جعل مدرک و انتقال اجباری حمزه درویش به زندان لاکان رشت

خبرگزاری هرانا – حمزه درویش، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج به زندان لاکان رشت منتقل شده و پس از چند روز اعتصاب غذا و اعتراض وی مجددا به رجایی شهر بازگردانده شد. این انتقال در حالی صورت گرفته است که آقای درویش هیچگاه درخواست انتقالی نداده بوده است. در بررسی زمینه های انتقال آقای درویش از جعل نامه به نام او در پرونده انتقال مطلع شده است اما مسئولین زندان از ماهیت و چگونگی درج این نامه در پرونده وی اظهار بی اطلاعی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمزه درویش، زندانی سنی مذهب به زندان لاکان رشت انتقال داده شده و پس از اعتراض مجددا به زندان رجایی شهر بازگردانده شد.

آقای درویش که درحال گذراندن محکومیت خود در زندان رجایی شهر کرج بود، مدتی پیش ابلاغیه ای مبنی بر انتقال به زندان لاکان رشت دریافت کرد که با اعتراض وی روبه رو شد. زیرا او هیچگاه درخواست انتقالی نداده بود. به همین دلیل اعتراض خود را به صورت مکتوب در حکم ابلاغیه انتقال نوشته و امضا کرد. با این وجود حدود دو هفته پیش به صورت ناگهانی به بهانه احضار به دفتر الله کرم عزیزی، مدیریت زندان، به دادگاه امور جنائی فرستاده شد.

 یک منبع مطلع در این خصوص به به گزارشگر هرانا گفت: “در دادگاه به آقای درویش گفته شده است که از سوی محمد براعه قاضی شعبه یک اجرای احکام و امین وزیری، قاضی ناظر بر زندان به آنها دستور داده شده است که او را با دستبند و پابند و حتی در صورت نیاز با ضرب و شتم به زندان لاکان رشت منتقل کنند.”

یک روز پس از انتقال آقای درویش به زندان رشت، به دادسرا برده شده و از وی خواسته شده است تا برگه ای را امضا کرده و اعلام کند که با رضایت خود به این زندان منتقل شده است.

این منبع مطلع در این باره افزود: ” حمزه درویش مقاوت کرده و گفته است من اصلا درخواست انتقالی نداده بودم و به زور آورده شده ام، اینجا امنیت جانی ندارم‌ و هرگز این برگه را امضا نمیکنم‌ و دست به اعتصاب غذا میزنم. در مقابل نامه درخواست انتقالی وی با امضا و اثرانگشت جعلی را به او نشان داده اند که رئیس اندرزگاه محمد گودرز و رئیس زندان الله کرم عزیزی و قاضی اجرای احکام محمد براعه و قاضی ناظر، امین وزیری آن را تایید و‌ امضا کرده اند.”

پس از اعتراض آقای درویش مبنی بر ساختگی بودن این درخواست به سلول بازگردانده شده است. روز بعد نیز همین روند در مقابل قاضی کشیک تکرار شده و درنهایت وی دست به اعتصاب غذا زده است. پس از چند روز اعتصاب، برای عودت او به زندان رجایی شهر مبلغ هفتصد هزارتومان درخواست شده بود که پس از اعتراض آقای درویش در نهایت این مبلغ پرداخت شده و به تهران بازگردانده شد. پس از بازگشت به مدت دو روز در بازداشتگاه نیروی انتظامی ۱۱۳ بسر برده و سپس به قرنطینه زندان رجایی شهر منتقل شده است.

بعد از یک روز از قرنطینه به بند ۸ منتقل شده اما افسرنگهبانی و‌ محمد گودرز، رئیس اندرزگاه از قبول وی ممانعت کرده بودند که پس از اعتراض سایر زندانیان ساعت هفت عصر به داخل بند بازگردانده شده است. گفتنی است که در حین انتقال نیز بار دیگر توسط محمد گودرز به تبعید به شهری دورافتاده تهدید شده است.

حمزه درویش، که مدتی پیش در اعتراض به عدم موافقت با درخواست اعاده دادرسی، عدم برخورداری از حق انتخاب وکیل و عدم رسیدگی به مسائل مربوط به ایرادات پرونده دست به اعتصاب غذا زده و پس از ۱۶ روز با وعده مساعد مسئولان به اعتصاب خود پایان داده بود. اما علیرغم وعده مسئولین مبنی بر پیگیری اعاده دادرسی و تغییر کارشناس پرونده این انتقال اجباری صورت گرفته است.

گفتنی است روز شنبه ۱۸ خردادماه ۱۳۹۸، توحید قریشی و حمزه درویش، دو زندانی سنی مذهب در زندان رجائی شهر کرج توسط مسئولین زندان به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زندان اوین موسوم به بند ۲ الف منتقل شده و روز پنجشنبه ۲۳ خردادماه ۱۳۹۸، پس از ۶ روز به زندان بازگردانده شدند.

گفته می‌شود که این دو زندانی در حین انتقال به زندان اوین، در حین نگهداری در بند دو الف و همچنین انتقال به دادگاه و بازگردانده شدن به زندان رجائی‌شهر با رفتارهای خشونت‌آمیز و غیر متداول روبرو شده‌اند.

حمزه درویش، زندانی ۲۵ ساله اهل تالش مدعی است در سال ۹۳ نیروهای یک گروه بنیادگرای مستقر در سوریه با فریب، او را به ترکیه کشانده و سپس به سوریه منتقل کرده‌اند. مدتی را در زندان داعش بوده و سپس با دریافت امان نامه ای از سفارت ایران در ترکیه به ایران فرار کرده و خود را به نیروهای امنیتی معرفی کرده است و حتی این شانس را داشته که با قید ضمانت آزاد باشد و به شغل پرورش بلدرچین مشغول شود.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل