فرماندار سیرجان: یک نفر در اعتراضات شب گذشته کشته شد

سیرجان

محمد محمودآبادی، سرپرست فرمانداری سیرجان تایید کرد که در جریان حوادث شب گذشته در این شهر و تجمع مردم در اعتراض به افزایش قیمت بنزین، یک نفر کشته شده است.

آقای محمودآبادی به خبرگزاری ایسنا گفته است که “هنوز دلیل کشته شدن این فرد مشخص نیست که تیر خورده یا خیر” و “پزشکی قانونی شهرستان سیرجان در حال بررسی این موضوع” است.

وی افزود: “هر زمانی که دلیل فوت این شخص مشخص شود، اعلام خواهیم کرد”.

سرپرست فرمانداری سیرجان همچنین تایید می‌کند که این فرد “از مردم عادی بوده است.”

حق نشر عکسISNA
محمد محمودآبادی، سرپرست فرمانداری سیرجان کشته شدن یک نفر را تایید کرد

وی همچنین تایید می‌کند که نیروهای امنیتی شب گذشته اقدام به تیراندازی کرده‌اند اما می‌گوید که نیروهای نظامی تنها “مجوز شلیک تیر هوایی را داشتند”و “هیچ کدام از نیروهای امنیتی دستور شلیک مستقیم را نداشتند”.

آقای محمودآبادی در عین حال از زخمی شدن تعدادی از معترضان خبرمی‌دهد و می‌گوید: “در حال بررسی این موضوع هستیم که این افراد به چه شکل مجروح شدند و نمی‌توانیم با یقین صد در صدی گفت که با تیر مستقیم نیروهای امنیتی یا از جای دیگر مجروح شدند”.

این مقام دولتی در ادامه می‌افزاید: “برخی‌ها (معترضین) از پشت و برخی نیز از بغل ضربه خوردند”.

فرماندار سیرجان می‌گوید که برخی اموال عمومی تخریب شده و به برخی پمپ بنزین‌ها خسارتی وارد شده و برخی از معترضان “قصد داشتند به مخازن اصلی شرکت نفت دسترسی” پیدا کنند که “با مقاومت نیروهای امنیتی، انتظامی، سپاه و بسیج روبرو و عقب نشینی کردند”.

شب گذشته خبرهایی مبنی بر کشته شدن یک نفر در اعتراضات شهر سیرجان منتشر شد که این خبر در ابتدا تکذیب شد.

بر اساس تصاویری که به دست بی‌بی‌سی رسیده و همچنین تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، اعتراضات به بالا رفتن قیمت بنزین در شهرهای مختلف از جمله اصفهان، کرج، شیراز، ارومیه و خرم‌آباد مجددا از سر گرفته شده و معترضان خودروها را در خیابان پارک کرده‌اند و در برخی شهرها شعارهایی هم سر داده می‌شود.

اعتراضات تهران و چند شهر ایران به افزایش قیمت بنزین باز می‌گردد که سهیمه‌بندی بنزین از روز گذشته آغاز شده و قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی ۱۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومان است.

با سه برابر شدن قیمت بنزین در ایران که به شکل ناگهانی در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه، ۲۳ آبان اعلام و از روز جمعه اعمال شد، چندین شهر در ایران از جمله اهواز، مشهد و سیرجان با تجمعاتی رو‌به‌رو شدند و درگیری‌هایی میان معترضان و پلیس گزارش شد.

حق نشر عکسUGC
تجمع شب گذشته شهر سیرجان

صیدال فعال، رئیس مرکز فوریت‌های امنیتی، اطلاعات و اخبار وزارت کشور ایران نیز در واکنش به اعتراضات دیروز گفته است که “عده‌ای با پخش کلیپ‌های سنوات قبل، موجب ترویج فضای ناامنی می‌شوند” و تهدید کرده “با شایعه پراکنان فضای مجازی مطابق قانون برخورد می شود”.

خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا نیز گزارش کرده که در شامگاه دیروز (جمعه ۲۴ آبان) تجمع‌های پراکنده‌ای در برخی شهرها مانند مشهد و سیرجان و برخی شهرهای استان خوزستان رخ داده است.

همچنین گزارش شد که شب گذشته اینترنت در ایران با اختلالاتی مواجه بوده است.

ایرنا گفته است در سیرجان گروهی تلاش کردند به انبار نفت این شهر حمله کرده و آن را آتش بزنند که پلیس مانع شد.

پلیس ایران امروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که “در حال حاضر شرایط آرام است و مشکل خاصی در کشور وجود ندارد.”

افزایش قیمت بنزین طبق مصوبه شورایی به نام شورای عالی هماهنگی روسای سه قوه صورت گرفته که حسن روحانی، علی لاریجانی و ابراهیم رئیسی در آن عضویت دارند.

شورای عالی هماهنگی قوای سه گانه به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران شکل گرفته و اختیارات نامحدود و بی‌سابقه‌ای دارد.

با افزایش قیمت بنزین در ایران این نگرانی وجود دارد که قیمت سایر کالاها و خدمات نیز افزایش پیدا کند اما سازمان تعزیرات گفته است “با افراد خاطی در افزایش غیرقانونی قیمت‌ها برخورد جدی خواهد شد.”

مقام‌های ایران در توجیه دلیل افزایش قیمت بنزین به تلاش برای کاهش مصرف بنزین در کشور و کاهش آلودگی اشاره می‌کنند اما منتقدان می‌گویند دولت تلاش چندانی برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی و سرمایه‌گذاری در این بخش نکرده است.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل