نتانیاهو در دیدار با ترامپ ایران را ‘بزرگترین چالش’ خواند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که برای گفتگو با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به واشنگتن سفر کرده، ایران را بزرگترین چالش پیش روی دو کشور خوانده است.

نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه (۵ مارس) در برابر دوربین رسانه‌ها در کاخ سفید به دونالد ترامپ گفت: “اگر می‌خواستم بگویم بزرگترین چالش پیش روی دو کشور ما و همسایگان عربمان چیست، این (چالش) می‌تواند در یک لغت خلاصه بشود: ایران.”

“ایران بلندپروازی‌های هسته‌ای خود را کنار نگذاشته است. با این توافق هسته ای جسورتر و ثروتمندتر شده است. همه جا از جمله در مرز ما ستیزه جویی می کند. ما باید این کشور را، شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، آنرا متوقف بکنیم. ایران را باید متوقف کرد.”

بنیامین نتانیاهو برای شرکت در اجلاس بزرگ ترین گروه لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا یعنی کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) به واشنگتن سفر کرده و قرار است که روز سه شنبه در آیپک سخنرانی بکند.

همزمان مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در سخنانی در آیپک گفته است که آمریکا اجازه نخواهد داد “شکست داعش در منطقه به پیروزی ایران تبدیل شود.”

او گفت که “ایران آرزوی احیای امپراطوری باستانی اش را تحت دیکتاتوری آیت الله ها در سر دارد” چرا که به گفته او ایران سال گذشته ۴ میلیارد دلار خرج توسعه نفوذش در منطقه کرده است.

او در اشاره به سرنگون شدن پهپاد ایرانی توسط اسرائیل در مرز سوریه گفت اسراییل، آمریکا و متحدانش اقدام های تحریک آمیز و خطرناک ایران را بی پاسخ نمی گذارند.

ارتش اسرائیل اوایل ماه فوریه اعلام کرد که به دنبال ورود یک پهپاد ایرانی به اسرائیل، ضمن ساقط کردن این پهپاد به اهدافی سوری و ایرانی در سوریه حمله کرده است. بعد از آن گزارش یک جنگنده اف-۱۶ اسرائیل در جریان این حملات ساقط شده است.

آقای پنس در مورد برجام گفت که خواسته ترامپ برای اصلاح این توافق به وسیله کنگره و اروپایی ها آخرین فرصت برای ایران است و اگر مشکلات برجام برطرف نشود آمریکا بلافاصله از آن خارج می شود.

او به اسراییل قول داد آمریکا هیچ وقت به ایران اجازه نخواهد داد تا به سلاح هسته ای دست پیدا کند.

تمجید از ترامپ

آقای نتانیاهو در دیدار روز دوشنبه همچنین از تصمیم دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس به گرمی قدردانی کرد.

او گفت یهودیان حافظه‌ای قوی دارند و همچنان که بعد از هزاران سال کمک‌های کورش کبیر در خاطرشان است، اقدام دونالد ترامپ برای انتقال سفارت را نیز به خاطر خواهند سپرد.

قرار است که این انتقال حدود دو ماه دیگر در ماه مه ۲۰۱۸ انجام بشود.

نخست وزیر اسرائیل بارها ایران را به گسترش دایره نفوذ نظامی خود پشت مرزهای اسرائیل متهم کرده و از سوریه به عنوان “حیاط خلوت نظامی” خود برای هدف قراردادن اسرائیل نام برده است.

او اخیرا در اجلاس امنیتی مونیخ، قطعه‌ای را نشان داد که ادعا کرد بخشی از پهپاد ایرانیست که اسرائیل هدف قرار داده است. او گفت اگر لازم باشد اسرائیل مستقیما علیه ایران اقدام خواهد کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در واکنش طی نطقی در همان کنفرانس اظهارات نخست وزیر اسرائیل را “سیرک مسخره” خواند که ارزش پاسخگویی ندارد.

انتقال سفارت گواتمالا

از طرف دیگر، جیمی مورالس، رئیس جمهوری گواتمالا – که او هم برای شرکت در اجلاس آیپک به واشنگتن سفر کرده – گفته است که سفارت کشورش در اسرائیل را در ماه مه سال میلادی جاری از تل آویو به بیت المقدس منتقل می‌کند.

آقای مورالس در اواخر ماه دسامبر ۲۰۱۷ دستور آغاز روند انتقال را صادر کرده بود. گواتمالا یکی از معدود کشورهایی است که سال گذشته به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، رای منفی داده بود.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل