کاهش ۷۰ درصدی ظرفیت تولید صنایع قطعه سازی اصفهان

khodrow sazi

در اثر کاهش تولید خودرو در کشور و به دنبال آن کاهش سفارشات، در حال حاضر قطعه سازان با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند و همچنین شیفت کاری به یک روز کاهش یافته است.

به گزارش ایلنا، در حاشیه بازدید رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به همراه روسای کمیسیون صنعت و معدن اتاق ایران و مسوولان اتاق اصفهان از شهرک صنعتی اشترجان در ۳۵ کلیومتری اصفهان که با هدف بررسی از نزدیک وضعیت واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی استان اصفهان صورت گرفت، مدیر شرکت تولیدی قطعه کاران اصفهان با بیان تاریخچه‌ای از فعالیت این واحد تولیدی با سابقه ۲۰ سال فعالیت گفت: در شرایطی که تولید خودرو داخلی بویژه پژو و تندر به شدت کاهش یافته، تولید این واحد نیز به شدت کاهش یافته است.

بهروز حق پناه کاهش تولید خودروهای داخلی را موجب بحرانی شدن وضعیت قطعه سازان دانست و افزود: شرکت‌های قطعه‌ساز در اثر کاهش تولید خودرو با چالش جدی روبرو شدند و باید تصمیم گیران اقتصادی کشور، برای اتخاذ تصمیم مراقب تاثیرات آن باشند.

وی با اشاره به این که تا سال گذشته، روزانه ۳ هزار قطعه از این واحد به شرکت‌های خودرو سازی عرضه می‌شد که امروز این رقم به ۳۰۰ عدد در روز رسیده است، تصریح کرد: با وجود پایین بودن قیمت خودرو،طی یک دهه اخیر، صنایع قطعه سازی خودرو با افزایش تولید و کاهش هزینه توانستند در عرصه بازار بمانند. ولی کاهش تولید خودرو باعث ایجاد ضرر و زیان برای این شرکت‌ها شده است.

حق پناه از تعدیل یکصد پرسنل این شرکت به دلیل کاهش تولید خودرو ۲۰۶ در کشور طی یک سال اخیر خبر داد.

مجبور به توقف کار شدیم

در ادامه شرکت تعطیل شده صنایع حرارتی ایران مورد بازدید قرار گرفت. «مهدی ابوالقاسمی» مدیر این شرکت در ابتدا از ورود رییس اتاق بازرگانی ایران و هیات همراه به کشتی به گل نشسته و ۳۰۰ کارگر غایب این شرکت ابراز خرسندی کرد و گفت: فعالیت این شرکت از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۹۰ دنبال شد و بخشی از تاسیسات حرارتی برج‌های خنک کننده ذوب آهن، پالایشگاه و نیروگاه‌ها توسط این شرکت ساخته شده است.

وی افزود: بیش از چهار دهه در عرصه تولید تاسیسات حرارتی فعالیت کرده و به دلیل مشکلات مجبور به توقف کار شدیم و می‌خواهیم سالن را اجاره بدهیم.

مدیر این شرکت تعطیل شده، معوق شدن مطالبات از بخش دولتی و فشار سازمان‌های خدماتی دولت، بویژه در بخش عوارض فروش و تجمیع عوارض را از مهم‌ترین عوامل تعطیلی این شرکت تولیدی عنوان کرد و گفت: برای دریافت معوقات خود، بارها به کارفرماهای دولتی مراجعه می‌کردیم. ولی هر بار با رفتار و گفتارنامناسبی از سوی آنان روبرو می‌شدیم و این در حالی‌ست که خواستار طلب خود بودیم.

مطالبات معوق از دولت، مهمترین مشکل واحدهای تولیدی است

در ادامه، هیات اتاق بازرگانی ایران و اتاق اصفهان از شرکت تولیدی گلنور بازدید به‌عمل آوردند. این شرکت که مهم‌ترین تولید کننده چراغ‌های روشنایی در ایران و صادرکننده نمونه استان اصفهان به شمار می‌آید با مسایل و مشکلات متعددی روبروست.

امینی، مدیر این واحد، مطالبات معوق از سازمان‌های دولتی را مهم‌ترین چالش این واحد خواند و گفت: متاسفانه این واحد برای دریافت طلب خود از سازمان‌های دولتی با مشکلات بسیاری روبرو بوده است که پرداخت یارانه‌ها به عنوان مهمترین عامل پرداخت نشدن این مطالبات عنوان می‌شود.

وی طلب این شرکت از دولت را بیش از ۵ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، ۲۵ درصد ظرفیت کارخانه مشغول فعالیت است و در پاسخ به پرسش رییس اتاق ایران مبنی بر میزان تعدیل نیرو طی یک سالۀ اخیر گفت: تمام تلاش این واحد، حفظ نیروی انسانی است. ولی با این وجود، طی یک سال اخیر ۱۰۰ کارگر از این واحد به دیگر واحد تولیدی انتقال یافته است.

منبع: سایت جرس

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل