ضرب و شتم و بدرفتاری با زندانیان؛ چند گزارش از نقض حقوق بشر در زندان زاهدان

خبرگزاری هرانا – ابوبکر رستمی زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان زاهدان، که از روز شنبه ۱۳ بهمن ماه در پی انتقال به بند قرنطینه این زندان دست به اعتصاب غذا زده بود روز دوشنبه ۲۲ بهمن ماه با وعده مساعد مسئولین به اعتصاب غذای خود پایان داد. با این حال این زندانی به همراه ۸ زندانی دیگر در روزهای اخیر به بند ۹ قرنطینه این زندان منتقل شده اند و تحت شرایط دشواری بدون امکانات اولیه در این بند بسر میبرند. همزمان یکی از زندانیان محبوس در این بند که در پی ضرب و شتم توسط مسئولین زندان مجروح شده است بدون رسیدگی پزشکی در این بند رها شده است. تعدادی از این زندانیان اعلام کرده اند که در صورت عدم پاسخ‌دهی مسئولین و تداوم بی توجهی به مطالباتشان از روز شنبه دست به اعتصاب غذا می زنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ابوبگر رستمی زندانی سیاسی محکوم به اعدام محبوس در زندان زاهدان که به تازگی و با وعده مساعد مسئولین به اعتصاب غذای خود پایان داده است به همراه تعدادی دیگر از زندانیان به بند ۹ قرنطینه این زندان موسوم به بند ویژه منتقل شده‌اند.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانیان به گزارشگر هرانا گفت: “۹ تن از زندانیان محبوس در زندان زاهدان به نام‌های حسن داعی میری، ابوبکر رستمی، علیرضا بمپوری، ذبیح الله ریگی، یاسین گرگیج، محسن گمشادزهی، ناصر دیدبند، هاشم سنچولی، حمید شاهوزهی به بند ویژه زندان زاهدان که محلی فاقد امکانات بدوی است منتقل شده اند. مسئولین تاکنون پاسخی در ارتباط با دلیل انتقال این زندانیان ارائه نداده و به وضعیت آنان رسیدگی نمی کنند”.

به گفته این منبع مطلع، بند ۹ یا بند ویژه زندان زاهدان نام اتاقی در بند قرنطینه این زندان است که هیچ گونه امکانات رفاهی و اولیه لازم برای زندانیان را در خود ندارد. این بند فاقد هواخوری، تلوزیون، تلفن، آبدارخانه بوده و زندانیان حق ارتباط با زندانیان بندهای دیگر را نیز ندارند.

گفته می شود مسئول زندان معمولا از این محل برای نگهداری زندانیانی که در قرنطینه زندان توسط مسئولین مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته اند به هدف از بین بردن تدریجی آثار ضرب و شتم استفاده می کنند. به گفته شاهدان تا زمان از بین رفتن آثار ضرب و شتم از بدن زندانیان، مسئولان زندان اجازه ارتباط با خارج از بند، ملاقات و تماس به آنها نمیدهند.

همزمان با افزایش فشار و بدرفتاری با ۹ زندانی مورد اشاره گزارش شده است “ساعت ۱۲ شب گذشته دو زندانی محبوس در بند جوانان را به هواخوری بند قرنطینه منتقل کرده و پس از ریختن آب سر روی آنها توسط علی میری، مسئول اندرزگاه ۱ به شدت با باتوم و کابل مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. نهایتا این زندانیان نیز بدون رسیدگی پزشکی به بند ۹ قرنطینه منتقل شده‌اند”.

همچنین گفته شده محسن گمشادزهی، دیگر زندانی محبوس در این بند در روزهای اخیر به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفته و علیرغم آسیب دیدگی شدید در ناحیه کلیه و جراحت شدید در ناحیه شکم بدون رسیدگی پزشکی به این بند منتقل شده است.

گفته می‌شود جراحات بدن این زندانی به دلیل عدم رسیدگی پزشکی دچار عفونت شده و بوی تعفن زخم ها علاوه بر خود این زندانی باعث آزار زندانیان دیگر نیز شده است.

این زندانی در سال ۹۲ و در سن ۱۸ سالگی بازداشت و به اتهام محاربه ابتدا به ۱۵ سال حبس تعزیری و سپس به اعدام محکوم شده است.

با گذشت بیش از ۵ سال از بازداشت محسن گمشادزهی، کماکان رای وی قطعی نشده و پرونده او در دیوان عالی کشور در حال بررسی است.

زندانیان محبوس در بند ۹ ویژه، اعلام کرده اند که در صورت عدم رسیدگی به وضعیت و مطالباتشان، و در صورت عدم پاسخدهی مسئولین زندان در ارتباط با رفتار خشونت آمیز و نامناسب با آنان از روز شنبه دست به اعتصاب غذای دسته جمعی خواهند زد.

زندانیان زندان زاهدان تحت شرایط بسیار نامناسبی در این زندان نگهداری می‌شوند و با مشکلات مضاعفی از جمله محرومیت از تغذیه مناسب، عدم رسیدگی پزشکی، بدرفتاری مسئولین بهداری با زندانیان بیمار، عدم اعزام بیماران به مراکز درمانی خارج از زندان حتی در موارد بسیار ضروری، نبودن وسایل موردنیاز در فروشگاه زندان، قیمت بالای مواد غذایی و کیفیت بسیار پایین آنها، نبود وسایل گرمایشی و سرمایشی حتی با هزینه‌های شخصی، محرومیت از جای خواب مناسب، رفتار نامناسب مسئولین بنیاد تعاون با زندانیان، ندادن حقوق متناسب با ساعات کار زندانیان در بخش اشتغال و تهدید آنها به اخراج و انتقال به قرنطینه در صورت اعتراض و… مواجه هستند.

هرانا در تاریخ ۷ دی‌ماه ۹۷ در گزارشی به بررسی مشکلات بی پایان زندانیان محبوس در زندان زاهدان پرداخته بود.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل