هفت سال بیماری و بلاتکلیفی؛ گزارشی از آخرین وضعیت محسن و احمد دانش پور مقدم

محسن و احمد دانش پور مقدم که رابطه پدر و فرزندی با یکدیگر دارند به همراه مطهره بهرامی و ریحانه حاج ابراهیم دباغ همگی اعضای یک خانواده اند که با هادی قائمی، دوست خانوادگی خود در سال ۱۳۸۸ بازداشت و پس از یک ماه به اعدام محکوم شدند. در مدت هفت سالی که محسن و احمد دانش پور مقدم در زندان به سر می برند به مشکلات جدی پزشکی از جمله التهاب روده ای، IBS و کولیت روده ای مبتلا شدند. گفته شده روز شنبه، کمیسیون پزشکی برای این دو زندانی سیاسی تشکیل خواهد شد. مدتی پیش نیز ریحانه جاج ابراهیم دباغ از متهمان همین پرونده به مرخصی اعزام شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محسن و احمد دانشپور مقدم، زندانیان سیاسی که رابطه پدر و فرزندی با یکدیگر دارند، در بند ۳۵۰ زندان اوین با تحمل بیش از هفت سال حبس زیر سایه اعدام، هم چنان در وضعیت بلاتکلیف به سر می برند.

کمیسیون پزشکی برای این دو زندانی سیاسی، شنبه ۲۰ خردادماه ۱۳۹۶، تشکیل خواهد شد.

محسن و احمد دانشپور مقدم که رابطه پدر و فرزندی با یکدیگر دارند به همراه مطهره بهرامی همسر محسن دانشپور مقدم و ریحانه حاج ابراهیم دباغ همسر احمد دانشپور مقدم، همگی با هادی قائمی، دوست خانوادگی خود در سال ۱۳۸۸ بازداشت و در طی یک ماه به اعدام محکوم شدند.

علیرغم گذشت سالها از زمان محکومیت اولیه محسن و احمد دانشپور مقدم و اعتراض نامبردگان به حکم صادره، قوه قضاییه با بهانه “گم شدن پرونده” از صدور حکم نهایی آنان سر باز می زدند.

وضعیت جسمی این دو زندانی سیاسی که به دلیل بلاتکلیفی قضایی از بسیاری حقوق محروم مانده اند نامناسب گزارش می شود.

این وضعیت نامناسبت درحالی است که احمد دانشپور علی رغم بیماری خود، پرستار پدر ۷۲ ساله و بیمارش در زندان است.

یک منبع نزدیک به خانواده دانشپور مقدم ضمن تایید این خبر در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: ” روز شنبه ۲۰ خردادماه ۱۳۹۶، کمیسیون پزشکی برای محسن و احمد دانشپور مقدم برگزار خواهد شد.”
ریحانه حاج ابراهیم دباغ همسر احمد دانشپور مقدم، دیگر متهم این پرونده که از بیماری التهاب روده ای، IBS و کولیت روده ای رنج می برد، با محکومیت ۱۵سال حبس تعزیزی و تحمل نیمی از آن، امکان برخورداری از آزادی مشروط را دارد. این زندانی از حدود یک ماه گذشته به مرخصی اعزام شده است.

بر مبنای قانون مجازات اسلامی جدید مصوب ۱۳۹۲، تعریف اتهامات “محاربه”، “افساد فی الارض” و “بغی” مندرج در مواد ۲۷۹ تا ۲۸۸ این قانون نسبت به قانون پیشین تغییر کرده است. به استناد بند ب ماده ۱۰ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ قاضی اجرای احکام موظف است که قبل از شروع به اجرای حکم و یا در حین اجرای آن از دادگاه صادر کننده حکم قطعی، اصلاح حکم را مطابق قانون جدید تقاضا کند. همچنین بنا بر این قانون محکوم می تواند از دادگاه صادر کننده حکم و بنا بر قانون جدید، تخفیف مجازات را تقاضا نماید.

لازم به یادآوری است احمد دانشپور مقدم متولد ۱۳۴۹ به همراه همسرش ریحانه حاج ابراهیم دباغ متولد ۱۳۶۰ و پدر و مادرش محسن دانشپور مقدم متولد ۱۳۲۳ و مطهره بهرامی حقیقی متولد ۱۳۳۳ به همراه هادی قائمی از دوستان خانوادگی‌شان در تاریخ هفتم دی‌ماه ۱۳۸۸ با مراجعه ماموران امنیتی به منازلش‌شان دستگیر شدند و کمتر از یک‌ماه بعد، در تاریخ ۲۶ دی‌ماه در دادگاه بدوی بدون حضور وکیل انتخابی و با وکیل تسخیری توسط قاضی صلواتی محاکمه و همگی به اعدام محکوم شدند. این بازداشت شدگان تا زمان صدور حکم در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری و ممنوع الملاقات بودند.

در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۹در دادگاه تجدیدنظر حکم ریحانه حاج ابراهیم دباغ به ۱۵ سال حبس و تبعید به زندان رجایی شهر، مطهره بهرامی به ۱۰ سال حبس و تبعید به رجایی شهر و هادی قائمی به ۱۵ سال حبس و تبعید به زندان گناباد تقلیل یافت. اما نتیجه قضایی اعتراض احمد و محسن دانش‌پور مقدم به حکم اعدام تا این لحظه نامعلوم مانده چرا که با بهانه گم شدن پرونده اساسا پرونده آنان به دادگاه تجدید نظر ارسال نشده است.

هرانا در خردادماه ۱۳۹۵ گزارش کرده بود، نزدیکان این خانواده پس از ۴ سال پیگیری متوجه شدند که پرونده آنان در اختیار رئیس قوه قضائیه قرار دارد.

پیش از این، تلاش‌های زیادی برای گرفتن وکیل برای این پدر و پسر انجام شده اما هر بار با گفتن این جمله که «حکم اعدام است و احتیاج به وکیل نیست» وکالت نامه از سوی قاضی پرونده رد شده است. به گفته منابع نزدیک به این خانواده، بیش از ۱۰ بار وکیل سرشناسی که وکالت ریحانه حاج ابراهیم دباغ و ۲ متهم دیگر پرونده را بر عهده دارد برای آقایان دانش‌پور وکالت نامه فرستادند اما هر بار وکالت نامه برگردانده شد و پس از مراجعه متعدد وکیل به دادگاه، وی تهدید شده در صورت اصرار برای وکالت خودش نیز بازداشت خواهد شد و بدین شکل او را مجبور به کناره گیری از پرونده‌ها کردند.

محسن دانشپور مقدم، زندانی سالخورده و بیمار
محسن دانشپور مقدم ۷۲ ساله، در شهریورماه سال جاری در بیمارستان سینا تهران جهت انجام عمل جراحی بر روی زانو بستری شده بود.

به دلیل بلاتکلیفی آقایان دانش‌پور امکان استفاده از مرخصی، درخواست اعاده دادرسی و ارائه درخواست عدم تحمل حبس را ندارند و حتی استفاده از امکاناتی که در قانون برای زندانیان سالخورده در نظر گرفته شده از جمله آزادی زودهنگام شامل حال محسن دانش پور مقدم نشده.

در سال ۱۳۸۹ هادی قائمی به زندان گرگان تبعید و سال ۱۳۹۴ مجددا به زندان اوین بازگردانده شد و با وجود کهولت سن و بیماری های متعدد و حتی هنگام فوت مادرش درخواست مرخصی داد که هیچگاه با آن موافقت نشد.

در آذرماه ۱۳۹۵، یوسف قائمی، فرزند هادی قائمی گفت که “دیوان عالی کشور دستور بررسی مجدد پرونده این زندانی سیاسی و توقف اجرای را حکم داده اما دادگاه تجدید نظر با توقف حکم او مخالفت کرده است” و حالا پرونده پدرش را برای بررسی مجدد به شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به عنوان “شعبه هم عرض” فرستاده اند درحالی که آقای بابایی رئیس فعلی این شعبه قبلا رئیس شعبه دیگری از دادگاه تجدیدنظر بود که حکم ۱۵ سال زندان هادی قائمی را صادر کرده است.

مطهره بهرامی در آبانماه ۸۹ و ریحانه حاج ابراهیم دباغ در اردیبهشت ۹۰ به زندان رجایی شهر تبعید و در تاریخ ۱۳ ادیبهشت سال ۹۰ به زندان قرچک منتقل شده و در اواخر اردیبهشت همان‌سال به زندان اوین بازگردانده شدند. مطهره بهرامی در سال ۱۳۹۳ پس از دو الی سه بار اعزام به مرخصی به دلیل بیماریهای متعدد مفصلی با توقف حکم آزاد شد.

به گفته پزشکان ریحانه عروس این خانواده در اثر استرس و فشارهای بسیار به بیماری التهاب روده ای و IBS و کولیت روده ای مبتلا شده و از سال ۹۰ تاکنون با این بیماری دست به گریبان است. وی به دلیل عدم دسترسی به مواد غذایی رژیمی خاص تنها با استفاده از داروها درد را کنترل می‌کند. هر چند به دلیل عدم معالجه طبق اظهار نظر پزشکان این بیماری روز به روز مزمن می‌شود.

احمد دانشپور مقدم در سال ۹۱ به بیماری کولیت روده ای IBS مبتلا شد که وی نیز به دلیل عدم برخورداری از رژیم غذایی مناسب و استفاده از داروهای قوی شیمیایی از این بیماری صعب العلاج رنج می برد. این بیماری که شامل موارد عدم تحمل زندان است بارها در پرونده ایشان ذکر شده و حتی به گفته پزشکان ممکن است به سرطان تبدیل شود.
لازم به ذکر است خانواده دانش‌پور به اتهام سفر به اشرف (مقر سابق مجاهدین خلق در عراق) برای دیدار فرزند و برادر محسن دانشپور آن‌هم برای چند روز در سال ۸۷ و ارتباط با این افراد در عاشورای ۸۸ دستگیر شدند. ریحانه تنها به دلیل ارتباط با این سازمان و هادی قائمی نیز به دلیل اینکه به همراه محسن دانش‌پور سال ۶۰ یک‌سال زندانی بوده‌ است به ظن همکاری با آنان بازداشت شده است.

گفتنی است، پدر ریحانه حاج ابراهیم دباغ در سال ۱۳۶۰، ۴ سال بلاتکلیف زندان بوده است. همینطور باید اشاره کرد دو برادر محسن دانشپور مقدم هم سال ۱۳۶۰ اعدام شده اند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل