سایت ملیون ایران

باز هم یک وزیر امور خارجه دیگر جمهوری اسلامی پیدا شد: تهدید امام جمعه تهران مبنی بر حمله ایران به نیروگاه اتمی اسرائیل

تهدید محمدعلی موحدی کرمانی علیه اسرائیل سومین تهدید مقام‌های جمهوری اسلامی علیه تل‌آویو ظرف دو هفته گذشته است

تهدید محمدعلی موحدی کرمانی علیه اسرائیل سومین تهدید مقام‌های جمهوری اسلامی علیه تل‌آویو ظرف دو هفته گذشته است

در حالی که مقام‌های دولت حسن روحانی، از جمله وزیر خارجه او «ادعای نابودی اسرائیل از سوی حکومت جمهوری اسلامی» را تکذیب کرده‌اند، برای سومین بار طی دو هفته اخیر، یک مقام دیگر جمهوری اسلامی تهدید کرد که ایران می‌تواند به نیروگاه اتمی اسرائیل حمله کند و آن کشور را «شخم بزند».

محمدعلی موحی کرمانی، امام جمعه تهران، در خطبه‌های نماز جمعه روز ۱۴ تیر ضمن رد این اتهام که ایران قصد تولید بمب هسته‌ای دارد گفت: «ایران اگر بخواهد به اسرائیل حمله کند کافی‌ست نیروگاه اتمی دیمونا را با موشک مورد اصابت قرار بدهد».

به گفته وی، در آن صورت «همین کار باعث خواهد شد این رژیمی که دویست کلاهک دارد، چندین بار سرزمین خود را شخم‌زده ببیند».

در دو هفته اخیر، ابتدا حسین دهقان، وزیر دفاع سابق جمهوری اسلامی، در گفت‌وگویی با شبکه عراقی «النجبا» نسبت به بروز جنگ میان ایران و ایالات متحده هشدار داد و گفت که اگر جنگی صورت بگیرد «نیروهای مسلح ایران می‌توانند پایگاه‌های آمریکا در منطقه را نابود و اسرائیل را محو کنند».

مجتبی ذوالنور، رئیس جدید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز روز دوشنبه ۱۰ تیرماه به شبکه تلویزیونی «العالم» گفت: «اگر آمریکا به ایران حمله کند، عمر اسرائیل به نیم ساعت نخواهد رسید».

اما خطیب نماز جمعه تهران در سخنرانی خود آدرس دقیق‌تری داد و از احتمال حمله به نیروگاه اتمی دیمونا در جنوب اسرائیل سخن گفت. اسرائیل از ده‌ها سال پیش در رابطه با توان هسته‌ای نظامی خود سیاست «ابهام» را پیش گرفته و داشتن آن را نه تایید و نه رد می‌کند.

این بخش از سخنان موحدی کرمانی از سوی شمار معدودی از خبرگزاری‌های حکومت ایران، از جمله تسنیم و فارس، وابسته به سپاه پاسداران و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، بازتاب یافت، اما بسیاری از رسانه‌های دیگر این بخش از اظهارات او را، به دلایلی که معلوم نیست، حذف کرده‌اند.

 
خبرگزاری تسنیم  @Tasnimnews_Fa
 

آیت الله موحدی کرمانی: با ۲۰۰ توسط خودش شخم خواهد خورد

See خبرگزاری تسنیم ‘s other Tweets
 
 

هر چند «نابودی» اسرائیل از زبان مقامات و فرماندهان حکومت ایران گفته تازه‌ای نیست و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز از «ویران کردن تل‌آویو و حیفا» و اینکه اسرائیل سال ۱۴۱۹ خورشیدی را نخواهد دید سخن گفته اما تهدید مستقیم علیه نیروگاه اتمی دیمونای اسرائیل تا پیش از این عمدتا تنها از زبان حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، شنیده شده بود.

تهدید امام جمعه تهران علیه اسرائیل هم‌زمان با تداوم بحران میان آمریکا و ایران تشدید شده است.

یکی از خبرنگاران خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، در توییترش نوشت که این اظهارات نظر شخصی آقای موحدی کرمانی نیست، بلکه «بجای افراد نظامی از زبان وی مطرح شده است.»

 
hojat.mortaji-حجت مرتجی@hojat_mortaji
 

در خطبه تهران تهدید کرد که در صورت حمله به ایران، نیروگاه اتمی در اسراییل هدف حمله موشکی قرار می گیرد و این که اسراییل با این حمله با بمب های اتمی خود نابود می شود.این تهدید نظر شخصی وی نیست، بجای افراد نظامی از زبان وی مطرح شده است.

See hojat.mortaji-حجت مرتجی’s other Tweets
 
 

اسرائیل هنوز به این سخنان امام جمعه موقت تهران واکنش نشان نداده اما یک دولتمرد ارشد اسرائیل در روزهای گذشته از آمادگی‌ ارتش کشورش برای مشارکت در جنگ احتمالی آمریکا و ایران سخن گفت.

به گزارش رویترز، ییسرائل کاتز وزیر خارجه اسرائیل گفت، «محاسبات اشتباه» از سوی ایران ممکن است وضعیت را به درگیری بکشاند، هر چند که در چنین جنگی «ایران هیچ شانسی ندارد».

هم‌زمان رسانه‌های بین‌المللی احتمال حمله اسرائیل به ایران را مطرح کرده‌اند؛ وب‌سایت خبری «نیوآمریکن» در روزهای گذشته نوشت متحدین آمریکا هشدار داده‌اند که با عبور ایران از «خط قرمز»، اسرائیل احتمالا به ایران حمله خواهد کرد؛ همان‌گونه که این احتمال در اظهارات اخیر سناتور لیندزی گراهام بازتاب یافته است.

سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام در جریان سفر هفته گذشته به اسرائیل در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس، در واکنش به عبور ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده و نیز قصد تهران برای افزایش درجه غلظت غنی‌سازی اورانیوم بیش‌تر از سطح ۳.۶۷ درصد از روز شانزدهم تیر گفت، از این روز احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران افزایش می‌یابد.

به گفته این سناتور، «اسرائیل نمی‌تواند یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای را تحمل کند؛ جهان نیز نباید تحمل کند».

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفته است که تهران در واکنش به «خلف وعده» اروپاییان به پایبندی به تعهدات‌شان در برجام، اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود می‌کند و از یکشنبه شانزدهم تیر اورانیوم را با غلظت بیش‌ از ۳.۶۷ غنی خواهد کرد.

محمد علی موحدی کرمانی نیز در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت از شانزدهم تیر «به هر مقدار، هر درجه و هر اندازه که لازم باشد» غنی‌سازی می‌کنیم.

دونالد ترامپ شامگاه جمعه برای چندمین بار در روزهای گذشته به ایران هشدار داد که «باید خیلی خیلی محتاط باشد». با وجود این، آقای ترامپ افزوده که باید صبر کرد و دید که چه خواهد شد.

از: رادیو فردا

خروج از نسخه موبایل