیست خبر از نگارش نامه ی مطالبات این تشکیلات محیط زیستی کشورمان داد و گفت: این پویش بنا دارد نامه ی درخواست اعضای خود را به سازمان های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی، سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش ارایه کند و پی گیر تک تک خواسته های این کمپین محیط زیستی از ارگان های مختلف باشد.

قادر رحمان زاده در پاسخ به سؤالی درباره برنامه های آینده این پویش محیط زیستی گفت: البته به علت اهمیت موضوع، کمپین حمایت از اشتغال فارغ التحصیلان محیط زیست فعلاً اهداف صنفی ضروری اعضای خود را پیگیری می کند و در آینده نیز مباحث مربوط به کارآفرینی فارغ التحصیلان رشته محیط زیست همچنان اولویت نخست این پویش خواهد بود و آن را دنبال خواهد کرد.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل