هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران شدت یافت

هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران شدت یافت.

هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران شدت یافت. © IRNA

سخنگوی سازمان حفظ نباتات ایران، روز شنبه، با اعلام این که هشت استان این کشور درگیر هجوم ملخ‌های صحرایی هستند، گفت: «در اوج ورود این آفت به کشور هستیم.»

محمدرضا میر، سخنگوی سازمان حفظ نباتات، به ایسنا گفت: «تاکنون در سطحی بالغ بر ۳۶۸هزارو ۲۶۷هکتار علیه آفت ملخ صحرایی مبارزه صورت گرفته و استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، فارس، خراسان جنوبی، خوزستان و خراسان رضوی درگیر مبارزه با آفت ملخ صحرایی هستند.»

این مقام دولتی با این حال تاکید کرد: «ملخی که در استان‌های دیگر از جمله تهران مشاهده می‌شود، ارتباطی به این ملخ‌ها ندارد.»

او ادامه داد: «آفت ملخ صحرایی یکی از خطرناک‌ترین آفت نباتی در دنیاست و اگر با آن مبارزه به موقع، درست و اصولی نشود، خسارت‌زا خواهند بود. دوسال است که درگیر مبارزه با این آفت هستیم و در ۵۰ سال اخیر این حجم از آفت ملخ صحرایی در دنیا بی سابقه بوده است.»

سخنگوی سازمان حفظ نباتات همچنین گفت: «در اوج ورود این آفت به کشور هستیم و ریزش و مبارزه با این آفت در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان همچنان ادامه دارد. بیشترین سطح مبارزه مربوط به استان سیستان و بلوچستان در سطحی معادل ۱۶۴ هزار و ۸۶۹ هکتار و کمترین نیز متعلق به خراسان رضوی در سطحی معادل ۵ هکتار است.»

 

پیشتر محمدرضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات ایران، روز یکشنبه ۳۱ فروردین گفته بود که در ۱۵ روز آینده حجم بسیار گسترده‌ای از ملخ‌های صحرایی به این کشور و بویژه به استان‌های جنوبی بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان حمله خواهند کرد.

او ادامه داد: «حمله این آفت در روزهای آینده از شرق هندوستان و پاکستان با شدت بیشتری صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه در شبه جزیره عربستان در حال حاضر مراتع و عرصه‌های کشاورزی پوشش گیاهی ندارند از طرف شمال شرق آفریقا که هم اینک کانون‌های تخلیه‌شده دارند با حجمی بیشتر از سال ۹۸ به سمت جنوب کشور ما هجوم می‌آورند.»

درگاهی گفت: «این آفت به مراتع و عرصه‌های زراعی و باغی حمله می‌کند که در صورت عدم کنترل و مهار آن، خسارت جبران‌ناپذیری در پی دارد.

این در حالی است که ایران، از عربستان سعودی در زمینه مبارزه با ملخ صحرایی انتقاد کرده است.

چندی پیش رئیس سازمان حفظ نباتات ایران گفت: همکاری کشورهای حاشیه دریای سرخ و به ویژه عربستان سعودی در مبارزه مناسب با ملخ صحرایی و نیز ارسال و انتشار صحیح اطلاعات بر روی نقشه های سازمان فائو می‌تواند به برنامه‌ریزی‌ها و آمادگی بیشتر ما و سایر کشورهای منطقه برای مقابله و مبارزه بهتر با این آفت خطرناک کمک کند. بنابراین ضروری است سازمان فائو در این زمینه به این کشورها اخطار دهد.

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه ۱۰ فروردین/ ۲۹ مارس در ارتباط ویدئو کنفرانسی با استانداران کرمانشاه، فارس، لرستان و بوشهر و یک واحد تولیدی از مصوبه تداوم کسب و کارهای مرتبط با تولید و توزیع مواد دفع آفات خبر داد و گفت: اعتبارات لازم برای مقابله با سیل و مبارزه با آفات و ملخ تأمین خواهد شد.

سال گذشته نیز رئیس سازمان حفظ نباتات جهاد کشاورزی گفته بود که ۵۷۰ هزار هکتار اراضی و مراتع کشور دچار آفت ملخ صحرایی بود و برای مبارزه با این آفت ۲۸ میلیارد تومان هزینه شد.

درگاهی عواملی چون افزایش حجم بارش‌ها در منطقه و ۸ استان جنوبی کشور و نیز عمل نکردن برخی کشور‌ها به تعهداتشان در مبارزه با ملخ‌های صحرایی را علت اصلی بروز این آفت در این حجم گسترده اعلام کرد. به گفته او، ملخ صحرایی آفتی جهانی و بسیار خطرناک است که در ۲۰ درصد از خشکی‌های دنیا و ۵۹ کشور وجود دارد.

از: ار اف ای

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل