واکنش لاریجانی به رد صلاحیت نمایندگان و احتمال استفاده از مکانیسم ماشه از سوی کشورهای اروپایی

لاریجانی

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران به اظهارات عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان که گفته بود “مهم‌ترین دلایل رد صلاحیت‌ نمایندگان فعلی و سابق مجلس “مفاسد اقتصادی، مفاسد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت” پاسخ گفته و آن را رد نمود و گفت: “این مطلب درست نیست چرا که نامه‌های ارسال شده هیات نظارت به نمایندگان به بندهایی اشاره دارد که اقتصادی نیستند”.

آقای لاریجانی در عین حال تایید کرد که برخی از نمایندگان دارای فساد اقتصادی بوده‌اند.

رئیس مجلس ایران در نطق پیش از دستور خود از اعضای شورای نگهبان که وظیفه بررسی صلاحیت نمایندگان مجلس را برعهده دارند، خواسته تا در بررسی خود به گونه‌ای عمل نکنند که “حقوق افراد نادیده گرفته نشود”.

وی همچنین از استناد به “گزارش‌های” به غیر از مراجع چهارگانه در رد صلاحیت‌ها انتقاد کرد و گفت: “براساس قانون، نظرات مرجع چهارگانه می‌تواند ملاک باشد و گزارش‌های غیر از این مسیر می‌تواند از جانب افراد و با اغراض خاصی ارائه شود و تشخیص صحت آن نیازمند زمان است که در این مقطع کوتاه عملی نیست، ولی می‌تواند فضای قضاوت را مشوش کند”.

آقای لاریجانی گفت: “تردیدی نیست که اگر محکمه‌ای در مورد فساد در پرونده کسی چه مالی و چه غیر از آن نظر داده باشد، همگان تابع آن خواهند بود، اما اگر صرف گزارش از مرجعی باشد باید اتقان آن را بررسی کرد تا گزارش اولیه و خامی نباشد و با آبروی افراد بازی نشود”.

رئیس مجلس ایران همچنین نسبت رد صلاحیت نمایندگان بعلت “عدم التزام عملی به نظام” نیز انتقاد کرده و گفت: “بنده که با برخی آقایان چهار سال، با برخی هشت سال و با بعضی ۱۲ سال همکاری روزانه داشتم عدم التزام عملی به نظام را در اکثر قریب به اتفاق نمایندگان تایید نمی‌کنم.”

آقای لاریجانی در مورد احتمال استفاده از مکانیسم ماشه از سوی سه کشور اروپایی نیز گفت: ایران اهل تهدید نیست بیش از یک سال و اندی از رفتار خصمانه آمریکا در مساله هسته‌ای می‌گذرد و اروپا صرفا بیانیه سیاسی داده است. مدت‌ها جمهوری اسلامی ایران مدارا کرد و هم‌اکنون با صراحت اعلام می‌کنیم که اگر اروپا به هر دلیلی رفتار غیرعادلانه در استفاده از ماده ۳۷ توافق‌نامه هسته‌ای داشته باشد آنگاه جمهوری اسلامی ایران تصمیم جدیدی در همکاری با آژانس خواهد گرفت و طرح آن در مجلس آماده است.”

وی گفت: “ما شروع کننده این امر نخواهیم بود ولی متناسب با اقدام شما بهتر است عادلانه رفتار کنیم”.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ایران هفته گذشته در گفتگویی با تلویزیون دولتی ایران گفت که “از حدود ۲۴۷ نفر نماینده فعلی مجلس ۹۰ نفر صلاحیت شأن عمدتا به خاطر مسایل مالی تایید نشد. البته به برخی از آنها مستندات پرونده‌شان توضیح داده شد و به بقیه نیز اگر درخواست کردند این مستندات ارایه می‌شود”.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران پس از آن در جلسه هیات دولت گفت “مردم تنوع می‌خواهند. بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعا ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌شود، کشور را اداره کرد”.

آقای روحانی گفت که “به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس ۱۷ نفر، ۱۷۰ و یا۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند ، ببینیم از چند جناح ۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند؟ ۱۷ نفر از چند جناح، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود. مثل اینکه در مغازه‌ای از یک جنس، ۲ هزار عدد وجود داشته باشد”.

پس از این اظهارات آقای کدخدایی در توییتی به انتقادات حسن روحانی از رد صلاحیت‎ها واکنش نشان داد و نوشت “جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رییس جمهوری در این پروژه ضدملی تاسف‌بار است”.

آقای کدخدایی در ادامه این توئیت نوشته “نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است”. مشخص نیست که اشاره آقای کدخدایی مشخصا به آقای روحانی و رد صلاحیت داماد او بر می‌گردد یا نه.

روابط عمومی دفتر رئیس‌‌جمهوری ایران در پاسخ به این توییت با انتشار بیانیه‌‌ای واکنش سخنگوی شورای نگهبان به صحبت‌های حسن روحانی را “شتاب‌زده، نسنجیده و شخصی کردن یک موضوع ملی” خواند و در مقابل شورای نگهبان اعلام کرد “تحت تاثیر فشارها قرار نمی‌گیریم”.

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در یادداشتی که برای روزنامه ایران نوشت اظهارات عضو حقوقدان شورای نگهبان واکنش نشان داده و آن را توهین به رئیس جمهور دانست و نوشت نظارت مورد نظر شورای نگهبان، “ریشه در قانون اساسی ندارد.”

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل