رئیس کمیته المپیک: ورزشکاران به‌خاطر «عصبیت خفته از شرایط داخلی» مهاجرت می‌کنند

رضا صالحی امیری، رئیس کمیته المپیک

رضا صالحی امیری، رئیس کمیته المپیک

در حالی که وزیر ورزش و جوانان معتقد است دلیل مهاجرت ورزشکاران نخبه «مشکلات شخصی» آنان است و «نباید به این موضوع به عنوان بحران سیاسی و اجتماعی نگاه کرد»، رئیس کمیته المپیک می‌گوید دلیل آن می‌تواند «عصبیت خفته از شرایط داخلی ایران» باشد.

رضا صالحی امیری، رئیس کمیته المپیک، روز یک‌شنبه، ۱۳ بهمن، با انتشار یادداشتی در وب‌سایت این کمیته درباره مهاجرت و پناهندگی روزافزون ورزشکاران مدال‌آور ایرانی به دیگر کشورها گفته است: «رفتارشناسی ورزشکاران در خروج از کشور، بیانگر نوعی ذهنیت و تحلیل غلط یا عصبیت خفته از شرایط داخلی اعم از اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی محیط داخلی است.»

در ماه‌های اخیر شماری از ورزشکاران ایرانی به کشورهای دیگر پناهنده شده یا اعلام کرده‌اند با پرچم کشوری دیگر در مسابقات بین‌المللی حاضر خواهند شد.

کیمیا علیزاده، تکواندوکار و تنها مدال‌آور ورزش زنان ایران در المپیک، علیرضا فیروزجا، استاد بزرگ شطرنج، سعید ملایی، قهرمان جودوی جهان، نوید زنگنه، عضو تیم ملی امید کشتی آزاد و مهدی خدابخشی و فرزاد ذوالقدری، اعضای سابق تیم ملی تکواندو، از جمله این ورزشکاران هستند.

روز دوشنبه مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، در این باره گفته بود «باید نظارت دقیق داشته باشیم تا بتوانیم این موضوع را کنترل کنیم.»

اما رضا صالحی امیری، رئیس کمیته المپیک، در یادداشت خود نوشته است «فرار از کشور (به معنی دلخوری) نیازمند کالبدشکافی و تحلیل بنیادین است» و حل مسئله مهاجرت «در گروِ حل مسائل اساسی کشور است».

به‌گفته آقای صالحی امیری، عوامل اقتصادی مثل فساد و شکاف طبقاتی، عوامل سیاسی مثل ناامنی، عوامل اجتماعی همچون ناامیدی به آینده و سرخوردگی، و برخی عوامل ورزشی از دلایل افزایش مهاجرت ورزشکاران نخبه ایرانی به دیگر کشورهاست.

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل