خامنه‌ای اعتراضات در عراق را «توطئه دشمنان» خواند

دو مقام جمهوری اسلامی مدعی شدند که هدف از اعتراضات عراق تأثیرگذاری بر مراسم اربعین بوده و در همین حال رهبر جمهوری اسلامی نیز این اعتراضات را کار «دشمنان» خواند.

دفتر حفظ و نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی در پیامی توئیتری به نقل از او نوشت که وی اعتراضات روزهای اخیر در عراق را کار «دشمنان» می‌داند.

در این پیام در مورد وقایع عراق آمده است که «دشمنان سعی بر تفرقه دارند امّا نتوانسته اند و توطئه‌ آنان اثری نخواهد کرد.»

در این توئیت نوشته شده که «تن‌ها و دل‌ها و جان‌های» دو ملت ایران و عراق «به وسیله ایمان بِه الله و محبّت به اهل بیت و حسین بن علی متصل به یکدیگرند؛ روزبه‌روز هم این اتصال بیشتر خواهد شد».

علی خامنه‌ای در این پیام مشخص نکرده که منظور او از «دشمنانی» که به گفته او در عراق «توطئه کرده‌اند» کیست.

دو روز پیش از این، حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در موسسه رسانه‌ای کیهان، سفارت ایالات متحده در بغداد را «جاسوس‌خانه» خواند و به مردم عراق توصیه کرد که مانند انقلابیون ایران این سفارتخانه را تسخیر کنند.

اعتراضات چندروزه در عراق به‌ویژه علیه بیکاری ۲۵درصدی، فساد دولتی و ضعف خدمات عمومی، خصوصاً قطعی مکرر برق، اتفاق افتاده است.

در واکنش به ادامه اعتراضات، دولت عراق علاوه بر قطع اینترنت، اداره‌های دولتی در پایتخت را نیز تعطیل کرده است. سرکوب این اعتراضات تاکنون بیش از ۱۰۰ کشته و شمار زیادی زخمی برجای گذاشته است.

یکی از شعارهای رایج که در چند روز گذشته از چندین هزار معترض عراقی شنیده شده این است که «بغداد حره حره،‌ إیران، بره بره» (بغداد، آزاد، آزاد؛ ایران برو بیرون، بیرون).

معترضان به «دخالت‌های جمهوری اسلامی» در کشورشان اعتراض دارند. این ناآرامی‌ها وضعیت ارسال رائر به نجف و کربلا در روزهای اخیر را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

روز دوشنبه علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، نیز اعتراضات عراق را « مایه تأسف» خواند.

وی اضافه کرد: «در روزهایی که دولت ایران و عراق خود را برای بزرگ‌ترین رویداد مذهبی دنیا آماده می‌کردند، شاهد حوادث تلخی بودیم . دولت عراق اطمینان داده است که دخالتی نداشته در این امر و حضور بدخواهان در این میان بوده است».

در همین حال یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی، نیز مدعی شد که هدف از اعتراضات عراق «تأثیرگذاری بر مراسم اربعین» است.

آقای رحیم صفوی گفت : «چند روز این ناامنی را در کشور عراق ایجاد کردند تا مرم را بترسانند که به راهپیمایی اربعین نروند اما اگر در آسمان تیر و سنگ هم ببارد عاشقان حسینی نمی‌هراسند».

مقامات ایران خود از مراسم اربعین در چند سال گذشته به عنوان «مانور قدرت» جمهوری اسلامی نام برده، و پیش‌بینی کرده‌اند که در مراسم امسال سه میلیون ایرانی شرکت کنند.

این مراسم در سال‌های اخیر برای جمهوری اسلامی اهمیتی فراوان یافته و برنامه‌ریزی گسترده و صرف مبالغ بسیار برای آن از مدت‌ها پیش آغاز شده است.

وزارت خارجه ایران روز پنج‌شنبه هفته گذشته از زائران ایرانی که قصد شرکت در مراسم اربعین را دارند خواسته بود که سفر به عراق را تا اطلاع ثانوی به تأخیر بیندازند.

با این حال سازمان حج و زیارت از ادامه برنامه‌ریزی‌ها برای شرکت زائران ایرانی در این مراسم خبر داده است.

گزارش‌هایی نیز درباره حمله به زائران ایرانی منتشر شده بود اما خبرگزاری ایرنا روز دوشنبه به نقل از «یک منبع آگاه» این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور، نیز اعلام کرد که هیچ مشکل امنیتی برای زائران ایرانی در عراق وجود ندارد.

آقای ذوالفقاری همچنین گفت که زائران ایرانی از ساعت هشت صبح تا هفت شب امکان عبور از مرز خسروی را دارند.

مرز خسروی نزدیک‌ترین پایانه مرزی ایران به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست. ایران در واکنش به ناآرامی‌های روزهای اخیر گذرگاه مرزی چزابه را نیز برای مدت کوتاهی بست.

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل