شیوع کرونا؛ گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل خواهان آزادی موقت زندانیان سیاسی ایرانی شد

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، از این که ایران با وجود شیوع ویروس کرونا به حبس زندانیان سیاسی ادامه می دهد عمیقا ابراز تاسف و نگرانی کرده است.

جاوید رحمان که روز سه شنبه (۱۰ مارس) در یک کنفرانس خبری در ژنو سوئیس صحبت می کرد با اشاره به این که برخی زندانیان با تابعیت دوگانه نیز در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند گفت که به جمهوری اسلامی توصیه کرده است که همه زندانیان را به طور موقت آزاد کند.

مقامات قوه قضاییه ایران، دوشنبه (۹ مارس) اعلام کردند که برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، حدود ۷۰ هزار زندانی به مرخصی رفته‌اند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد با “تبعیض آمیز” توصیف کردن سقف مذکور، خواهان برطرف شدن آن شد.

او گفـت: “همه زندانیان بدون توجه به این که زندانی سیاسی هستند یا نه و زندانیانی که به خاطر ارتکاب جرائم جدی محکوم شناخته شده اند همگی باید مستحق آزادی (موقت) باشند.” او افزود که دولت باید پیش از آزادی موقت این زندانیان، آن ها مورد آزمایش کرونا قرار بدهد.

این مقام سازمان ملل متحد همچنین از تدابیر مقامات ایرانی در برابر کرونا انتقاد و آن را “خیلی کم و خیلی دیر” توصیف کرد.

یک مقام سازمان ملل همچنین خواهان آزادی فعالان محیط زیست زندانی از جمله نیلوفر بیانی شده است

از طرف دیگر اینگر اندرسن، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، هم خواهان آزادی “تمامی فعالان محیط زیست زندانی از جمله نیلوفر بیانی” همکار پیشین این نهاد بین المللی شده است.

او با انتشار توییتی گفته است: “از اینکه یکی از فعالان محیط زیست زندانی هم در میان شمار بزرگی از زندانیانی است که به طور موقت به دلیل شیوع ویروس کرونا آزاد شده‌اند، آرامش یافتم.”

خانم اندرسن در ادامه خواهان اقدامی مشابه در رابطه با “تمامی فعالان محیط زیست” از جمله نیلوفر بیانی، همکار پیشین برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، شد.

اشاره مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد به آزادی موقت عبدالرضا کوهپایه، یکی از زندانیان پرونده فعالان محیط زیست است. آقای کوهپایه که در زمستان ۱۳۹۶ بازداشت شده بود پس از سپری کردن ۲ سال در زندان، بعد از ظهر شنبه ۱۷اسفند از زندان اوین به‌طور موقت آزاد شد.

وزارت بهداشت ایران اعلام کرده است که تا روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۲۹۱ نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. بنا بر این آمار تعداد جان‌باختگان طی یک روز گذشته ۵۴ نفر بوده است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت آمار مبتلایان شناسایی شده با ۸۸۱ مورد افزایش به ۸۰۴۲ نفر رسیده که از این تعداد ۲۷۳۱ بهبود یافته‌اند.

این در حالیست که اظهارات مقام‌ها و خبرنگاران محلی در استان‌های مختلف نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان و درگذشتگان ممکن است بسیار بیشتر از آمار رسمی باشد.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل