حمله خودروسازان به همتی؛ «تسهیلات ندهید باید ۱۵ میلیارد دلار خودرو وارد کنید»

ایران خودرو (عکس از آرشیو)

ایران خودرو (عکس از آرشیو)

یک روز بعد از سخنان تند عبدالناصر همتی علیه خودروسازان و «فشل» خواندن آنها، دبیر انجمن خودروسازان سخنان همتی را «بسیار غیرکارشناسی و عوام‌گرایانه» توصیف کرد.

احمد نعمت دوشنبه ۲۹ مهرماه گفت اگر صنعت خودرو از بین برود سالیانه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو هزینه خواهد شد.

آقای همتی روز یکشنبه گفته بود خودروسازان نقدینگی خود را «به باد داده‌اند» و در ادامه اظهار داشت «تا کی می‌خواهید به این خودروسازی فَشَل‌ ادامه دهید؟».

اظهارات وی در واکنش به انتقاداتی بود که از عدم تامین نقدینگی مورد نیاز صنعت خودرو توسط بانک مرکزی ایراد شده بود. وی گفت با چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو نقدینگی ارزی برای قطعه‌سازان موافقت کرده، اما خودروسازان زیر ریسک نوسانات ارزی برای بازپرداخت این پول در آینده نرفته‌اند.

داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان ایران نیز همزمان با رد ادعای همتی درباره تسهیلات ارزی همزمان اعلام کرده است «چرا همتی گفته صنعت خودرو فشل است؟ مگر بانک مرکزی فشل نیست؟ مگر نقدینگی به شدت بالا نرفته است؟ بانک مرکزی نتوانست نرخ تورم، نقدینگی و نرخ ارز را کنترل کند. بانک مرکزی باعث شد که خودروسازان به این روز بیفتند. اگر خودروسازی فشل است اول باید بانک مرکزی فشل بودنش را برطرف کند».

وی در ادامه گفت اگر به خودروسازان تسهیلات پرداخت نشود، تولید داخل تعطیل می شود و باید ۱۵ میلیارد دلار بابت واردات خودرو هزینه شود.

در رابطه با کمبود نقدینگی آقای نعمت چند ماه پیش نیز گفته بود هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا) بین ۸۰ تا ۹۰ هزار دستگاه خودروی ناقص دارند که دلیل اصلی این مسئله کمبود نقدینگی است. وی گفته بود خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان به قطعه‌کاران بدهکارند.

میرخانی رشتی نیز می‌گوید سال گذشته هر کدام از شرکتهای بزرگ خودروساز ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان زیان داشته‌اند. وی گفت طی ۶ ماهه امسال نیز هر کدام از این شرکت‌ها ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان زیان دیده‌اند.

آقای نعمت با اشاره به کاهش ۳۵ درصدی تولید خودرو در نیمه نخست امسال گفت در این مدت شاهد افت ۲۶ درصدی تولید خودروی سواری بودیم که این افت به قیمت گذاری دستوری باز می‌گردد.

وی با بیان این که در سال گذشته قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت و کمیته خودرو واگذار شد، افزود: سازمان حمایت با استخراج هزینه‌ها و ارایه ان در کمیته خودرو نشان داد همه خودروها با زیان به فروش می‌رسند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت با این وجود به دلیل عقب افتادن تعهدات، به دستور وزیر صنعت، خودروها با قیمت قبل به فروش رسید و این امر منجر به سرکوب مالی و زیان ۸ هزار میلیارد تومانی هرکدام از خودروسازان شد، این در حالیست که در نیمه نخست امسال نیز هریک از خودروسازان در حدود ۵ هزار میلیارد زیان دیدند.

نعمت در ادامه گفت قیمت ارز رشد سه برابریو هزینه‌های حمل کالا از ابتدای پارسال تا امروز رشد بیش از سه برابری داشته است و قطعه‌ای همچون کاتالیست از ۳۰۰ هزار تومان به بیش از ۲ میلیون تومان افزایش داشته است، به همین دلیل خودروسازان قادر به پرداخت پول قطعه‌سازان نیستند و در نتیجه تولید به وضعیت امروز مبتلا شده است.

منابع: خبرآنلاین، ایرنا، دنیای اقتصاد، رادیو فردا،. ف.ق

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل