گرد و غبار در خوزستان و غرب ایران؛ ۳۰ برابر حد مجاز در آبادان


میزان غلظت گرد و غبار در برخی شهرستان‌های خوزستان و مناطق غربی ایران به اندازه‌ای افزایش یافته است که در آبادان به بیش از ۳۰ برابر حد مجاز رسید. در این ارتباط، شماری از مدارس و مراکز آموزشی در خوزستان٬ ایلام و کردستان نیز در روز سه‌شنبه نهم آبان، تعطیل شدند.

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان٬ میزان گرد و غبار در ساعت هفت صبح روز سه‌شنبه در برخی شهرهای این استان را «بالاتر از میزان هشدار» گزارش کرد.

بر اساس این گزارش٬ میزان ذرات معلق گرد و غبار در آبادان در این ساعت، «۴۲۰۰ میکروگرم» بر مترمکعب، در شادگان «۱۷۸۵ میکروگرم» و در سوسنگرد، مرکز شهرستان دشت آزادگان٬ «۱۲۴۵ میکروگرم بر مترمکعب» گزارش شده است.

آلودگی هوا در اهواز نیز در ساعات اولیه صبح٬ سه‌شنبه «۲۳۹ میکروگرم بر مترمکعب» بوده است.

این در حالی است که به نوشته ایرنا٬ میزان «نرمال» ذرات معلق در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است.

مرکز ملی پایش و هشدار گرد و غبار هواشناسی خوزستان، کاهش شدید دید افقی در برخی مناطق این استان را به دلیل تاثیر «گرد و خاک ورودی از عراق» اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان، به دلیل آلودگی بیش از حد هوا٬ مدارس ۹ شهرستان خوزستان در نوبت های صبح و عصر سه شنبه تعطیل شدند.

بر اساس این گزارش، پایان زمان کار اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی در اهواز و شش شهرستان دیگر خوزستان (حمیدیه، کارون، باوی، دشت آزادگان، هویزه و شادگان) در روز سه‌شنبه ساعت ۱۲ اعلام شد.

بر اساس این گزارش٬ اداره‌های آبادان و خرمشهر نیز روز سه‌شنبه به دلیل شدت گردو غبار تعطیل بودند و مدیرکل بحران استانداری خوزستان نیز زمان کار اداره‌ها در روز چهارشنبه دهم آبان را تابع وضعیت هوا و اعلام میزان گرد و غبار از سوی هواشناسی اعلام کرد.

ایسنا در گزارش دیگری همچنین از تاخیر چهار پرواز ورودی و خروجی فرودگاه اهواز به‌دلیل وقوع پدیده گرد و غبار در این شهرستان خبر داد و نوشت که این تاخیرها به‌دلیل کاهش دید افقی در شهر اهواز که حدود ۵۰۰ متر بود٬ صورت گرفته است.

افزایش پدیده گرد و غبار در نقاط غربی ایران

افزایش پدیده گرد و غبار٬ علاوه بر خوزستان٬ نقاط غربی ایران را نیز درگیر کرده است.

کژال حبیب‌زاده، رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های محیط زیست کردستان، روز سه‌شنبهاز قرار گرفتن وضعیت هوای سنندج در «شرایط خطرناک» خبر داد و گفت:‌ میزان این آلودگی در سنندج به «۹ برابر حد استاندارد رسیده است».

علیرضا منتشلو، مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، نیز از تعطیلی مدارس سنندج، سقز، مریوان، سروآباد، کامیاران، دهگلان و بانه «به علت وقوع پدیده گرد و غبار و بالا بودن غلظت آلایندگی هوا و براساس تصمیم مدیریت بحران»٬ خبر داده است.

ثریا قربانی٬ رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه،‌ نیز گفت: هوای کرمانشاه امروز در وضعیت «بحران» قرار گرفت.

خانم قربانی با بیان اینکه «این اولین روز در سال جاری است که هوای کرمانشاه در وضعیت بحران قرار می‌گیرد»٬ وضعیت هوا در قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب را نیز «بحرانی» اعلام کرد.

گزارش دیگری نیز حاکی است به‌دلیل شدت ریزگردها، کمیته‌ اضطرار آلودگی هوای استان ایلام اعلام کرد که مدارس ایوان و مهران نیز در دو نوبت روز سه‌شنبه تعطیل است.

وقوع پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا در حداقل ۱۰ استان در غرب، مرکز و جنوب ایران طی سال‌های اخیر٬ بارها باعث تعطیلی مدارس و اداره‌ها، لغو پروازها و ایجاد مشکلات تنفسی برای شماری از شهروندان شده است.

مقام‌های سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌گویند مسئولیت اصلی برای مهار کانون‌های گردوغبار در عراق برعهده دولت عراق است و ایران در بخش آموزش و توان‌افزایی با این کشور همکاری می‌کند.

وب‌سایت انتخاب٬ شهریورماه سال جاری به نقل از یک مقام سازمان حفاظت محیط زیست نوشته بود سالانه ۳۵ هزار تن در ایران بر اثر آلودگی هوا قربانی می‌شوند.

در این میان، محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی این سازمان٬ مهم‌ترین علت افزایش آلودگی هوا را «استفاده بی‌مورد مردم از خودروهای شخصی» عنوان کرده و گفته است که «پرخاشگری، کندذهنی کودکان، چاقی مفرط و ناراحتی‌های گوارشی و سرطان» بخشی از عوارض آلودگی هوا است.
از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل