حاشیه‌های مناظره آدینه

مناظره عصر روز گذشته نامزدهای ریاست‌ جمهوری، حاشیه‌هایی هم داشت که طرف ثابت آن محمدباقر قالیباف بود. در جایی از مناظره میان قالیباف و اسحاق جهانگیری بحثی پیش آمد. قالیباف درباره موضوع کاهش بوروکراسی کشور و افزایش کارآمدی دستگاه‌های اجرائی خطاب به جهانگیری عنوان کرد: «شما در حرف‌هایتان به بداخلاقی اشاره کردید.

ای کاش خودتان این موضوع را رعایت می‌کردید. این موضوع پدیده‌ای واقعا عجیب است که شما به عنوان معاون اول دولت نامزد انتخابات شده‌اید که البته حق شهروندی شماست اما می‌گویید با آقای روحانی رقیب هستید. در هر حال مردم خودشان قضاوت می‌کنند که چنین است یا نه. اما اگر هم آمده‌اید گزارش دهید صادقانه بگویید که برای ارائه گزارش آمده‌اید یا حداقل گزارشتان را درست ارائه دهید».به گزارش ایسنا، او به معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: «من متأسفم که شما به عنوان یک مدیر سیاسی دستاویز مسائل سیاسی شده‌اید. اگر از این بحث می‌شود که بیاییم و اختیار مدیریت شهری را به مردم بدهیم، این موضوع خوبی است.

ما چند سال است که شورایاری‌ها را ایجاد کرده‌ایم اما دولت دو ماه پیش به ما گفت که اجازه ندارید هیچ موضوعی را به شورایاری‌ها بسپارید. این چه مردمی‌کردنی است؟»جهانگیری در پاسخ به اظهارات قالیباف عنوان کرد: «در زمینه مسائل اجتماعی مجددا تأکید می‌کنم که با برخوردهای گازانبری مشکل فرهنگ و آسیب‌های اجتماعی حل نمی‌شود. بدتر از آن این که با کتک‌زدن دستفروشان و تشکیل گروه ضربت برای جمع‌آوری دستفروشان نمی‌شود معضل آنان را حل کرد. متأسفانه یک فرهنگی به شهرستان‌ها القا می‌شود که گروه ضربت وظیفه‌اش این است که به دست‌فروش‌ها سیلی بزند. من آن روزی که آن سیلی را دیدیم انگار به صورت خودم سیلی زده‌اند.

باید با مسائل اجتماعی و نیازهای مردم برخوردهای علمی شود».او درباره چرایی کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری هم خطاب به قالیباف گفت:‌ «تعجبم از این است که چه جایگاهی برای خود قائل هستید که چنین صحبتی می‌کنید؟ حتما سابقه کاری من از شما بیشتر است. بنده از دهستان آغاز کردم، استاندار بودم، وزیر بودم و معاون اول هستم. حالا تصمیم گرفتم کاندیدای ریاست‌جمهوری باشم و تصمیم گرفتم خودم را در معرض تصمیم قرار دهم».قالیباف در این میان گفت که «از اینجا ناراحت هستیم که کسی که خانواده شهید و مدیر است» که پیش از اتمام جمله‌اش جهانگیری گفت: «من به جای خودش اگر لازم شد می‌گویم که من چقدر ارزشی هستم و دیگرانی که ادعای ارزشی‌بودن می‌کنند چه کرده‌اند. در دور انتخابات هشتم که بعدش آقای خاتمی انتخاب شدند هم وزیر دفاعش کاندیدا بود، هم معاونش کاندیدا شد. فکر نمی‌کنم این کار غیرطبیعی باشد. شما یک جریان اصلاح‌طلب را از همه حقوقش محروم کرده‌اید، حالا می‌گویید در مناظره‌ها کاندیدا نداشته باشد».جهانگیری ادامه داد: «چه کسانی به سفارت عربستان حمله کردند؟ چه کسانی باعث شدند ٧٠٠ هزار شیعه که می‌آمدند و زندگی مردم مشهد می‌چرخید به هم خورد. بله ما نمی‌توانیم به سفارت حمله کنیم. دولت حمله کرد آقای قالیباف؟ چه کسانی حمله کردند؟ آنها الان در ستادهای کدام کاندیدا حضور دارند؟ کدام کاندیداها از آنها دفاع می‌کردند پول می‌دادند؟».

در جای دیگر هم او خطاب به قالیباف گفت: «آقای قالیباف چطور بعد از ١٢ سال نتوانسته است مسئله تفکیک زباله‌های شهری را حل کند. ایشان فقط شهردار سازه است که می‌بینید در منطقه ٢٢ تهران چقدر برج‌های عظیم در دوره ایشان رشد کرده است که نفس تهران را گرفته یا پل صدر که با پول آن بسیاری از مسائل زیست‌محیطی تهران می‌توانست از طریق تعویض ناوگان اتوبوس شهری تهران حل شود».او با انتقاد از صحبت‌های قالیباف در این مناظره گفت: «شما شهردار تهران هستید نه بیشتر از آن که حتی در حوزه ارگان‌های زیرنظر شهرداری نیز موفق عمل نکرده‌اید اما یک‌جوری حرف می‌زنید که انگار مسئول کل عالم هستید. ما در دانشگاه‌های معتبر داخلی درس خوانده‌ایم.

ما که در صنعتی شریف و علوم تحقیقات درس خوانده‌ایم آیا ما مدیریت ۶٠ سال پیش را داریم؟ آقای قالیباف با روحیه نظامی نمی‌شود کلان‌شهری مثل تهران را اداره کرد، بلکه باید رویکرد علمی داشته باشیم».در قسمت دوم مناظره هم قالیباف به حرف‌های حسن روحانی اشاره کرد و گفت:«آقای روحانی در قسمت اول مناظره مطرح کردند و گفتند نقل قول‌هایی که من از ایشان می‌آورم از سایت‌های بی‌نام‌ونشان است اما من به مردم عزیزمان عرض می‌کنم که ما با پدیده‌ای مواجه هستیم که به دوربین نگاه می‌کند و حرفی می‌زند اما می‌گوید آن حرف را من نگفته‌ام».

او با در‌دست‌گرفتن تصویری پرینت‌شده از سایت پایگاه اطلاع‌رسانی دولت خطاب به روحانی اظهار کرد: «شما گفتید که من یک میلیون شغل ایجاد می‌کنم و در طول صد روز شاهد تحول اقتصادی خواهیم بود. من متنی را از سایت خودتان نشان می‌دهم که در آن سخنان شما مطرح شده است. من حتی از مسئولان صداوسیما اجازه خواستم که تصویر و صوت شما که در همین تلویزیون گفته بودید پخش شود که اجازه ندادند. واقعا کار خوبی نیست که شما بفرمایید من چنین حرف‌هایی را نزده‌ام».

قالیباف در حالی جمله معروف میرحسین موسوی در مناظره معروف سال ٨٨ را تکرار کرد که پنجشنبه‌شب نیز در برنامه تبلیغی خود در شبکه یک جمله معروف آبراهام لینکلن رئیس‌جمهور اسبق آمریکا را که می‌گوید: با انتخاب مردم و دولت مردم دولتی از مردم با مردم و برای مردم، بیان کرده بود. بعد از صحبت‌های قالیباف، حسن روحانی این برگه را گرفت و نگاهی به آن انداخت و روی میزش گذاشت. وقتی فرصت به روحانی رسید گفت: «ارائه برنامه صدروزه در دنیا مرسوم است و همه یک برنامه صدروزه و یک برنامه چهار ساله برای دولت خود دارند.

من نیز با پایان صد روز از کار دولت فعالیت‌های انجام شده را اعلام کردم که یکی از آنها توافق هسته‌ای و توافق موقت ژنو بود. در عین حال من در جایی گفتم که اگر گردشگرها را جذب کنیم و ١٠ میلیون گردشگر به کشور بیایند، می‌توانیم چهار میلیون شغل ایجاد کنیم». روحانی با تأکید بر اینکه اتهامات وارده دروغ است، درباره اهدای لوح تقدیر به بابک زنجانی، افزود: «من در مراسمی که نقشی در آن نداشتم و برنامه صادرکننده‌های برتر بود دعوت شده بودم».

قالیباف در واکنش بین صحبت حسن روحانی آمد و گفت: «رئیس قوه قضائیه اعتراف کردند که به شما کمک شده است». روحانی هم گفت: «ایشان اتهام می‌زنند اما ستاد من هم تکذیب کرده و همه شاهد بودند، یک آدم مفسد محکوم به اعدام ادعایی کرده، آیا این ادعا قابل قبول است؟ من در اینجا به مردم می‌گویم که هر سه مطلب مطرح شده دروغ محض است».

قالیباف البته بعد از مناظره گفت قصد داشتم یک تصویر را پخش کنم که اجازه پخش آن از سوی کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری داده نشد که البته کار منطقی و درستی بود. به گزارش تابناک او افزود: «فکر می‌کنم اینکه دو دقیقه کمتر از آقای روحانی به من وقت داده شد، خارج از انصاف بود».همچنین به گزارش میزان، قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات نیز گفت: «هر نامزدی که درباره این مناظره اعتراض دارد باید ظرف ٢۴ ساعت مکتوب به کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ارائه کند».

سیدمصطفی تاجزاده گفت: «آقای قالیباف را باید رئیس‌جمهورساز خواند. او در سال ۹۲، با خطای بزرگ خویش راه را برای پیروزی آقای روحانی هموار ساخت».او ادامه داد: «قالیباف امشب نیز با خطای به مراتب مهلک‌تر و بزرگ‌تر خود، مجددا راه را برای پیروزی آقای روحانی و اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری گشود».
از: شرق

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل