شناسایی ‘بیش از هزار مزرعه غیرمجاز’ استخراج بیت‌کوین در ایران

مزرعه

بنابر اعلام شرکت توانیر، بیش از هزار مزرعه غیرقانونی ‘ استخراج رمز ارز دیجیتال در سراسر ایران شناسایی شده است.

مصطفی رجبی مشهدی، از معاونان شرکت برق ایران گفته: “شناسایی این مراکز از طریق مقایسه مصارف با دوره‌های قبل و سایر راهکارها انجام می‌شود.”

او همچنین گفته: “تاکنون ۱۴ مرکز استخراج رمز ارز به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات مجوز گرفته‌اند.”

هفته پیش مدیرعامل توانیر از پاداش ۱۰ میلیون تومانی به کسانی خبر داد که مزارع “غیرمجاز” رمز ارز را شناسایی و معرفی کنند.

گفته می‌شود بسیاری از مزارع استخراج بیت‌کوین در ایران که برق زیادی هم نیاز دارد، متعلق به نهادهای حکومتی و نظامی است.

در ایران از دو سال و نیم پیش همزمان با اوج گرفتن بهای بیت‌کوین، تب و تاب استخراج رمز ارزها آغاز شد که بعدا با فروکش قیمت‌ها و همچنین مشکلات کاربران ایرانی در کارگزاری‌های معاملات بین‌المللی از شدت آن کاسته شد.

در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی قیمت بیت کوین تا نزدیک ۲۰ هزار دلار پیش رفت؛ قیمت این ارز دیجیتال هم اکنون بالای ۹ هزار دلار است.

علیرضا هادی، مدیرکل دفتر طرح‌ها و تامین مالی وزارت صمت به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است: “پیش‌بینی‌ها این است که سالانه بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار در واحدهای استخراج رمز ارز تولید شده باشد که برای تامین ارز مورد نیاز کشور عدد قابل اعتنایی است و پتانسیل رشد در این حوزه وجود دارد.”

اتفاقات اخیر در حالی است که افزایش نرخ ارز در ایران که از ابتدای سال ۹۹ شروع شده در هفته‌های اخیر به دلیل کمبود منابع ارزی شدت یافته؛ قیمت فروش دلار امروز در صرافی‌ها و بانک‌ها ۲۲ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام شده است.

 
استخراج ارز دیجیتال در ایران؛ گزارش ریحانه مظاهری را ببینید

استخراج کنندگان رمزارزها برای فعالیت نیاز به برق ارزان قیمت دارند؛ از همین رو در ایران از تعرفه‌هایی نظیر کشاورزی ،خانگی و صنعتی استفاده می‌کنند که فشار مضاعفی را بر سیستم توزیع برق وارد می‌کند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفته است حدود ۷۹۰ فرد حقیقی و حقوقی برای کسب مجوز در این زمینه درخواست ارائه کرده‌اند و “حدود ۵۸۴ بنگاه نیز جواز تاسیس خود را دریافت کرده‌اند”.

هفته پیش، اسحاق جهانگیری، معان اول رئیس جمهوری ایران مصوبه تعیین تکلیف تجهیزات استخراج رمز ارزهای موجود در این کشور را ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه دارندگان دستگاه‌های استخراج رمز ارزها (ماینر) مکلف شدند حداکثر ظرف مدت یک ماه از زمان اعلام وزارت صمت نسبت به ثبت مشخصات هویتی خود به همراه تعداد و نوع دستگاه‌هایی که در مالکیت آنها است، در سامانه‌ای دولتی اقدام کنند.

DOLAT.IR
استفاده از رمزارزها صرفا با قبول خطرپذیری متعاملین صورت می‌گیرد و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست
مصوبه هیئت وزیران ایران
مرداد ماه ۱۳۹۸

بیت کوین چیست؟

بیت‌کوین یک واحد پول دیجیتال رمزگذاری شده است و به هیچ کشور یا دولتی تعلق ندارد. افرادی که این واحد پول را در کیف دیجیتال و مجازی خود دارند با آن می‌توانند هرچه خواستند بخرند.

این ارز دیجیتال به “معدنچی‌ها” یا در واقع استخراج کنندگان بیت‌کوین متکی است. اینها کسانی هستند که با اجرای نرم‌افزارهایی برای حل سریع روابط پیچیده ریاضی بیت‌کوین دریافت می‌کنند.

رمز ارزها تحت نظارت نهادهای مالی و بانکی خاصی نیستند؛ از همین رو می‌توانند بسیاری از نهادهای ناظر را دور بزنند.

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد ایران سال پیش گفته بود که دولت این کشور ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد و “پیش نویس طرح ساماندهی ارز دیجیتال در ماه پایانی سال ۹۷ در کمیسیون اقتصادی دولت تهیه و تصویب شده و در انتظار بررسی در هیات دولت است.”

هیئت وزیران ایران تابستان پارسال در مصوبه‌ای اعلام کرد استفاده از رمز ارزها مشمول حمایت نظام بانکی و دولت نیست و استفاده از آن در مبادلات داخلی ایران هم “مجاز نیست”.

موافقان تولید و قانونی کردن معامله بیت‌کوین در ایران معتقدند یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌های با توجه به محدودیت‌های مبادلات بانکی، استفاده از رمز ارزهاست.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل