تهدید فعالان کارگری به احکام سنگین‌تر در صورت اطلاع‌رسانی و صحبت با رسانه‌ها

آخرین دفاعیات هفت فعال کارگری و مدنی به نام‌های (سپیده قلیان، عسل محمدی، امیرامیرقلی، امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری‌، علی نجاتی و اسماعیل بخشی)، در شعبه هفتم دادسرای اوین در طی روزهای ۲۲ تا ۲۸ اردیبهشت ماه اخذ شده است
آخرین دفاعیات هفت فعال کارگری و مدنی به نام‌های (سپیده قلیان، عسل محمدی، امیرامیرقلی، امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری‌، علی نجاتی و اسماعیل بخشی)، در شعبه هفتم دادسرای اوین در طی روزهای ۲۲ تا ۲۸ اردیبهشت ماه اخذ شده است

نیلوفر رستمی

یک منبع مطلع به ایران‌وایر گفت آخرین دفاعیات هفت فعال کارگری و مدنی به نام‌های (سپیده قلیان، عسل محمدی، امیرامیرقلی، امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری‌، علی نجاتی و اسماعیل بخشی)، در شعبه هفتم دادسرای اوین در طی روزهای ۲۲ تا ۲۸ اردیبهشت ماه اخذ شده است. همگی آنها دارای یک پرونده مشترک هستند.

امیر امیرقلی، فعال کارگری، عضو تحریریه نشریه گام و زندانی سابق در تاریخ ۲۵ دی ۹۷ از سوی ماموران اداره اطلاعات بابلسر در منزلش بازداشت و روانه زندان اوین شد

این منبع مطلع گفت بازپرس شاه محمدی آنها را تهدید کرده در صورت اطلاع‌رسانی و ارتباط با رسانه‌ها حکم‌های آنها سنگین‌تر خواهد شد: «بازپرس به عسل محمدی گفته در صورت ادامه صحبت با رسانه‌ها قرار وثیقه‌اش را لغو و او را بازداشت می‌کند. این بازپرس حتی گفته خانواده‌هایشان هم نباید اطلاع‌رسانی کنند در غیر این‌صورت با اتهامات سنگین‌تری روبرو می‌شوند.»

به گفته این منبع، علیرغم صدور قرار وثیقه برای برخی از این افراد، دفتر دادستانی تهران با آزادی آنها به دلایل نامشخص مخالفت می‌کند: «برای آنها قرار وثیقه سنگین بین ۷۵۰ تا ۹۵۰ میلیون تومانی صادر شده با این حال اگرچه خانواده‌ها قرار وثیقه را تامین کرده‌اند اما دادستانی با آزادی‌شان مخالفت کرده و حتی جوابگو هم نیست.»

در حال حاضر همگی آنها به جز عسل محمدی و علی نجاتی در بازداشت موقت به سر می‌برند. عسل محمدی، دانشجوی رشته داروسازی دانشگاه آزاد تهران با قرار وثیقه آزاد است و علی نجاتی به دلیل بیماری از بهمن ۹۷ از زندان آزاد شد. اکنون پس از اخذ آخرین دفاعیات، پرونده آنها به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برای تعیین زمان دادگاه ارسال می‌شود.

به گفته این منبع مطلع، اتهام جدیدی به عنوان «ارتباط با گروه‌ها و احزاب معاند نظام» به آنها در آخرین جلسه اخذ دفاعیات تفهیم شده است. اتهامی که پیش از این در پرونده نبوده و در جلسات بازجویی مطرح هم نشده است: «شاه محمدی فقط به آنها گفته ما مستنداتی قوی داریم که در دادگاه متوجه می‌شوید.آنها اعتراض کردند که در بازجویی‌ها از این اتهام حرفی زده نشده است اما بازپرس اعتنایی به حرف‌های آنها نکرده است.»

براساس گفته‌های این منبع چهار نفر از آنها به نام‌های عسل محمدی، امیرامیرقلی، امیرحسین مهدی فرد و ساناز الهیاری وکیل ندارند و در جلسه آخر بازپرسی به تنهایی از خود دفاع کرده‌اند: «به آنها گفته شده فقط می‌توانند از وکلای مورد تایید قوه قضاییه وکیل انتخاب کنند که چون وضعیت آنها هم مشخص است. هیچ‌کدام وکیل انتخاب نکرده و تصمیم گرفته‌اند خودشان از خود دفاع کنند.»

به گفته این منبع بازپرس شعبه هفتم به «شدت» عصبانی بوده و با این افراد با «تشر» و «فریاد» برخورد می‌کرده: «شاه محمدی شاکی بوده که چرا سپیده قلیان و ساناز الهیاری حاضر نشدند با چادر از زندان اوین به دادگاه بروند و به جای آن با آرایش و رژلب قرمز به دادگاه آمدند. او داد می‌زد اینها می‌خواهند به دادگاه دهن‌کجی کنند.»

این منبع در پاسخ به این سوال که در متن کیفرخواست چه مستنداتی برای اتهامات آنها نوشته شده بوده گفت:‌ «کیفرخواست را به آنها به طور کامل نشان نداده‌اند. اینها هیچ‌کدام وکیل نداشته‌اند. فقط یکی از آنها دیده که یک جای در متن نوشته شده «اینها دل رهبر عزیز که نایب امام زمان است را خون کرده‌اند.» آخر دل خون کردن که مبنای حقوقی ندارد. اصلا بر چه اساسی دل رهبر خون شده است.»

همگی این افراد در جریان اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه در آذر ماه ۹۷ بازداشت شدند و اکنون مواجه با سه اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تشکیل گروه کمونیستی با قصد بر هم زدن امنیت ملی» و«ارتباط با گروه‌ها و احزاب معاند نظام» هستند. علاوه بر این سپیده قلیان و اسماعیل بخشی به دو اتهام دیگر «تشویش اذهان عمومی» و «نشر اکاذیب» نیز متهم هستند.

سپیده قلیان، فعال مدنی و اسماعیل بخشی فعال کارگری در جریان اعتراضات خیابانی کارگران در آبان ۹۷ بازداشت شدند. خانم قلیان در تاریخ ۲۷ آذر ماه با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد و اسماعیل بخشی نیز در تاریخ ۲۱ آذر ۹۷ با قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. هر دو آنها پس از آزادی از شکنجه‌های دوران بازداشت خود گفتند که نتیجه آن بازداشت مجددشان در تاریخ اول بهمن ماه ۹۷ بود..

امیر امیرقلی، فعال کارگری، عضو تحریریه نشریه گام و زندانی سابق در تاریخ ۲۵ دی ۹۷ از سوی ماموران اداره اطلاعات بابلسر در منزلش بازداشت و روانه زندان اوین شد. او در تاریخ ۳۰ بهمن به طور ناگهانی از زندان اوین به زندان مرکزی اهواز منتقل شد و در شرایط نامناسب این زندان و با بیماری دیابت تا تاریخ تا هشتم اردیبهشت باقی ماند. امیرقلی نهایتا در اردیبهشت ۹۸ به زندان اوین برای دادگاه‌اش منتقل شد.

امیر حسین محمدی‌فرد و ساناز الهیاری (همسر امیرحسین محمد فرد) عضو نشریه گام و از فعالان کارگری نیز در تاریخ ۱۹ دی ۹۷ بازداشت و تاکنون در زندان اوین به سر می‌برند.

عسل محمدی، دانشجوی داروسازی دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد تهران و یکی از اعضای تحریریه نشریه گام روز ۱۳ آذر ماه به دلیل نوشتن مطلبی در حمایت از حقوق کارگران نیشکر هفت‌هپه در منزلش در تهران بازداشت و به زندان اهواز منتقل شد. او ۲۳ روز بعد در تاریخ ۱۵ دی ماه با وثیقه سنگین ۴۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

علی نجاتی، کارگر بازنشسته و عضو هیات مدیره سندیکای کارگران هفت‌تپه هشتم آذر ماه ۹۷ به اتهام نقش در اعتصابات کارگران نیشکر هفت‌تپه در منزل خود بازداشت و در تاریخ هشتم بهمن ماه به دلیل بیماری قلبی و تنفسی با مرخصی درمانی از زندان بیرون آمد. نجاتی در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه به شعبه هفتم برای اخذ آخرین دفاعیات خود احضار شد.

نشریه سیاسی، صنفی و فرهنگی آنلاین «گام» یادداشت‌هایی را با موضوع‌های کارگری و اعتراض‌های کارگران منتشر می‌کرد که عسل محمدی، ساناز الهیاری، امیرحسین مهدی و امیرامیرقلی چهار عضو تحریریه این نشریه بودند که پس از بازداشت آنها فعالیت این نشریه هم متوقف شد.

از: ایران وایر 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل