درخواست جامعه بین المللی برای توقف حکم اعدام و یازدهمین روز اعتصاب غذای هموطنان زندانی عرب در زندان کارون

arab-ahwaz

در روز ١١/٣/٢٠١٣ سخنان احمد شهید در نشست بیست و دومین شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو در رابطه با محکومان به اعدام که هم اکنون در روز یازدهم دست به اعتصاب غذا زده اند گفت: دولت ایران اتهامهائی را به پنج عرب اهوازی نسبت داده و آنان را ضد نظام قلمداد و به اعدام محکوم کرده است، در صورتی که فعالیت آنها فقط فرهنگی و به زبان و ادبیات خودشان بوده و در موسسه به نام الحوار فعایت می کردند که طبق مدارک بدست آمده این پنج عرب اهوازی پس از دستگیری در بازداشتگاه توسط ماموران اطلاعاتی شکنجه شده و بدون داشتن دادگاهی عادلانه محکوم به اعدام شده اند، باتوجه به اینکه دو نفر از آنان معلم هستند از دولت ایران توقف حکم آنان را خواسته ودرخواست تحقیق در این مورد را می نمایم.

همچنین نماینده بریتانیا امروز ١٢/٣/٢٠١٣ در دوره ٢٢ مجلس شورای حقوق بشر از حکومت جمهوری إسلامی درخواست فوری لغو أحکام اعدام۵ فعال عرب اهوازی نمود و نماینده المان گفت که فعالان عرب اهوازی با آزار و اذیت و تبعیض از جانب حکومت روبرو می شوند و بیشتر آنها به دلیل ظلم و ستم به کشورهای همجوار ایران فرار کرده اند.

احکام اعدام این پنج فعال فرهنگی مدنی، که در ماە ژوئن بە مرگ محکوم شدە بودند از سوی دیوان عالی کشور شعبه ٣٢ تائید و روز چهارشنبە نهم ژانویە به خانوادە آنان ابلاغ شد. محمدعلی عموری نژاد، هادی راشدی، -هاشم شعبانی‌نژاد جابر آلبوشوکه، مختار آلبوشوکه، همگی از اعضای فعال موسسه علمی-فرهنگی الحوار (گفتگو) کە مقابل خشونت است، بوده اند که در بهمن و اسفند ۱۳۸۹ دستگیر شدند. محمدعلی عموری نژاد در آن زمان در زندان بصره عراق بسر می‎برد و در بهمن ماه ۱۳۸۹ از مرز شلمچه مستقیما به مقامات اطلاعات جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد. متهمان این پرونده پس از اینکه ماه‌ها در بازداشتگاه وزارت اطلاعات تحت شکنجه شدید بوده‌اند، به محاربه و اقدام علیه امنیت ملى متهم شدند. این در حالی است که تمامی فعالان یاد شده، در جلسه دادگاه اعلام کرده‌اند اعترافاتی که از آنان اخذ شده تحت شکنجه بوده و به هیچ وجه صحت ندارد.

کریم دحیمی فعال حقوق بشر
١٢/٣/٢٠١٣

****

شش تن از فعالان فرهنگی عرب اهوازی محکوم به اعدام در اعتصاب غذا به سر می برند. یابر آلبوشوکه، هادی راشدی، هاشم شعبانی، مختار آلبوشوکه، محمد علی عموری پنج فعال فرهنگی عضو موسسه الحوار در شهر خلفیه بودند که پس از بازداشت حکم اعدام گرفته اند. رحمان عساکره دیگر عضو موسسه الحوار نیز به ۲۰ سال حبس محکوم شده بود.

فعالان حقوق بشر از اهواز گزارش دادند؛ همه شش فعال فرهنگی عضو موسسه الحوار در اعتراض به احکام صادره بر علیه خود اقدام به اعتصاب غذا کرده اند. اعتصاب کنندگان وارد روز نهم اعتصاب غذا خود شده اند و در میان بی خبری رسانه ها و افکار عمومی و سکوت مطلق سازمانهای حقوق بشر به اعتصاب خود ادامه می دهند.از سوی دیگر مسئولان زندان کارون اهواز که زندانیان یاد شده در آنجا نگهداری می شوند به فشار های روانی بر علیه زندانیان یاد شده روی آورده اند.

فعالان حقوق بشر می گویند امروز یکشنبه ۱۰ مارس ۲۰۱۳ یکی از مسئولان امنیتی زندان کارون در تماس تلفنی با خانواده های زندانیان از آنها خواسته است که از فرزندان زندانی خود بخواهند که اعتصاب غذا را پایان دهند. از سوی دیگر زندانیان نامبرده درخواست خانواد ها و تهدید های مستمر مسئولان زندان را نپذیرفته و به اعتصاب غذا ادامه داده اند.
احکام اعدام پنج زندانی عرب یاد شده در ۱۷ تیرماه سال ۹۱ در شعبه دو دادگاه انقلاب اهواز صادر و در شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی فرج اللهی تایید شده بود. متهمان در دفاعیه خود به قاضی پرونده گفته بودند که تمامی اعترافات درج شده در پرونده صحت ندارد و آنها تحت شکنجه جسمی و فشار های روانی مجبور به اعترافهایی شده اند که به هیچ وجه از آنها اطلاعی نداشته اند.

کریم دحیمی فعال حقوق بشر
١٠/٣/٢٠١٣

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در حقوق بشر

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل