روز تولد مریم میرزاخانی «روز زنان در ریاضیات» نام گرفت

روز ۲۲ اردیبهشت، برابر با ۱۲ مه، «روز زنان در ریاضیات» نام‌گذاری شد، سالروز تولد زنده‌یاد مریم میرزاخانی، نخستین زن و اولین ایرانی برنده مدال فیلدز، جایزه‌ای که آن را به‌منزله نوبل ریاضیات می‌دانند.

نام‌گذاری این روز به پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران در اولین کنفرانس زنان اتحادیه بین‌المللی ریاضیدانان جهان، که سال گذشته در ریودوژانیرو برگزار شد، به تصویب رسید.

پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران با حمایت انجمن‌های زنان ریاضیدان از جمله زنان ریاضیدان اروپا، انجمن زنان ریاضیدان آفریقا، انجمن جهانی زنان در ریاضیات، انجمن زنان هندی و ریاضیات و نیز گروه زنان ریاضیدان شیلیایی روبه‌رو شد.

با تصویب این روز، هر سال انجمن‌های ریاضی سراسر جهان، از جمله ایران، در زادروز مریم میرزاخانی یا «روز زنان در ریاضیات»، با بزرگداشت یاد این ریاضیدان برجسته، زنان ریاضیدان را «به تحقیقات وسیع‌تر و بنیادی در علوم ریاضی و کسب موفقیت‌های بیشتر» تشویق می‌کنند.

در اولین همایش جهانی زنان در ریاضی، که یک روز پیش از کنگره بین‌المللی ریاضیدانان، در ۳۱ ژوئیه سال گذشته برگزار شد، نمایشگاهی به افتخار مریم میرزاخانی برگزار شد. به گزارش کمیته زنان انجمن ریاضی ایران، قرار است این نمایشگاه به‌طور دائمی در دانشگاه پرینستون آمریکا دایر باشد.

همچنین امسال، کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران در روز «زنان در ریاضیات»، همایشی را در دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد کرد. در این همایش، رییس کمیته بانوان اتحادیه بین‌المللی ریاضیدانان و یکی از اعضای این کمیته حضور خواهند داشت.

مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی‌ـ‌آمریکایی و استاد دانشگاه استنفورد بود که در سال ۲۰۱۴ برای پژوهش در «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آن‌ها» برنده مدال فیلدز شد.

او در دهه ۷۰ خورشیدی، زمانی که دبیرستانی بود، با کسب دو مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری، به المپیادهای جهانی ریاضیات در هنگ‌کنگ و کانادا رفت و در کانادا، علاوه بر کسب مدال طلا، بالاترین امتیاز را بین دانش‌آموزان جهان نیز به دست آورد.

میرزاخانی در ۲۳ تیر ۱۳۹۶، در سن ۴۰ سالگی در آمریکا درگذشت.

کنگره بین‌المللی ریاضیات، که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، بزرگ‌ترین گردهمایی ریاضیدانان جهان است که سال گذشته در برزیل برگزار شد. در این کنگره، برای دومین بار پیاپی، ریاضیدانی ایرانی‌تبار به نام کوچر بیرکار (فریدون درخشان)، همراه سه ریاضیدان دیگر، برنده مدال فیلدز شد.

کوچر بیرکار، که متولد کردستان ایران است، همچون مریم میرزاخانی، تا مقطع کارشناسی در تهران تحصیل کرد و سپس به بریتانیا رفت.

همچنین در کنگره جهانی ریاضیدانان در برزیل، میثم نصیری «سخنران مدعو» بود تا اولین ریاضیدان ایرانیِ ساکن ایران باشد که در این کنگرە سخنرانی کرده است.

از: ایران اینترنشنال

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل