انتقاد فعالان دانشجویی از فضای امنیتی؛‌ روحانی: انتقاد حق دانشجویان است


با وجود وعده‌ روحانی مبنی بر از بین رفتن «فضای امنیتی» در دانشگاه‌ها، گزارش‌هایی درباره برخورد با فعالان دانشجویی منتشر شده است.

به رغم انتقادهای فعالان دانشجویی از فضای«امنیتی» در دانشگاه های ایران، حسن روحانی با تاکید براینکه از وعده های خود«عقب نشینی نکرده است»، اعلام کرد که «دانشجو و دانشگاه امروز با صدای رسا و بدون لکنت زبان سخن می‌گوید».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس جمهوری ایران شامگاه شنبه ۱۱ آذر، در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه سیستان و بلوچستان، انتقاد را حق دانشجویان دانست و خطاب به آنان گفت: «حتماً هم دولت را نقد کنید، چرا که هزینه آن کمتر است و در مجموعه دولت هم رییس جمهور را نقد کنید چرا که هزینه بسیار کمتری دارد».

آقای روحانی افزود: «نباید فضا به شکلی باشد که دانشجو وقتی می‌خواهد حرف و سخنی به میان آورد، مراقب باشد که آیا کسی اسم او را یادداشت می‌کند، یا نه».

وی با اشاره تلویحی به موضوع محرومیت دانشجویان از تحصیل و «ستاره دار شدن» آنان گفت: «ستاره جایش در آسمان است نه در دانشگاه. دانشجو آمده در دانشگاه آزادانه سخن بگوید و نظراتش را مطرح کند».

سخنان آقای روحانی درحالی بیان شده که با وجود وعده‌های او مبنی بر از بین رفتن «فضای امنیتی» در دانشگاه‌ها، گزارش‌های متعددی درباره برخورد با فعالان دانشجویی منتشر شده است.

از جمله روزنامه «جامعه‌فردا» روز نهم آذر از ستاره دار شدن دست‌کم ۱۵۰ دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در مهر ماه سال جاری خبر داد.

در همین حال، در فروردین سال جاری، ۷۲ انجمن اسلامی دانشجویان در بیانیه‌ای از احضار ۵۰ فعال دانشجویی به مراجع قضایی و تعلیق هفت انجمن اسلامی خبر داده و از «فشار و ایجاد محدودیت» بر سر راه فعالیت‌های دانشجویی توسط نهادهای داخل و خارج دانشگاه انتقاد کرده بودند.

درسال‌های گذشته، همچنین ۹۲ تشکل دانشجویی، ۸۱۳ فعال نشریات دانشجویی و هشت هزار فعال دانشجویی، در نامه های جداگانه های به وجود«جَوّ ارعاب و تهدید» و فضای «امنیتی» در دانشگاه‌ها، به لغو برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی و «دخالت‌های غیرقانونی و فراقانونی» در برگزاری آنها اعتراض کرده‌اند.

علاوه بر این، ۱۴۵ تشکل دانشجویی، ۵۲۵ فعال نشریات دانشجویی، بیش از سه هزار فعال ستاد انتخاباتی آقای روحانی و ۵۰ استاد دانشگاه صنعتی شریف به معرفی منصور غلامی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، اعتراض کرده بودند.

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «مشروعیت ما بر مبنای قول به مردم است و عقب نشینی از عهد با مردم، عقب نشینی از مشروعیت خودمان است».

وی اضافه کرد:«از وعده ها عقب نشینی نکرده و نخواهم کرد و راه ملت را که راه جمهوری اسلامی است، ادامه خواهم داد».

سخنان آقای روحانی درحالی بیان شده است که معرفی نشدن وزیر زن و اهل سنت، ترکیب دولت دولت دوازدهم، تغییر برخی استانداران در ماه های گذشته و ادامه برخورد با تشکل های صنفی اعتراض‌هایی را به دنبال داشته است.

در همین حال، انجمن اسلامی «دانشجویان پیرو خط» در دانشگاه سیستان و بلوچستان در بیانیه‌ای که در حضور حسن روحانی قرائت شد، از اقدامات دولت او در ماه‌های گذشته انتقاد کرد.

دراین بیانیه گفته شد: «فریاد زدیم حقوق شهروندی، فرجامش شد سپنتا نیکنام و مینو خالقی ها. فریاد زدیم حقوق قومیت‌ها و مذاهب، فرجام شد نبود حتی یک وزیر اهل سنت در کابینه. فریاد زدیم دانشگاه بی ستاره، فرجامش شد ۲۰۰ ستاره در سپهر سیاسی دانشگاه های ایران. فریاد زدیم آزادی برای همگان، فرجامش شد محدودیت برای کسی که شما را تکرار کرد. فریاد زدیم رفع حصر ایران، سرانجام شد نبود اراده آوردن ولو یک کلام از حصر (رهبران اعتراض ها به نتایج انتخابات سال ۸۸)».

انجمن اسلامی «دانشجویان پیرو خط» در دانشگاه سیستان و بلوچستان همچنین به «بازداشت دانشجویان، دخالت نهادهای امنیتی خارج از دانشگاه و محرومیت دانشجویان از تحصیل» اعتراض کرد.

همچنین در مراسم روز دانشجو، مریم جمالزاده، نماینده شورای صنفی دانشگاه سیستان و بلوچستان، خواستار «لغو بی‌چون‌وچرای طرح استثماری کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی، توقف گسترش ظرفیت‌های پولی و توقف واگذاریِ فضاهای دانشگاهی به کسب‌وکارهای خصوصی و بازگرداندن آن به تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی» شد.

از دیگر خواسته های مطرح شده در سخنان خانم جمالزاده، «پوشش کامل خدمات و یارانه‌ دولتی در زمینه تغذیه، اسکان و حمل‌ونقل دانشجویان، حذف تهدیدها و برخوردهای امنیتی در پاسخ به اعتراض‌ها و مطالبات دانشجویی، اعطای مجوز به ایجاد تشکل‌های دانشجویی دگراندیش و مستقل از جناح‌های قدرت، بازگشت کامل دانشجویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل به دانشگاه‌ها، تضمین حق تحصیل برابر برای همه‌ قومیت‌ها و پیروان همه‌ مذاهب و آیین‌ها» بودند.

انتقاد از طرح کارورزی در شرایطی مطرح شد که در مرداد ماه نیز بیش از ۴۶۰ تن از اقتصاددانان و کنشگران حوزه‌های مختلف اجتماعی در بیانیه‌ای با انتقاد از این طرح،‌ خواستار لغو فوری آن از سوی دولت شده بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آنها با اعلام اینکه «هدف از اجرای طرح کارورزی، تأمین نیروی کار بسیار ارزان و بی‌ثبات برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی»‌ است، افزودند: «با اجرای چنین طرحی، کارفرما به راحتی می‌تواند کارگران موقت را که قراردادهای بی‌ثبات و وضعیت بیمه نامشخصی دارند، اخراج و به جای آن‌ها، کارورزان ارزان‌قیمت را جذب کند».

دولت حسن روحانی از روز اول تیر ماه سال جاری طرح کارورزی را به اجرا در آورده است. هدف از اجرای این طرح، «کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال فراگیر» عنوان شده و بر اساس آن قرار است فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌عنوان کارورز، بدون تعهد کارفرما به استخدام، مشغول کار در بنگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی و خدماتی شوند.

براساس این طرح، دولت به هر کارورز به مدت ۴ تا ۶ ماه کمک هزینه‌ ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی و هزینه بیمه را می پردازد.

به گفته مقام های دولت حسن روحانی،‌حدود ۱۲۰ هزار تن در حال گذراندن دوره کارورزی هستند.
از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل