واگذاری مالکیت کاخهای سعدآباد و نیاوران به بنیاد مستضعفان

معاون حقوقی بنیاد مستضعفان جمهوری اسلامی از واگذاری مالکیت دو کاخ نیاوران و سعدآباد، به این بنیاد خبر داد.

قاسم سعیدی معاون حقوقی بنیاد مستضعفان با اعلام این خبر گفت: «براساس حکم شعبه ششم دادگاه انقلاب، مالکیت دو کاخ سعدآباد و نیاوران به بنیاد مستعضفان واگذار شده و تاکنون نیز اعتراضی از سوی سازمان میراث فرهنگی به این بنیاد ارجاع داده نشده است».

مالکیت این دو کاخ همواره محل مناقشه میان بنیاد مستضفعان و سازمان میراث فرهنگی بوده و هر یک از این دو نهاد بر اساس برخی مستندات، ادعای مالکیت این کاخ‌ها را داشته اند.

گفتنی است، بنیاد مستضعفان که مدعی مالکیت بر کاخ‌های نیاوران و سعدآباد تهران است، به اظهار نظری از آیت‌الله خمینی استناد می‌کند که گفته بود: «به دولت ابلاغ نمایید که این غنایم مربوط به دولت نیست و امرش با شورای انقلاب است و آنچه ماموران دولت به دست آورده‌اند یا می‌آورند، باید تحویل بدهند».

برهمین اساس بنیاد مستضعفان معتقد است که کاخ‌های سعدآباد و نیاوران نیز از جمله دارایی‌های خاندان پهلوی به شمار می‌رود و نباید تحت مالکیت دولت قرار داشته باشند.

این درحالیست که معاون میراث فرهنگی نیز در این خصوص گفته است: «مالکیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر کاخ‌ موزه‌های سعدآباد و نیاوران قانونی است».

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی ایران، دراین‌باره، اظهار داشت: «کاخ‌ موزه‌های سعدآباد و نیاوران در دوران پهلوی به وزارت دربار تعلق داشته و با هزینه بیت‌المال احداث شده است، بنابراین جزو اموال خاندان پهلوی به‌حساب نمی‌آید و جزو بیت‌المال است و به استناد فرمان حضرت امام خمینی، مورخ ۱۳ اسفند ماه ۵۷، مالکیت این دو کاخ بر عهده دولت است».

طالبیان در پایان تاکید کرده است که: «براساس بند ۵ مصوبه هیأت وزیران، مورخ ۲ آذر ماه ۶۰ متضمن قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی، کاخ‌های نیاوران و سعدآباد یکی از واحدهای تابعه این سازمان هستند».

لازم به ذکر است که اختلاف میان این دو نهاد از زمانی شروع شد که دولت درخواست اصلاح سند مالکیت کاخ سعدآباد و نیاوران را مطرح کرد و تا پیش از تقاضای دولت برای دریافت سند مالکیت کاخ سعدآباد به نام دولت، بنیاد مستضعفان گرچه سند مالکیت سعدآباد را در دست داشت، اما ادعایی بر این زمینه نکرده بود.
از: آمدنیوز

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل