درگذشت آبتین ساسانفر، پژوهشگر سرشناس تاریخ و فرهنگ ایران

آقای ساسانفر پژوهش‌های را در زمینه تاریخی و زبان‌شناسی درباره اوستا و آئین زرتشت انجام داده است
آقای ساسانفر پژوهش‌های را در زمینه تاریخی و زبان‌شناسی درباره اوستا و آئین زرتشت انجام داده است

آبتین ساسانفر، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران که به واسطه پژوهش‌هایش درباره اوستا و آئین زرتشت شهرت داشت،‌ روز پنجشنبه گذشته در شهر ژنو درگذشت.

مازیار قویدل،‌ پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران، مقیم سوئد و از دوستان نزدیک آبتین ساسانفر، در گفت و گو با رادیو فردا، ‌با اشاره به سابقه بیماری این پژوهشگر ایرانی ‌می افزاید که آقای ساسانفر ساعاتی پس از سکته در بیمارستانی در ژنو در حال یکه خانواده اش در کنار او بودند، درگذشت.

آبتین ساسانفر در سال ۱۳۰۷ در تهران متولد شد و پس از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه در دبستان زرتشتیان جمشید جم و فردوسی و دبیرستان فیروز بهرام و دریافت کارشناسی حقوق و اقتصاد از دانشگاه تهران، به وکالت مشغول شد.

وی سپس در رشته کارشناسی ارشد در دانشگاه ژنو و در رشته دکترای حقوق در دانشگاه سوربون پاریس تحصیل کرد.

آبتین ساسانفر پیش از انقلاب بهمن ۵۷ سمت مشاور حقوقی و وکیل دعاوی سازمان برق تهران را بر عهده داشت و پس از انقلاب نیز به فرانسه رفت و به کار وکالت و امور اقتصادی پرداخت.

او همچنین پژوهش‌های تاریخی و زبان‌شناسی را درباره اوستا و آئین زرتشت انجام داد که در حقیقت ادامه همین کار در ایران بود.

آقای قویدل درباره اقدامات و یا آثار آبتین ساسانفر به رادیو فردا می گوید: «پژوهش و آنالیز واژه به واژه گاتاها (۱۷ سروده‌ منتسب به زرتشت)‌ و ترجمه آنها از کارهای مهم زنده یاد دکتر آبتین ساسانفر بوده است».

کتاب گاتاها با ۱۱۷۴ صفحه، حاصل پژوهش آبتین ساسانفر در طول سه دهه به شمار می رود.

مازیار قویدل در ادامه به احداث ساختمان انجمن جهانی زرتشتیان، مرکز زرتشتیان فرانسه، و فرهنگسرای آریایی در تاجیکستان اشاره می کند و می گوید که آقای ساسانفر «چند میلیون دلار برای خرید و ساخت مرکز زرتشتیان در بریتانیا و چند مرکز زرتشتی در آمریکا و همچنین به انسیکلوپدیا ایرانیکا»‌ کمک کرد.

آبتین ساسانفر همچنین کتاب «آریایی‌ها و تمدن آریایی» نوشته محمد قل حضرت قل اف (محمد حضرتی)، نویسنده تاجیک، را به فارسی ترجمه کرده بود.

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل