رشد شدید اجاره‌ خانه در ایران؛ روحانی برای افزایش اجاره سقف تعیین کرد

مسکن

بانک مرکزی ایران می‌گوید قیمت قیمت فروش یک متر مربع واحد مسکونی شهر تهران در ماه خرداد نسبت به سال قبل بیش از ۴۲ درصد زیاد شده

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، از تصویب طرحی برای تعیین سقف افزایش اجاره مسکن خبر داده و گفته است که مقررات تازه از فردا دوشنبه ۹ تیر ابلاغ و اجرا می‌شود.

به گفته آقای روحانی اجاره‌بهای سالانه در تهران نباید بیشتر از ۲۵ درصد زیاد شود. این رقم برای کلان‌شهرها ۲۰ درصد و در بقیه شهرها ۱۵ درصد اعلام شده است.

بانک مرکزی ایران امروز در گزارش وضعیت مسکن در ماه خرداد اعلام کرد که اجاره خانه در تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل بیش از ۲۷ درصد رشد داشته و این رقم در کل مناطق شهری به بیش از ۳۰ درصد رسیده است.

رسانه‌های منتقد دولت طرح آقای روحانی را “کپی” برنامه “شکست‌خورده” دولت محمود احمدی‌نژاد برای تعیین سقف افزایش اجاره‌بها در سال‌های ۹۰ و ۹۱ توصیف کرده‌اند و گفته‌اند این مصوبه ضمانت اجرایی ندارد.

در هفته‌ها و ماه‌های گذشته قیمت ملک و اجاره مسکن در ایران به شدت زیاد شده و بسیاری از مستاجران گفته‌اند که توانایی برآورده کردن خواسته صاحب‌خانه‌ها را ندارند.

گزارش‌های زیادی درباره وخامت وضع مستاجران و تلاش آنها برای یافتن محلی برای زندگی منتشر شده از جمله این که بعضی خانواده‌ها به اجاره پشت بام خانه‌ها برای خوابیدن رو آروده‌اند.

اجرای مصوبه تا پایان شیوع کرونا

آقای روحانی در توضیح مصوبه تازه گفته است قراردادهای اجاره که از فردا منعقد می‌شود تا زمانی معتبر خواهد بود که وزارت بهداشت شرایط مربوط به شیوع ویروس کرونا را “از حالت اضطرار خارج کند و بگوید شیوع آن‌چنانی نیست و از آن تاریخی که وزارت بهداشت اعلام کرد، ۳ ماه دیگر این اجاره‌بها تمدید می‌شود و بعد از ۳ ماه می‌توانند با توافق جدید زندگی کنند.”

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران هم در توضیح چگونگی اجرای این طرح گفته است که افراد “ملزم به ثبت و درج معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و گرفتن کد رهگیری هستند.”

هر چند که به گفته آقای اسلامی این سامانه قرار است با همکاری وزارت صمت فعال و به وزارت راه و شهرسازی متصل شود.

“اگر چیزی لازم است تصویب کنیم”

حق نشر عکسPRESIDENT.IR
دولت حسن روحانی با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو است

رئیس جمهور ایران اذعان کرده که افزایش قیمت مسکن و اجاره برای مردم “طاقت‌فرسا” شده و گفته است که امروز از وزارت مسکن و کشور خواسته طرح‌هایی را بیاورند تا “اگر چیزی لازم است تصویب کنیم.”

این در حالی است که افزایش قیمت مسکن و به ویژه اجاره‌بها موضوعی تازه نیست و در هفته‌های اخیر ابعادی کم‌سابقه پیدا کرده و در رسانه‌ها بازتاب بیشتری داشته است.

گزارش تازه بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که قیمت قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی شهر تهران در ماه خرداد نسبت به سال قبل بیش از ۴۲ درصد زیاد شده و رشد آن نسبت به ماه اردیبهشت ۱۱/۶ درصد بوده است.

بنا بر این گزارش متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران به حدود ۱۹ میلیون تومان رسیده است.

 
معنای گران شدن قیمت‌ها در بازار مسکن ایران چیست؟

هم‌زمان بانک مرکزی گزارش داده است که تعداد معاملات مسکن در تهران در ماه گذشته نسبت به خرداد پارسال بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش “غیر واقعی”؟

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران، افزایش قیمت در حوزه مسکن را “غیر واقعی” توصیف کرده و گفته دلیل رشد قیمت “تلاطمات بازارهای موازی و رقیب” بوده است.

مقام‌های مسئول در ایران در موارد زیادی رشد قیمت‌ها را “غیر واقعی” می‌دانند و وعده می‌دهند که در فضای واقعی قیمت‌ها متعادل شود؛ وعده‌ای که به ندرت عملی می‌شود.

درباره افزایش کم‌سابقه قیمت ارز و طلا هم بارها گفته‌های مشابهی مبنی بر واقعی نبودن قیمت‌ها و “شکستن” آن از سوی رئیس بانک مرکزی و مقام‌های دیگر منتشر شده اما عملا اتفاقی نیفتاده است.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل