گروکشی رئیس جمهوری سابق؛ پشت پرده حملات تند احمدی‌نژاد به قوه قضائیه

احمدی نژاد و حمید بقایی و رحیم مشایی 

در حالیکه تلاش‌های محمود احمدی‌نژاد در دفاع از نزدیکان خود در دوره ریاست جمهوری خبرساز شده است، یک نماینده پیشین مجلس یادآوری کرده که رئیس جمهوری پیشین ایران محکومیت قطعی دارد. فاضل موسوی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هشتم در یادداشتی که روز شنبه چهارم آذر وبسایت خبرآنلاین منتشر کرد، یادآور شد محمود احمدی‌نژاد هفت محکومیت قطعی در مورد تخلفاتی به ارزش ۱۱ هزار میلیارد تومان دارد.

پیش از او نیز فیاض شجاعی، دادستان دیوان محاسبات ایران اعلام کرده بود که احمدی‌نژاد درباره پرونده‌هایی مربوط به تصمیمات او در دوران ریاست جمهوری، که موجب ضرر و زیان به اموال و دارایی‌های عمومی شد، محکوم شده است اما توان پرداخت و جبران ضرر و زیان را ندارد.

یاددآوری محکومیت احمدی‌نژاد در حالیست که او، اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی، نزدیکانش در دولت نهم و دهم، در روزهای اخیر با انتشار ویدئوهایی به شدت از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی انتقاد کرده و آن را «ظالم» و «دیکتاتور» خواندند.

طی روزهای اخیر دستگاه قضایی حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی را به دادگاه فراخواند اما آنها ابتدا در حرم شاه عبدالعظیم به بست نشستند و سپس وقتی که تصمیم گرفتند در دادگاه حاضر شوند، با انتشار ویدئوهایی به دستگاه قضایی حمله کردند.

آقای احمدی نژاد در ویدئویی که روز جمعه منتشر کرد قوه قضائیه را نهادی خواند که زندانها را در اختیار نهادهای امنیتی قرار داده است. او از عدم استقلال قوه قضائیه انتقاد کرد و از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با عنوان «دیکتاتوری قوه قضائیه» یاد کرد.

این انتقادهای تند از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از سوی یک رئیس جمهوری پیشین که اکنون نیز در داخل حاکمیت سمت رسمی دارد، بی سابقه بوده است.

با این حال، برخی اصلاح طلبان و منتقدان دستگاه قضایی رفتار کنونی آقای احمدی‌نژاد را تنها به دلیل محاکمه نزدیکان او می دانند و به او یادآوری می‌کنند که دستگاه قضایی در سال ۸۸ رفتارهایی بدتر از امروز داشت اما با اعتراض او به عنوان رئیس جمهوری وقت مواجه نشد.

نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل دادگستری در نامه‌ای به احمدی نژاد نوشت: در آن روزها که مردم دسته دسته به جرم «شک در انتخابات» بدون رعایت قانون به محاکمات نمایشی سپرده می‌شدند و نمایش آن، شبانه از تلویزیون پخش می‌شد، شما چگونه آن ظلم عریان را ندیدید؟ همه‌ی آن دستگاه برای حفظ و حراست از شما برپا شده بود، جای شما بالای همه آن دادگاه‌های اعتراضات انتخاباتی بود.

او اتهام «شک در انتخابات» را «اختراع» قوه قضائیه به عنوان جرم نامید و به احمدی‌نژاد یادآوری کرد که در چهارسال دوم ریاست جمهوری خود به اقدامات غیرقانونی قوه قضائیه در این زمینه اعتراض نکرد.

محمود صادقی نماینده اصلاح‌‌طلب مجلس نیز در واکنش به سخنان احمدی‌نژاد یاددآوری کرد که سعید مرتضوی، دادستان تهران که مرگ زندانیان در بازداشتگاه کهریزک در زمان او رخ داد از افراد نزدیک به احمدی نژاد بود.

روزنامه شهروند نیز در توئیتی این سوال را مطرح کرده که چطور احمدی نژاد علیه دستگاه قضایی ویدئو منتشر میکند و در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز شرکت میکند.

اتهام جدید علیه بقایی

از سوی دیگر، حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس جمهوری در دولت احمدی‌نژاد که به اتهامات مالی محاکمه می‌شود، با اتهامی مبنی بر ناپدید شدن سه‌ میلیون و هفتصدهزار یورو از پول برگزاری کنفرانس جنبش عدم تعهد در ایران، که در اختیار او بود، مواجه شده است.

محمد علی پورمختار نماینده مجلس شورای اسلامی روز شنبه این موضوع را اعلام کرد.

حمید بقایی سال ۹۴ به دلیل اتهام‌های مالی بازداشت شد و پس مدتی آزاد شد. بقایی در تیر ماه امسال نیز بازداشت و با وثیقه ۲۰ میلیارد تومانی آزاد شد.

او روز جمعه با انتشار ویدئویی مقامات دستگاه قضایی را ظالمان آشکار خواند.

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز که روز شنبه در دادگاه حاضر شد با انتشار ویدئویی گفت که «قوه قضائیه با تکیه بر قدرت، به نفع قدرت عمل می‌کند که خلاف روح قانون اساسی است.»

او در ویدئوی دیگری که روز جمعه منتشر شد دستگاه قضایی ایران را «منحرف و ظالم خواند» و ایستادن در مقابل آن را افتخار دانست.

نکته جالب درباره آقای رحیم مشایی نیز این است که اعتراضات او به دستگاه قضایی نیز در پی رسیدگی به پرونده اش صورت گرفته است.

اسفندیار رحیم مشایی به اتهام «توهین» به رهبری، «تصرف غیرقانونی در اموال دولتی، توهین به مسئولان نظام و نشر اکاذیب» به دادسرا احضار شد. نخستین جلسه محاکمه او هفته گذشته و دومین جلسه نیز روز شنبه چهارم آذر برگزار شد.

از: صدای آمریکا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل