وزیر اطلاعات ایران اعطای ٢۵٠٠ گرین کارت برجام را نادرست خواند


علی نجفی خوشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید محمود علوی وزیر اطلاعات در پاسخ سوال کاظم جلالی اعطای گرین کارت به ۲۵۰۰ نفر از مقامات و فرزندان آنها را در جریان مذاکرات برجام تکذیب کرده و آن را از اساس نادرست خوانده است.

پنجم تیرماه امسال مجتبی ذولنور نماینده مجلس در گفتگو با روزنامه اعتماد گفته بود: “وقتی آقای اوباما در جریان بحث برجام تصمیم گرفت به آقایان حال بدهد، به ٢۵٠٠ نفر از ایرانیان تابعیت اعطا کرد و برخی آقایان و مسوولان با یکدیگر مسابقه گذاشتند که فرزندانش جزو این ٢۵٠٠ نفر باشند. امروز اگر این افراد از امریکا اخراج شوند، مشخص می‌شود که چه کسانی زد و بند دارند و منافع ملی را به آب‌نبات آمریکا می‌فروشند.”

هفته بعد توییت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به جنجال این خبر دامن زد: “تازه معلوم شده که دولت اوباما در جریان مذاکرات توافق افتضاح با ایران به ٢۵٠٠ ایرانی از جمله مقامات دولتی گرین کارت داده است. این چه قدر بزرگ (یا بد) است؟”

این توییت با انتقاد برخی مقاما‌های فعلی و سابق آمریکا روبرو شد که چرا رئیس جمهور آمریکا ادعاهای تندروهای داخل ایران را بدون بررسی صحت و سقم آن منتشر می‌کند.

این موضوع همچنین با تکذیب برخی مقامات از جمله جواد ظریف وزیر خارجه ایران روبرو شد که گفت: “این موضوع از پایه دروغ است. اگر دوستان چنین امتیاز عجیبی را گرفته‌اند بحث دیگری است، آقایان اگر اسامی دارند منتشر کنند.”

چند روز پیش محمود احمدی نژاد در توییتی به انگلیسی خطاب به دونالد ترامپ نوشت: “آقای ترامپ لیست بستگان مقامات دلت ایران را که گرین کارت و حساب بانکی در آمریکا دارند را منتشر کن، اگر چنین لیتی را داری.”

خبرنگار روزنامه اعتماد چند روز پیش در راهروهای مجلس از آقای ذولنور پرسید که چرا مستنداتش را در این باره منتشر نکرده است. به گزارش این روزنامه، آقای ذوالنور پاسخ داده است: “تو غلط می‌کنی روی حرف من تحلیل بیخود می‌زنی. تو رسانه مغرض ابله. حرف‌های غلط، تحلیل غلط روی حرف‌های من می‌زنی. بیخود می‌کنی از قول من حرف می‌زنی.”

به گزارش ایرنا کاظم جلالی نماینده مجلس با توجه به بازتاب گسترده این موضوع خواسته است که وزیر اطلاعات ایران در این باره در صحن مجلس توضیح دهد.

طبق آمار وزارت امنیت داخلی آمریکا تغییر عمده‌ای در شمار ایرانیانی که اقامت دائمی یا شهروندی آمریکا را گرفته‌اند دیده نمی‌شود.

در دو سال آخر دولت باراک اوباما، یعنی از سال سرگرفتن توافق هسته‌ای تا پایان ریاست‌جمهوری او شمار ایرانیانی که گرین‌کارت یا شهروندی آمریکا را گرفته‌اند ٨٣٧ نفر کمتر شده که معادل ۸.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وزارت خارجه آمریکا هم به هادی نیلی خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در واشنگتن گفته بود که “قرار نیست درباره هر اظهارنظر مقام‌های جمهوری اسلامی توضیح دهیم.”
از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل