راکتور اراک و اینستکس، محور نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام در وین

عراقچی و اشمیت

عباس عراقچی و هلگا اشمیت در جلسه کمیسیون مشترک ماه گذشته برجام

نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام امروز با حضور دیپلمات‌های ارشد کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین و عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در وین برگزار ‌می‌شود.

به گزارش رسانه‌های ایران، در این نشست هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور دارد. نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام یک ماه قبل در هفتم تیر ماه برگزار شده بود.

این نشست اولین نشست کمیسیون مشترک برجام است که بعد از اقدام ایران در کاهش تعهداتش در این توافق برگزار می‌شود.

براساس آنچه که ایران آن را گام دوم توقف برخی تعهدات برجام اعلام کرده، سقف غنی‌سازی از ۳.۶۷ درصد عبور و به ۴.۵ درصد رسیده است.

پیش از آن هم ایران اعلام کرد که از سقف تعیین‌شده در برجام برای ذخیره آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده عبور می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، پیش از برگزاری این نشست گفت که جلسه امروز “جلسه فوق العاده” کمیسیون مشترک است که به درخواست کشورهای اروپایی و ایران برگزار می‌شود.

آقای عراقچی توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق توسط بریتانیا را “نقض برجام” خواند و گفت: “کشورهای عضو برجام نباید مانعی در راه صادرات نفت ایران ایجاد کنند”.

پیش از برگزاری نشست امروز قرار است عباس عراقچی و هلگا اشمیت نشست دو جانبه‌ای با یکدیگر داشته باشند.

سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه به خبرگزاری اسپوتیک گفت که بررسی مسائل مربوط به اینستکس و راکتور اراک جزو موضوعات اصلی دیدار کمیسیون مشترک امروز خواهد بود.

از سوی دیگر علی‌اکبر صالحی،‌ رییس سازمان انرژی اتمی ایران امروز با حضور در جلسه فراکسیون مستقلین مجلس از ادامه فعالیت راکتور آب سنگین اراک خبر داده و گفت “کار این نیروگاه با تغییر تکنولوژی ادامه می‌یابد”.

در جریان جلسه ماه گذشته کمیسیون مشترک برجام، عملیاتی شدن سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران( اینستکس/ساحات)، اعلام شد و ایران انجام اولین انتقالات بانکی توسط آن را تایید کرد.

آقای عراقچی پس از آن نشست گفته پیشرفت‌هایی صورت گرفته، که “گامی به جلو” است، اما “کافی نیست.”

پس از نشست ماه گذشته کمیسیون مشترک، ایران دومین مرحله کاهش تعهداتش را از ۱۶ تیرماه به اجرا گذاشت و براساس آن از سقف مجاز تعیین‌شده برای غنی‌سازی اورانیوم در برجام عبور کرد.

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال ۱۳۹۷، این کشور تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران به اجرا گذاشت.

یک سال پس از خروج آمریکا، ایران نیز اعلام کرد که به صورت گام به گام تعهداتش در برجام را کاهش خواهد داد که تا به امروز در دو مرحله این اقدام را انجام داده است.

تنش‌ها در منطقه خلیج فارس در یک ماه اخیر نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است و ایران پس از به اجرا در آمدن تحریم‌های نفتی از سوی آمریکا یک پهپاد تجسسی آمریکایی را سرنگون کرد.

هفته گذشته ایران یک نفتکش بریتانیایی را پس از توقیف نفتکشش در جبل الطارق توسط این کشور در تنگه هرمز توقیف کرد.

برخی کشورهای اروپایی در حال حاضر پیشنهاد تشکیل یک نیروی دریایی مشترک برای حفاظت از کشتی‌ها در تنگه هرمز را مطرح کرده‌اند.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل