اظهارات ضدونقیض درباره کیفیت سرنگ‌های وارداتی

در حالی که یکی از مسئولان هلال ‌احمر از ورود «سرنگ‌های چینی استریل‌نشده» به کشور خبر داده است، وزارت بهداشت مدعی شد این سرنگ‌های تولیدی هلال ‌احمر هستند که مشکلات بهداشتی دارند.

خبرگزاری فارس در گزارشی که روز چهارشنبه، ۲۳ اسفند منتشر شد به نقل از محمد علیزاده، مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر نوشت، آزمایش برخی نمونه‌های سرنگ‌های چینی وارداتی نشان داده که این سرنگ‌ها، برخلاف نوشته روی آنها، استریل نشده ‌است.

به گفته آقای علیزاده، سرنگ‌های وارداتی چینی مشکلات دیگری نیز دارند از جمله آن‌که جنس کاغذ آنها به حدی نازک است که «میکروب به داخل سرنگ نفوذ می‌کند» یا «درجه‌بندی آنها دقیق نیست».

او سپس با بیان این که سرنگ‌های تولید کارخانه‌های ایرانی مرغوب‌تر از سرنگ‌های چینی هستند به انتقاد از وزارت بهداشت پرداخت که همچنان مجوز ورادات این محصول را صادر می‌کند.

این مقام هلال احمر گفت: «فقط کارخانه سها هلال احمر به تنهایی ۵۰۰ میلیون سرنگ در سال تولید می‌کند و به جز آن ۱۷ کارخانه دیگر نیز در کشور این محصول را تولید می‌کنند. باید پرسید چرا به‌خاطر سودجویی برخی، اجازه واردات می‌دهند.»

این سخنان اما واکنش بلافاصله مقامات وزارت بهداشت و درمان ایران را در پی داشت که ضمن تکذیب وارادات سرنگ‌های غیراستریل به کشور، هلال احمر را به پخش «سرنگ‌های زنگ‌زده و حاوی مو» در بازار متهم کردند.

رضا شاهمرادی، مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در این زمینه اظهار داشت: «تمام سرنگ‌های وارداتی به کشور علاوه بر نظارت سختگیرانه وزارت بهداشت، تحت نظارت موسسه استاندارد نیز هستند و فقط کالاها و سرنگ‌هایی می‌توانند مجوزهای قانونی واردات را بگیرند که استانداردهای لازم را داشته باشند.»

به گفته آقای شاهمرادی، تاکنون تنها چند مورد تخلف درباره برچسب سرنگ‌های وارداتی گزارش شده است که این مسئله نیز «هیچ خطری برای بیماران» ندارد، اما با این وجود با واردکنندگان آن برخورد شده است.

او سپس مدعی شد که «در برخی سرنگ‌های تولیدی شرکت سها هلال احمر سرسوزن‌های زنگ‌زده و سرنگ‌های حاوی مو کشف شده» که وزارت بهداشت با آن نیز برخورد کرده است.

این مقام وزارت بهداشت در نهایت ضمن دفاع از روند واردات سرنگ‌های چینی به کشور، تاکید کرد که این سرنگ‌ها مشکلی از نظر کیفیت ندارند.
از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل