راهپیمایی جهانی دانش‌آموزان معترض به قوانین اسلحه آمریکا


ده‌ها هزار نفر که اکثر آنها دانش‌آموزند در پایتخت آمریکا و ۸۰۰ شهر دیگر از جمله لندن، سیدنی و توکیو با هدف اصلاح قوانین خرید و مالکیت اسلحه در ایالات متحده راهپیمایی کرده‌اند.

ایده برگزاری این راهپیمایی ماه گذشته در شهر پارکلند فلوریدا رقم خورد؛ جایی که یک دانش‌آموز اخراجی به نام نیکلاس کروز به دبیرستان مارجوری استونمن رفت و هم شاگردی‌ها و مربیان سابق خودش را به رگبار بست؛ ۱۷ نفر را کشت و همین تعداد را هم راهی بیمارستان کرد.

پس از آن کشتار یک بار دیگر جنبش اعتراضی به قوانین اسلحه در آمریکا قوت گرفت و دانش‌آموزان دبیرستان مارجوری استونمن به رهبران این جنبش تبدیل شدند که در میان دانش‌آموزان پا گرفته بود. آنها اعلام کردند که برای فشار بر سیاست‌گذاران در کنگره و کاخ‌سفید امروز (۲۴ مارس – چهارم فروردین) در پایتخت یک راهپیمایی بزرگ ترتیب خواهند داد.

با استقبال از این جنبش که شعار خود را “مدرسه امن” و “دیگر بس است” قرار داده، در اکثر شهرهای آمریکا و حتی پایتخت‌های کشورهای دیگر هم دانش‌آموزان با اعلام همبستگی با این فراخوان برای برگزاری تجمع‌های مشابه برنامه‌ریزی کردند.


هزاران دانش‌آموز از ساعات اولیه صبح امروز به مرکز واشنگتن رفته‌اند

آن طور که گزارش شده قرار است امروز در ۸۰۰ نقطه دیگر آمریکا هم تجمع‌‎های مشابهی برگزار شود و در مجموع صدها هزار نفر ظهر نخستین شنبه بهار را با تجمع اعتراضی به قوانین اسلحه سپری کردند.

هم‌زمان در شهرهای بزرگی چون لندن، ادینبورگ، ژنو، سیدنی و توکیو قرار است راهپیمایی‌های مشابهی برگزار شده است.

هدف اصلی این تظاهرات نشان دادن خواست جمعی برای ممنوع کردن فروش سلاح‌های جنگی و با خشاب‌های بزرگ و مسلسل‌مانند است نظیر آنچه نیکلاس کروز در کشتار دبیرستان مارجوری استونمن از آن استفاده کرد.

پس از آن کشتار، قانون‌گذاران در ایالت فلوریدا اصلاحاتی برای مقررات خرید اسلحه وضع کردند؛ از جمله افزایش سن متقاضیان خرید سلاح از ۱۸ به ۲۱ سال و دادن اختیارات بیشتر به پلیس برای مصادره سلاح افرادی که دادگاه تشخیص دهد دیگر صلاحیت مالکیت اسلحه را ندارند.

با وجود این، نهادهایی چون انجمن سلاح آمریکا (ان‌آر‌ای) و جمهوری‌خواهان اصولگرا با استناد به متمم دوم قانون اساسی آمریکا با افزایش مقررات خرید و فروش اسلحه مخالفت کرده‌اند؛ به طوری که ان‌آر‌ای بلافاصله پس از تصویب مقررات جدید در فلوریدا، از این ایالت در یک دادگاه فدرال شکایت کرد و فلوریدا را به نادیده گرفتن آزادی‌های قانونی آمریکاییان متهم کرد.

تظاهرات بزرگ امروز در حالی در خیابان پنسیلوانیا (منتهی به کنگره آمریکا) شکل گرفته که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، برای تعطیلات آخر هفته به مجموعه ویلایی لوکس خود در فلوریدا رفته و در واشنگتن حضور ندارد.

با وجود این، آقای ترامپ در چند هفته گذشته در واکنش به کشتار فلوریدا نمایندگان کنگره را به بازبینی و اصلاح قوانین خرید و مالکیت اسلحه ترغیب کرده است.

او گفته حامی افزایش سن خرید اسلحه به ۲۱ سال است و همچنین از ممنوع کردن تجهیزات تکمیلی (بامپ استاکز) که سلاح‌های نیمه خودکار را به مسلسل‌های اتوماتیک ارتقاء می‌دهد حمایت خواهد کرد.

در همین حال، باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا که ناکامی در اصلاح قوانین اسلحه را یکی از بزرگترین تاسف‌های دوران ریاست‌جمهوری‌اش خوانده بود امروز در توییتر از به وجد آمدن خودش و میشل، همسرش نوشت و از این جنبش دانش‎آموزی حمایت کرد.

کاخ‌سفید هم روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای از راهپیمایی امروز حمایت کرد و گفت هزاران دانش‌آموز با شرکت در این راهپیمایی حق آزادی بیان خود را تمرین می کنند که محور متمم اول قانونی اساسی است.

در این اطلاعیه همچنین به تلاش‌های دولت برای مقابله با تیراندازی در مدارس آمریکا اشاره شده و ضمن حمایت از ممنوع کردن فروش بامپ استاکزها به پشتیبانی از لایحه “قانون توقف خشونت در مدارس” اشاره کرده که در آن راهکارهایی برای افزایش ایمنی در مدارس طرح شده است از جمله آموزش استفاده و حمل اسلحه به بخشی از معلمان و مربیان مدارس.

هادی نیلی

بی‌بی‌سی، در محل تظاهرات در واشنگتن

به‌خصوص در این یک سال گذشته، تظاهرات در واشنگتن کم نبوده ولی جنبه متمایز این تظاهرات با عنوان “راه‌پیمایی برای جان‌هایمان”، این بود که تعداد بالای دانش‌آموزان در آن چشم‌گیر بود.

برخی خبرگزاری‌ها این راه‌پیمایی را “بزرگ‌ترین تجمع در آمریکا به رهبری جوانان از زمان اعتراض‌ها به جنگ ویتنام” توصیف کرده‌اند.

از نوجوانان ایرانی‌‌آمریکایی هم زیاد دیدم که در تظاهرات امروز واشنگتن آمده بودند. از کیان که برای دید و بازدید نوروزی همراه پدرومادرش از شهرش در ماساچوست به واشنگتن آمده بود، پرسیدم اگر از کنگره بخواهد یک قانون درباره اسلحه بگذارد، آن قانون چیست. گفت درخواستش این است بررسی سوابق افراد، فراگیرتر و جدی‌تر شود.

آیدا هم که الآن کلاس دهم است، پوستری درست کرده بود و با خود آورده بود. روی آن نوشته “من می‌روم مدرسه تا نمره ٢٠ بگیرم؛ نه پی‌تی‌اس‌دی!”

پی‌تی‌اس‌دی یک اختلال روانی است که افرادی که شاهد یک تراژدی و استرس بالا هستند، بعد این واقعه دچارش می‌شوند. اشاره آیدا به تیراندازی‌های مکرر در مدرسه‌های آمریکاست.

آریانا هم که تازه دبیرستانی شده، برایم از تجربه مانور تیراندازی در مدرسه‌اش گفت. مانوری که بعد از کشتار در دبیرستان پارکلند فلوریدا در خیلی از مدرسه‌های آمریکا اجرا شد. آریانا گفت خود این مانور هم برایش ترس‌ناک بوده؛ چه برسد به این‌که شاید واقعا در چنین موقعیتی قرار بگیرد.

همزمان قانون‌گذاران آمریکایی در حال بررسی راههای موثرتر برای بررسی پیشینه متقاضیان خرید سلاح و همچنین کارآمد و جامع‌تر کردن بانک‌های اطلاعاتی مرتبط با این موضوع هستند.

مدافعان قانون ممنوعیت سلاح‌های جنگی می‌گویند که عرضه اسلحه‌های نیمه خودکار نظیر آنچه در کشتار دبیرستان مارجوری استونمن توسط نیکلاس کروز ۱۹ ساله استفاده شد، با متمم دوم قانون اساسی آمریکا قابل دفاع نیست؛ چرا که به گفته آنها، متمم دوم که حامی حق مالیکت سلاح است در زمانی وضع شده که مسلسل و سلاح‌های قدرتمند جنگی امروزی هنوز ساخته نشده بود و امروز حامیان شکار و شهروندان نگران تجهیزات دفاع شخصی هم نمی‌توانند منطقی برای داشتن سلاح‌های جنگی و نیمه اتوماتیک که برای کشتن سریع و پرتعداد ساخته شده به میان بیاورند.


از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل