با مشارکت وکلا و تودیع وثیقه؛ وکیل مضروب شده از زندان رجایی شهر آزاد شد / جزئیات حادثه

روز جاری، حسین مهر اندیش، وکیل دادگستری که در پی شکایت قاضی شعبه ۲۹ در زمان وکالت در مجتمع قضائی شهید مدنی تهران مضروب و بازداشت شده بود، با مشارکت جمعی از وکلا و تودیع وثیقه از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد. وی پس از بازداشت و در پی ضربه به سر و بروز عارضه قلبی به مرکز درمانی منتقل شده بود که در آنجا نیز مجددا توسط ماموران کلانتری ۱۴۸ انقلاب مورد ضرب و شتم قرار گرفت. انتشار فیلم مضروب کردن این وکیل دادگستری واکنش گسترده ای در افکار عمومی داشت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک منبع نزدیک به خانواده مهراندیش درمورد جزئیات این حادثه در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “آقای مهر اندیش روز سه شنبه هفته جاری در شعبه ۲۹ حقوقی تهران برای وکالت دادگاهی داشته که چند دقیقه دیر می رسد و می بینید که منشی دادگاه در حال تنظیم صورت جلسه غیبت وکیل است. آقای مهراندیش به وی می گوید من که هستم فقط کمی دیر رسیدم. با این حال منشی به قاضی می گوید ایشان دیر آمده است. قاضی طرف منشی را می گیرد اما وی می گوید من وکیل دادگستری هستم و دلیلی ندارد دروغ بگویم. اینکه شما دوست دارید طرف منشی تان را بگیرید بحث دیگری است. که قاضی بواسطه این جمله آقای مهراندیش را از اتاق بیرون انداخته و حفاظت مجتمع او را در محل مجتمع بازداشت می کند.”

این منبع مطلع ادامه داد: “[روز بعد] ایشان به پیشنهاد رئیس مجتمع قضایی به دیدار قاضی شعبه ۲۹ می رود تا سوتفاهم یا کدورتی اگر هست رفع کند، در چنین شرایطی در حالی که ایشان همراه با همسر خود در دفتر قاضی حاضر شده بود قاضی مدعی میشود ایشان روز قبل جمله ای زننده (توهین اصطلاحا ناموسی) خطاب به او گفته است، آقای مهر اندیش می گوید ناموس من اینجاست و به همسرش اشاره می کند و می گوید به ناموسم قسم چنین حرفی نزدم. اما قاضی برخورد توهین آمیزی کرده و روی زمین تف می کند و می گوید تف به ناموست. که آقای مهر اندیش عصبانی می شود و یقه به یقه شده که با ضربه قاضی سر آقای مهراندیش به دیوار می خورد و نهایتا با آسیب به سر و بروز عارضه قلبی به شکل درد در قفسه سینه کار ایشان به بیمارستان می کشد. مسئولان دادسرا که می خواهند دست بالا را بگیرند با کلانتری ۱۴۸ تماس می گیرند. بقیه آن را در ویدئوی منتشره دیده اید که ضرب و شتم دیگری در بیمارستان رخ می دهد.”

منبع نزدیک به خانواده مهر اندیش در پایان خاطرنشان کرد: “بعد از آن آقای مهر اندیش را به دادسرای خارک می برند و بحث دیگری شکل می گیرد که در شعبه بازپرسی دیگری برای وی وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی صادر شد اما به دلیل تمام شدن ساعات اداری ایشان از تودیع وثیقه ناتوان بوده و به زندان منتقل شده بود که امروز همکارانش با تودیع وثیقه باعث آزادی او شدند.”

منبع مطلع از وضعیت آقای مهراندیش در پایان سخنان خود افزود “ماموران خاطی نیروی انتظامی نیز تحت پیگیرد قانونی هستند.”

تعدادی از وکلای دادگستری که در مجموعه پیگیری های گزارشگران هرانا در خصوص این خبر طرف گفتگو بودند مهمترین ویژگی این گزارش و فیلم منتشر شده را بازتاب نگاهی داشتند که دستگاههای قضایی و انتظامی نسبت به وکلا دارند. موضوعی که باید نگران کننده ارزیابی کرد.

لازم به یادآوری است روز گذشته در ویدیویی که در اختیار هرانا قرار گرفته و لحظات پیش از حضور پزشک بر سر بیمار را نشان می داد، یکی از ماموران نیروی انتظامی به دلایل نامعلومی با آقای مهراندیش که در حالت بی حالی قرار دارد بدرفتاری می کند و پس از دستبند زدن او به تخت به ناحیه سینه او ضربه میزند.

در این ویدیو خانم نقویان همسر آقای مهراندیش که ایشان نیز به حرفه وکالت اشتغال دارد به ماموری که ضربه می زند معترض می شود.

شاهدین در صحنه به هرانا گفتند یکی از افسران ارشد حاضر که گفته میشود سمت ریاست کلانتری را نیز بر عهده دارد به خانم نقویان لگد زده است.

آقای مهراندیش پس از ترخیص از مرکز درمانی با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

لازم به یادآوری است خشونت رفتاری در نیروهای انتظامی و نظامی ایران مسبوق به سابقه است و حتی موارد زیادی از مرگ در بازداشتگاه ها یا فوت فرد در زمانی که تحت بازداشت بوده در سالهای اخیر گزارش شده است با اینحال در کمتر موردی فرد خاطی توبیخ یا مجازات شده.

ویدیو در یوتوب:

لینک به ویدیو در تلگرام:

https://t.me/hranews/11656

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل