پومپئو: تحریم‌ها علیه ایران بسیار مؤثر بوده و همه‌جا اجرا خواهد شد

مایک پومپئو و هاسلیندا امین، مجری نشست «سیام» در حاشیه آسه‌آن؛ جمعه ۱۱ مرداد

مایک پومپئو و هاسلیندا امین، مجری نشست «سیام» در حاشیه آسه‌آن؛ جمعه ۱۱ مرداد

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، بار دیگر با اشاره به این‌که تحریم‌ها علیه ایران «بسیار مؤثر بوده است» تأکید کرد که ایالات متحده اجرای این تحریم‌ها را «در هر کجای جهان» پیگیری می‌کند.

آقای پومپئو که برای شرکت در نشست آمریکا و آسه‌آن به پایتخت تایلند سفر کرده است، روز جمعه ۱۱ مرداد این سخنان را در همایشی در حاشیه این اجلاس بیان کرد.

پیش از این گزارش‌هایی درباره تلاش دولت آمریکا در رصد و پیگیری نقض احتمالی تحریم‌های ایران در دیگر کشورها منتشر شده بود.

مایک پومپئو همچنین در یکی از نشست‌های اجلاس آسه‌آن به موضوع تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره صادرات نفت ایران، با تأکید دوباره بر «بسیار مؤثر» بودن تحریم‌ها گفت آمریکا این تحریم‌ها را در مورد هر شرکت یا هر کشوری که آن‌ها را نقض کند اعمال کرده‌ و به انجام این کار ادامه خواهد داد.

تنش میان ایران و آمریکا از ۱۸ اردیبهشت پارسال که دولت دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌های ایران را بازگرداند تشدید شده است. از آن زمان، سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا قرار گرفته، واشینگتن از پیمان مودت بین ایران و آمریکا خارج شده، معافیت خریداران نفتی ایران لغو شده و سپاه پاسداران پهپاد آمریکایی را بر فراز تنگه هرمز ساقط کرده است.

آمریکا در ماه‌های اخیر همچنان شرکت‌هایی را که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کرده‌اند مجازات کرده است. از جمله به نوشته وال استریت جورنال، وزارت خزانه‌داری آمریکا طی هفت ماه سال جاری میلادی ناقضان تحریم‌ها را ۱.۳ میلیارد دلار جریمه کرده است که بالاترین میزان طی یک دهه گذشته است.‎

مایک پومپئو در بانکوک درباره واردات نفت برخی هم‌پیمانان آمریکا از ایران، با اشاره به اعمال تحریم‌ها علیه یک شرکت چینی، نیز گفت: «قبل از تحریم‌ها ایران روزانه دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کرد، ولی این رقم در ماه‌های ژوئن و ژوئیه به کمتر از نیم‌ میلیون بشکه در روز یا شاید حتی نزدیک به صفر رسید.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد که محروم کردن آیت‌الله خامنه‌ای و جمهوری اسلامی «از ثروت و منابعی که برای برنامه هسته‌ای استفاده می‌شود و می‌تواند هرکسی را در جهان تهدید کند، کاملاً ضروری است».

مقام‌های جمهوری اسلامی تحریم‌های آمریکا را «تروریسم اقتصادی» خوانده و در عین حال گفته‌اند حاضر به مذاکره با دولت فعلی آمریکا نیستند.

منابع: وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، رویترز، رادیو فردا / ر.ش؛ ج

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل