گزارشگران بدون مرز: کرونا آزادی رسانه‌ها را بیش از پیش تهدید کرده است

روزنامه نگاران بدون مرز

گزارشگران بدون مرز بر اساس شاخص سالانه آزادی رسانه‌ها در جهان می‌گوید ویروس کرونا آزادی رسانه‌ها را بیش از پیش تهدید کرده است. در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها که گزارشگران بدون مرز تدوین کرده، ۱۸۰ کشور بر اساس واکنش‌شان به کرونای ۲۰۱۹ بررسی شده‌اند.

کریستف دولوار، دبیر کل گزارشگران بدون مرز گفت: “بحران سلامت عمومی فرصتی فراهم کرده تا حکومت‌های اقتدارگرا فرصتی بیابند که دکترین بدنام شوک ‘ را پیاده کنند”.

او گفت واقعیت این است که رهبران با بهره‌گیری از سردرگمی مردم و فقدان اعتراض و پرسشگری در زمان تعلیق فضاهای سیاسی، فرصت یافته‌اند “اقداماتی کنند که در حالت عادی ناممکن بود”.

“در سال ۲۰۳۰ وضعیت آزادی مطبوعات، تکثرگرایی و اعتماد عمومی چگونه خواهند بود؟ پاسخ این سوال اکنون مشخص می‌شود”.

بنا بر این رده بندی، ایران و چین، دو کشوری که از جمله کانون‌های اولیه شیوع ویروس کرونا به شمار می‌آمدند، سانسور گسترده‌ای را به رسانه‌ها اعمال کرده‌اند.

در میان ۱۸۰ کشور، ایران با سه پله سقوط در رده ۱۷۳‌ قرار گرفته است.

افغانستان نیز با یک پله سقوط در رده ۱۲۲‌‌ام قرار دارد.

بنا بر رده‌بندی گزارشگران بدون مرز، خاورمیانه و شمال آفریقا خطرناکترین نقطه جهان برای روزنامه‌نگاران به شمار می‌آیند.

در این گزارش، چین هم با رده ‌۱۷۶‌، یکی از بدترین کشورها برای روزنامه‌نگاران است.

در این رده‌بندی، نروژ بار دیگر رتبه اول آزادی رسانه را به دست آورده است. کره جنوبی هم در پایین‌ترین رده این جدول قرار دارد.

عراق که اخیرا مجوز فعالیت خبرگزاری رویترز را به خاطر گزارشی درباره شیوع کرونا در این کشور سه ماه لغو کرد، با شش پله سقوط در رده ۱۶۱‌ قرار دارد.

در اروپا نیز مجارستان با دو پله سقوط به جایگاه ۸۹‌ا سقوط کرد. ویکتور اوربان، نخست وزیر این کشور با تصویب قوانین اضطراری تهدید کرده که انتشار اطلاعات غلط می‌تواندتا پنج سال زندان داشته باشد.

بریتانیا هم با دو پله سقوط به رتبه ۳۵ فرو افتاده است.

این گزارش نقش دولت بریتانیا را در بهبود آزادی رسانه‌ها تصدیق می‌کند اما می‌گوید این تلاش‌ها با قتل لیرا مک‌کی، تهدید خبرنگاران در ایرلند شمالی و زندانی کردن جولیان آسانژ بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس و احتمال استرداد او به آمریکا لطمه خورده است.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل