حنیف مزروعی: نقش قاسم سلیمانی در منطقه چه بود؟

نشریه نیوزویک در نسخه بین‌المللی خود در دسامبر ۲۰۱۴

قاسم سلیمانی روی جلد نشریه نشریه نیوزویک در نسخه بین‌المللی خود در دسامبر ۲۰۱۴

سرلشگر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، که یکی از پنج زیرمجموعه‌ سپاه پاسداران است و محدوده عملیاتی آن “فعالیت‌های نظامی برون‌مرزی” است، امروز توسط نیروهای آمریکایی کشته شد.

سپاه قدس در سال ۱۳۵۹ و با هدف “عملیات در خاک عراق” تاسیس شد. قاسم سلیمانی، شناخته شده‌ترین فرمانده نظامی ایران در خارج از کشور بوده و کشته شدنش زلزله خبری در همه رسانه‌ها به راه انداخت و رهبر ایران نیز وعده “انتقام سخت” به آمریکایی‌ها داد.

پس از پایان جنگ ایران و عراق، ماموریت سپاه قدس پایان نیافت و تحت فرمان آقای سلیمانی شروع به گسترش فعالیت‌هایش کرد در خاورمیانه از لبنان، یمن، سوریه و بحرین گرفته تا سایر قاره‌ها مانند آفریقا و آمریکای جنوبی.

و از آن زمان بودجه و تسلیحات و مشورت‌های نظامی در اختیار متحدان غیردولتی ایران قرار گرفت.

نام‌آور شدن آقای سلیمانی به حضور نظامی نیروهای سپاه قدس و شبه‌نظامیان وابسته‌اش در جنگ با داعش در سوریه و عراق باز می‌گردد.

با آغاز حکومت داعش در بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه و آغاز جنگ‌های چند جانبه، قاسم سلیمانی بعنوان یکی از کسانی که نقشی کلیدی در این ماجرا دارد یاد می‌شود.

او در هنگام جنگ در میان نیروهای کرد در حال جنگ با داعش در کردستان عراق حاضر شد. قاسم سلیمانی در کنار نیروهای سوری متحد بشار اسد هم بود و عکس‌های بی‌شمار او با رهبران شبه‌نظامیان عراقی وابسته به ایران در نقاط مختلف این کشور منتشر شد.

نشریه نیوزویک در نسخه بین‌المللی خود در دسامبر ۲۰۱۴ خود با عکس بزرگی از قاسم سلیمانی چاپ کرد و در مورد او نوشته بود: “اول با آمریکا می‌جنگید، الان داعش را درهم می‌کوبد.”

نیوزویک نوشت: “امروز در بغداد اکثر نیروهایی که برای مبارزه با داعش ایستاده‌اند را شیعیان تشکیل می‌دهند” و “بخش اعظم بودجه مورد نیاز این نیروها از تهران می‌رسد.”

این نشریه آمریکایی در وصف آقای سلیمانی نوشت که او “مغز متفکر نظامی” و “به تأیید بسیاری از نظامیان، فرماندهی عالی و دارای توان مدیریت راهبردی بالا” است.

این مجله همچنین نوشت که قاسم سلیمانی تا پیش از جنگ با داعش “اغلب مأموریت‌های مخفیانه شرکت” می‌کرد و به صورت عمومی در انظار دیده نمی‌شد اما در جنگ با داعش و “در مأموریت جدید خود در برابر دوربین‌ها ظاهر شد”و “در کنار عراقی‌ها عکس گرفت، عکسی که حامل پیامی آشکار برای غرب بود که تهران تمام و کمال در صحنه حضور دارد.”

فرانک گاردنر،خبرنگار بی‌بی‌سی در امور امنیتی در مورد او نوشته بود: “آقای سلیمانی و نیروهای تحت امرش در سپاه مستقیما با آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در تماس هستند و با دور زدن ساختارهای نظامی متعارف ایران، به یک نهاد مستقل موثر تبدیل شده‌اند”.

در خصوص نوع حضور نظامی سپاه قدس نیز گفته می‌شود که آنان “شکلی از جنگ غیرمتقارن” را انجام می‌دادند تا در مقابل “برتری تسلیحاتی مقابله کنند”.

جک استرا، وزیر خارجه سابق بریتانیا که چندین بار به ایران سفر کرده، معتقد است که نقش سرلشگر سلیمانی فراتر از نقش یک فرمانده نظامی بوده است.

آقای استرا می گوید: “قاسم سلیمانی اساسا سیاست خارجی را در منطقه از طریق اتحادهایی با پشتوانه زور انجام داده است.”

در آوریل سال ۲۰۱۹، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سپاه پاسداران از جمله نیروی قدس را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. این اولین بار بود که آمریکا یک نیروی نظامی رسمی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌داد.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل