تجمعات قلعه بابک؛ احضار جعفر رستمی‌راد به دادسرای اوین/ سند


خبرگزاری هرانا – جعفر رستمی راد فعال ترک (آذربایجانی) که پیش‌تر در تیرماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و در تاریخ ۹ مرداد با قرار وثیقه از بازداشتگاه اوین آزاد شده بود، روز جاری برای اخذ آخرین دفاع به شعبه هفتم بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ اوین احضار شد. در این احضاریه از وی خواسته شده ظرف مدت ۵ روز به این دادسرا مراجعه کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جعفر رستمی راد فعال ترک (آذربایجانی) جهت اخذ آخرین دفاعیات در خصوص اتهامات مطروحه علیه وی به شعبه هفتم بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ اوین احضار شد. از وی خواسته شده که طی ۵ روز به این دادسرا مراجعه کند. وی پیش‌تر در تاریخ یازدهم تیرماه سال جاری در تهران بازداشت و در تاریخ ۹ مرداد با قرار وثیقه از بازداشتگاه اوین آزاد شده بود.


یک منبع مطلع در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت: “آقای رستمی‌راد طی احضاریه‌ای که به منزلشان ارسال شده بود به شعبه ۷ بازپرسی دادسرای اوین فراخوانده شده و به ایشان گفته شده که ظرف ۵ روز باید به این دادسرا مراجعه کنند. دلیل این احضار اخذ آخرین دفاع در خصوص اتهامات مطروحه علیه ایشان عنوان شده است”.
جعفر رستمی راد در تاریخ ۱۱ تیر ۱۳۹۷، توسط مأموران امنیتی لباس شخصی بدون داشتن حکم در تهران بازداشت و پس از اینکه به مدت هفت روز در سلول انفرادی بود به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۹۷ با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. اتهام وی “تبلیغ علیه نظام” عنوان شده است.

آقای رستمی راد پیشتر نیز در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۳ پس از شرکت در یک مراسم خانگی که برای بزرگداشت روز جهانی زبان مادری برگزار شده بود بازداشت شد.

با گذشت حدود ۲ ماه از بازداشت شرکت کنندگان در مراسم قلعه بابک به نظر می‌رسد تنها فردی که کماکان در بازداشت مانده ابراهیم نوری است.

ابراهیم نوری فعال ترک (آذربایجانی) اهل اهر که در پی تجمعات قلعه بابک در ۱۱ تیر ماه سال جاری در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود، با گذشت نزدیک به دو ماه کماکان در بازداشت به سر می‌برد.

قلعه‌بابک یا دژ بابک، بنا شده در بالای کوهی به بلندای ۲۳۰۰ متر، نزدیک به سه کیلومتری شهر کلیبر. دژ در زمان ساسانیان ساخته شده ولی نام خود را از نام بابک خرمدین، رهبر مبارزان با خلفای عباسی در سال ۸۹۳ میلادی، گرفته است.

طی سال‌های اخیر، به طور منظم فعالان ترک (آذربایجانی) با حضور در تجمعاتی سالانه در این محل به طرح مطالبات خود می‌پردازند.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل