انتقال یک زندانی جهت اجرای حکم اعدام در زندان بیرجند/ سند

خبرگزاری هرانا – روز گذشته یک زندانی محبوس در زندان بیرجند که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده، جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه شنبه ۲۸ خردادماه ۹۸، یک زندانی محبوس در زندان بیرجند جهت اجرای حکم اعدام به سلول های انفرادی این زندان منتقل شد.

هویت این زندانی “مهرداد بابرشمسی، ۳۷ ساله، فرزند جهانگیر و اهل اصفهان، با اتهامات مربوط به مواد مخدر” توسط هرانا احراز شده است.

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “آقای بابرشمسی از ۷ سال قبل بازداشت و در زندان به سر می برد. به گفته نزدیکان وی آقای بابرشمسی ادعای بیگناهی کرده و به همین دلیل حتی حاضر به ارائه‌‎ی تقاضای عفو نیز نشد. نهایتا روز جاری طی تماسی از زندان بیرجند به خانواده وی گفته شده که جهت ملاقات آخر پیش از اعدام به زندان مراجعه کنند”.

وی پیشتر توسط شعبه اول دادگاه عمومی و انقلاب بیرجند به اعدام محکوم شده بود.

انتقال وی جهت اجرای حکم اعدام در حالی صورت گرفته است که پرونده وی با ابهاماتی در ارتباط با تشدید مجازات در کیفرخواست روبرو بوده و قانون جدید مجازات جرایم مرتبط با مواد مخدر که در آن مجازات اعدام کاهش پیدا کرده بود نیز طبق رویه از روز سه‌شنبه ۲۳ آبان ۹۶ اجرایی شده است.

بر اساس قانون جدید، فقط افرادی که درباره تولید یا توزیع بیش از ۵۰ کیلوگرم مواد مخدر سنتی، یا بیش از ۲ کیلوگرم هروئین یا ۳ کیلوگرم متامفتامین (شیشه) محکوم شوند، به اعدام محکوم خواهند شد.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۸ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸) دست‌کم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۱۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۶ کودک-مجرم اشاره کرد و همین‌طور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملآعام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل