مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه آبان ماه را بیش از ۴۱ درصد اعلام کرد

تورم

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود درباره تغییرات قیمت کالاها در ایران، از کاهش نرخ تورم در آبان ماه سال جاری در مقایسه با مهر خبر داده است.

در این گزارش نرخ تورم دوازده ماه منتهی به آبان به ۴۱/۱ درصد رسیده؛ در مهر ماه این نرخ ۴۲ درصد اعلام شده بود.

منظور از نرخ تورم سالانه در آبان، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (CPI) در یک سال منتهی به این ماه، نسبت به دوره مشابه سال قبل (مهر ۱۳۹۷) است.

بر اساس گزارشی که این مرکز دیروز (اول آذر ماه) منتشر کرده، نرخ تورم نقطه به نقطه در آبان ماه ۲۷ درصد اعلام شده؛ در مهر ماه این عدد ۲۸/۳ درصد بود. منظور از نرخ تورم نقطه به نقطه درصد تغییر عدد شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای ایرانی نسبت به ماه مشابه سال قبل (آبان ۱۳۹۷) است.

بالاترین افزایش قیمت‌ها در آبان ماه امسال در مقایسه با همین ماه در سال ۱۳۹۷ مربوط به گوشت، ماهی، چای، قهوه، نوشابه، هتل و مبلمان بوده است.

اعلام کاهش نرخ تورم در حالیست که نگرانی‌ها درباره ابعاد افزایش قیمت سوخت بر خانوارهای ایرانی هنوز دقیقا مشخص نیست.

بنابر اعلام مرکز آمار، نرخ تورم آبان ماه در مقیاس‌های مختلف از جمله نقطه به نقطه، دوازده ماهه منتهی به این ماه و همچنین در مقایسه با خود مهر ماه کاهش یافته است؛ این کاهش بنابر اعلام مرکز آمار هم خانوارهای شهری و هم روستایی را در بر گرفته است.

بر اساس آنچه مرکز آمار اعلام کرده نرخ تورم نقطه به نقطه در کل ایران از اردیبهشت ماه امسال تا کنون رو به کاهش بوده است.

یارانه حذف بنزین برای خانوارهای ایرانی

تعداد اعضای خانوار رقم
یک نفره ۵۵ هزار تومان
دو نفره ۱۰۳ هزار تومان
سه نفره ۱۳۸ هزار تومان
چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان
پنج نفره ۲۰۵ هزار تومان
منبع: سازمان برنامه و بودجه

اعلام نرخ تورم آبان ماه در ایران در حالیست که دولت ایران با افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین سهیمه‌بندی شده (۶۰ لیتر در ماه) قیمت آن را اخیرا به ۱۵۰۰ تومان رساند و قیمت بنزین آزاد سه برابر شد.

ابعاد اقتصادی تصمیم اخیر هنوز مشخص نیست و نیازمند زمان است.

دولت ایران بیش از ۱۸ میلیون خانوار (حدود ۶۰ میلیون نفر)، مشمول دریافت یارانه‌های جدید کرده است که خانوار‌ها ماهانه مبالغی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان دریافت می‌کنند.

از زمان افزایش قیمت بنزین و همزمان با ناآرامی‌های خیابانی در ایران مقام‌های این کشور بارها گفته‌اند که افزایش قیمت بنزین موجب افزایش قیمت کالاها نخواهد شد و همزمان از برخورد با گرانفروشان خبر داده‌اند.

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفته که “پرونده تخلفات ناشی از گران‌فروشی طی روزهای گذشته به بهانه افزایش قیمت بنزین غیرقابل قبول است و با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با تعزیرات حکومتی مقرر شد پرونده تخلف تشکیل شده طی روزهای اخیر به‌صورت خارج از نوبت مورد رسیدگی واقع شوند.”

بر اساس اعلام رسانه‌های ایران فقط در روزهای شنبه و یکشنبه برای ۲ هزار و ۷۴۶ پرونده “تخلف برای گرانفروشان” تشکیل شده و به تعزیرات حکومتی استان‌ها ارسال شده است.

حق نشر عکسGETTY IMAGES
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیش بینی کرده با سهمیه‌بندی بنزین، مصرف ۸ الی ۱۰ درصد کاهش ‌یابد

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران افزایش درآمد دولت در سال را از طریق حذف سوبسید بنزین را ۳۱ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است.

وزیر نفت ایران گفته: “۶۴ میلیون لیتر سهمیه بندی و با کارت سوخت داده می‌شود که معادل ۲۳ میلیارد لیتر در سال است و با ۵۰۰ تومانی که به قیمت آن اضافه شده است سال آینده ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد داریم.”.

او همچنین گفته: “حدود ۳۰ میلیون لیتر نیز مصرف آزاد است که دو هزار تومان به قیمت آن افزوده شده است و در سال آینده از این محل ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد داریم”.

عده زیادی از منتقدان می‌گویند اقدام جدید دولت با توجه به نقش بالای سوخت در بالا بردن قیمت تمام شده کالاها و حمل و نقل به افزایش تورم منتهی می‌شود و پرداخت یارانه‌ها هم با توجه به تبعات “منفی” این اقدام کمکی به خانوارها نخواهد کرد.

موافقان این طرح به قیمت پایین بنزین در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه اشاره می‌کنند که البته منتقدان آنها هم به پایین بودن دستمزد در ایران اشاره می‌کنند و این مقایسه را از اساس “غلط” می‌دانند.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیش بینی کرده با سهمیه‌بندی بنزین، مصرف ۸ الی ۱۰ درصد کاهش ‌یابد.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل