موج تازه گرانی‌ها در ایران؛ روغن نباتی سهمیه‌بندی شد

همزمان با افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی در ایران، خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که روغن نباتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سهمیه‌بندی شده و هر لیتر روغن در بازار آزاد تا پنج هزار تومان، دو برابر قیمت رسمی، عرضه می‌شود.

به نقل از رادیو فردا، روغن خوراکی از جمله کالاهای اساسی است که ظرف روزهای اخیر به دلیل حذف ارز مرجع برای واردات آن شاهد افزایش قیمت تا ۳۵ درصد بوده است و گزارش‌ها حاکی است که مردم ایران به دلیل نگرانی از کمبود این کالا و سایر مایحتاج ضروری خود به انبار کردن آنها روی آورده‌اند.

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه گزارش داد که عرضه انواع روغن در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای محدود شده است به طوری که در فروشگاه شهروند، هر خانوار تنها می‌تواند شش روغن یک لیتری خریداری کند.

این گزارش می‌افزاید: بنابر تصمیم دولت محمود احمدی نژاد، واردات روغن خام به کشور از این پس مشمول دریافت ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی نمی‌شود و واردات آن باید با ارز مبادله‌ای صورت گیرد. تنها گندم، برنج و نهاده‌های دامی (شامل کنجاله، سویا، جو و ذرت) مشمول دریافت ارز مرجع هستند.

قیمت دلار در مرکز مبادلات ارزی ایران در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ تومان است.

مسعود موحدی، قائم مقام وزیر صنعت ایران، روز سه شنبه گفته بود که دلیل اصلی قطع ارز مرجع روغن نباتی جلوگیری از قاچاق این محصول به خارج بوده، و افزود: «با توجه به رانت موجود در این زمینه و یکسری گرایش های منفی و در نتیجه قاچاق صادراتی که در سال گذشته شاهد بودیم، تصمیم گرفتیم ارز مرجع برخی از کالاهای اساسی حذف شود».

روزنامه «بهار» در شماره روز چهارشنبه خود گزارش داده که التهاب و نگرانی‌ها در بازار از زمانی ایجاد شد که افزایش قیمت روغن با حذف ارز مرجع از اول اردیبهشت به کارخانه‌ها ابلاغ شد و بعضی کارخانه‌ها روغن‌هایی را که با ارز مرجع وارد کرده‌اند، بلافاصله با تغییر قیمت با محاسبه ارز مبادله‌ای به فروش رساندند.

این گزارش می‌افزاید: همچنین بعضی از مغازه‌‌داران نیز با شنیدن اخبار افزایش قیمت، روغن‌های خود را که با نرخ قبلی خرید کرده‌اند، جمع‌آوری و از فروش آن خودداری می‌کنند تا زمانی که قیمت‌های جدید اعلام شود و کالا‌های قبلی خود را با نرخ جدید به مردم بفروشند.

گزارش‌ خبرگزاری‌های ایران حاکی است که به دلیل محدودیت عرضه روغن نباتی در فروشگاه‌های زنجیره ای، صف‌های طولانی برای خرید آن تشکیل شده است.

گزارش خبرگزاری ایسنا حاکی است که با احتساب افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت روغن نباتی، قیمت هر بطری ۶۷۵ گرمی و بطری ۸۱۰ گرمی این روغن به ترتیب از ۲۱۰۰ و ۲۷۰۰ تومان به ۲۷۳۰ و ۳۵۱۰ تومان رسید. با وجود این، گشتی در بازار نشان می‌دهد که روغن نباتی یک لیتری هم اکنون بعضا تا ۵۰۰۰ تومان نیز به فروش می‌رسد.

در همین حال، خبرگزاری فارس خبر داده است که «برخی میوه‌فروشی‌ها در حالی به ترکتازی خود در بازار ادامه می‌دهند که قیمت انواع نوبرانه تا ۲۲ هزار تومان در بازار وجود دارد و میوه‌های تابستانه هم قیمت‌های بالایی دارند».

بر اساس این گزارش، قیمت هر کیلو توت فرنگی ۲۰ هزار تومان، چغاله ۲۲ هزار، گوجه سبز ۱۶ هزار، هندوانه ۱۸۰۰ و طالبی نیز سه هزار تومان است.

همچنین هر کیلو موز به قیمت ۵۸۰۰، کیوی ۴۸۰۰، پرتقال ۵۸۰۰، سیب قرمز و سفید چهار هزار، لیمو ترش ۵۳۰۰ و نارنج نیز سه هزار و ۲۵۰ تومان عرضه می‌شود.

موج جدید گرانی‌ها در ایران با واکنش نمایندگان مجلس روبرو شده و روز چهارشنبه، احمد توکلی گفت که «من استدعا می‌کنم به داد مردم برسید، مردم بیشتر از این تحمل گرانی را ندارند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزیر صنعت به موج جدید گرانی‌ها واکنش نشان داده و گفته است که «متاسفم».

مهدی غضنفری اظهار داشت: « وقتی درآمدهای نفتی به نصف کاهش یافت، تامین مواد اولیه برای کارخانه‌ها و کالاهای اساسی دشوار شد، در نتیجه تورم بالا رفت و به معیشت مردم فشار آمد که من واقعا از این بابت متاسفم».

اشاره وزیر صنعت به تحریم‌های گسترده بین‌المللی بر ضد برنامه هسته‌ای ایران است تا تهران را وادار به همکاری با آژانس و جامعه جهانی برای راستی‌آزمایی این برنامه کنند.

محمود احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل را «کاغذپاره» خوانده بود ولی وی و سایر مقام‌های دولت اخیرا تکرار می‌کنند که دلیل بروز مشکلات اقتصادی، «تحریم»ها است و نه سیاست‌های دولت دهم.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل