بازداشت چند کارمند دولت و سازمان ثبت همزمان با انتقادهای روحانی از مبارزه با فساد

روحانی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، امروز هم مجددا از رویکرد قوه قضائیه در مبارزه با فساد انتقاد کرد و گفت “این مبارزه با فساد را تبدیل به اختلاف نکنیم”.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز در دفاع از او گفته “این نمی‌شود که مبارزه با فساد فقط برای دولت باشد”.

این اظهارات اما در حالی مطرح می‌شود که شماری از مقامات ارشد وزارت بهداشت و همچنین کارکنان سازمان ثبت اسناد بازداشت شدند.

آقای روحانی در جلسه امروز هیأت دولت گفته “اگر دیده شود همه جناح‌ها، گروه‌ها و تفکرها و هر فردی که فساد کرده پای میز محاکمه است، این وحدت ایجاد می کند اما اگر ببینیم یک عده آن گوشه و کنار پرده‌ای رویشان کشیده‌اند و یک عده پای میز محاکمه‌اند، آن موقع دعوا می‌شود و نباید اجازه داد دعوا شود”.

رئیس جمهوری در پاسخ به انتقادهای مطرح شده درباره اظهاراتش درباره فساد گفته این اظهارات جدید نیست و “خود من اینها را بارها و در سخنرانی‌های متعدد گفتم و باز هم خواهم گفت تا روزی که حل بشود”.

آقای روحانی اخیرا در سخنرانی در یزد از “رسیدگی نکردن” قوه قضائیه به “فساد دانه‌درشت‌ها” انتقاد کرد و خطاب به مسئولان این قوه گفت: “دادستان‌ها و قضات شریف ما نترسند و به این جناح آن جناح توجه نکنند و با این پرونده‌ها با صراحت و روشنی برخورد کنند.”

ساعاتی بعد از حمله تند حسن روحانی به قوه قضائیه، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی این قوه، رئیسی جمهوری ایران را به دادن شعارهای انتخاباتی متهم کرد و گفت چرا او بعد از شش سال در سمت ریاست جمهوری الان درباره پرونده‌های قدیمی صحبت می‌کند.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران، هم در واکنش به انتقادات حسن روحانی، این اظهارات “حاشیه‌سازی خوانده بود.

در ادامه محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران هم بدون اشاره مستقیم به سخنان آقای روحانی گفته بود که روند “مبارزه با فساد در این ایام اخیر، هرچند به مذاق برخی‌ها خوش نیاید در پیش گرفته شده است”. آقای رئیسی اخیرا نیز گفته بود “اتهام‌زنی، ملامت کردن و دوقطبی‌سازی” که انجام می‌شود باعث نخواهد شد که دستگاه قضا “میدان مبارزه با فساد” را خالی کند.

از زمان انتصاب آقای رئیسی به ریاست قوه قضائیه، این قوه شعار اصلی خود را مبارزه با فساد قرار داده و پرونده‌هایی را به جریان انداخته که خبرساز شده است. اما منتقدان می‌گویند این کارزار مبارزه با فساد اهداف جناحی دارد.

حسن روحانی اما امروز گفته “ما می‌گوییم بیاییم در این مبارزه با فسادی را که از سال ۹۲ شروع کردیم و الحمدالله بعضی دیگر هم آمدند و کمک می‌کنند، قاطعانه عمل کنیم”.

واعظی: نمی‌شود مبارزه با فساد فقط برای دولت باشد

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران در دفاع از اظهارات آقای روحانی گفته “حرف رئیس جمهور روشن است. او می‌گوید از مبارزه با فساد استقبال می‌کند؛ اما مقابله با فساد در همه دستگاه‌ها و نهادها و قوا باشد”.

به گفته آقای واعظی، “این نمی‌شود که مبارزه با فساد فقط برای دولت باشد؛ باید برای همه دستگاه‌ها باشد”.

آقای واعظی همچنین به سرنوشت پرونده اکبر طبری، از مقامات ارشد قوه قضائیه که چند ماه پیش به اتهام فساد بازداشت شد، اشاره کرد و پرسید: “اخیرا گفته شد چند قاضی برکنار شده اند. این حق مردم است که بدانند فساد این قضات چه بوده است؟ گفته شده طبری ۱۶سال فساد داشته است، اما مدت‌هاست هیچ اطلاعی از وی نیست”.

بازداشت شماری از کارکنان دولت

همزمان با جدل‌های لفظی اخیر بین دولت و قوه قضائیه، بازداشت‌ها در ارتباط با فساد در ایران ادامه داشته است.

شماری از کارکنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به اتهام “تخلف” بازداشت شدند.

خبرگزاری فارس با انتشار این خبر نوشت که این اقدام با هماهنگی و پیگیری ریاست سازمان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صورت گرفته است.

این گزارش می‌افزاید “اخذ رشوه‌های کلان، جعل و همکاری با افراد سودجو در جهت تصرف اموال عمومی یا خصوصی، سوءاستفاده از اسناد مرتبط با اشخاص حقیقی و حقوقی، ایجاد خلل و کاهش سرعت در فرایند کار جهت اخذ رشوه های کلان از اتهام‌های بازداشت‌شدگان است.”

همزمان روزنامه شرق نیز خبر داده است که “سه مدیر ارشد وزارت بهداشت ایران در دوره وزارت حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر قبلی، به اتهام فساد مالی بازداشت شدند”.

این روزنامه از قول سعید نمکی، وزیر بهداشت، افراد بازداشت شده را مدیران سابق هیات امنای ارزی و معاونت توسعه منابع این وزارتخانه اعلام کرده است.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل