عضو ستاد ملی مقابله با کرونا: بسیاری از استان‌ها از دستور وزیر برای بازگشایی مدارس سرپیچی کردند

مینو محرز،‌ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا،‌ با انتقاد از بازگشایی مدارس اعلام کرد بسیاری از استان‌ها قبول نکردند مدارس را در وضعیت فعلی شیوع کرونا باز کنند و از دستور وزیر «سرپیچی» کردند.

محرز یکشنبه ۱۶ شهریور در گفت‌وگو با وبسایت خبری جماران گفت: «متاسفانه تصمیم‌گیری‌هایی که بدون هماهنگی با سایر مراکز دخیل در مقابله با کرونا صورت می‌گیرد،‌ چنین مشکلاتی ایجاد می‌کند.»

او افزود:‌ «به نظرم اصلا زمان مناسبی برای بازکردن مدارس نبود،‌ چرا که امروز باید منتظر موج تازه‌ای از بیماری پس از سفرهای اخیر باشیم و مراسمی که بعضی‌ها در آن رعایت کردند وبرخی هم نه.»

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن اشاره به نگرانی‌ها درباره تشدید شیوع کرونا اشاره کرد در بسیاری از استان‌ها مدارس از بازگشایی خودداری و از دستور وزیر «سرپیچی» کرده‌اند. 

محرز گفت: «این بسیار زشت است که دستوری از بالا داده شود، اما قابلیت اجرا پیدا نکند.»

او در ادامه افزود: «از دیروز تا امروز با هر مسئولی در این‌باره حرف می‌زنم،‌ توجیهی برای این ندارد. »

این پزشک متخصص گفت بسیاری از مدارس امکان رعایت فاصله‌گذاری لازم،‌ تهویه و امکانات بهداشتی را ندارند. محرز بازگشایی مدارس را موجب «خطرناک» و «بیشتر شدن سرعت انتقال ویروس» دانست. 

 

ضدعفونی کردن سطوح مدارس بی‌فایده است

این متخصص عفونی در بخش دیگری گفت:‌ «این‌که یک عده بگویند دیگر بیشتر از این نمی‌توان آموزش را عقب انداخت باید به آن‌ها گفت چرا،‌ می‌توان با برنامه‌ای فشرده عقب‌افتادگی آموزشی را جبران کرد.»

عضو ستاد مقابله با کرونا اشاره کرد دانش‌آموزان وقتی به مدتی طولانی کنار هم بنشینند «حتی با ماسک نیز مصون از ویروس نیستند.» 

او ضد عفونی کردن سطوح در مدارس را «بی‌فایده» خواند.

محرز در ادامه ضمن اشاره به امکان تقسیم بازگشایی مدارس در استان‌ها با توجه به وضعیت شیوع کرونا و تاخیر در بازگشایی گفت: «درست است جبران خلاء آموزشی ایجادشده دشوار خواهد بود،‌ اما نمی‌توانیم جان میلیون‌ها نفر را به خطر بیندازیم.»

 

انتقاد کمیسیون بهداشت از تصمیمات خلق‌الساعه

‌هم‌زمان زهرا شیخی،‌ سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصمیم‌ در جهت بازگشایی مدارس را با عنوان «خلق‌الساعه و آنی» مورد انتقاد قرار داد.

او اشاره کرد در جلسه‌ای که با حضور مسئولان وزارت بهداشت برگزار شده، معاون آموزشی این وزارتخانه تایید کرده بر اساس تجربه کشورهای دیگر،‌ بعد از بازگشایی مدارس به صورت فیزیکی «پیک ابتلا» رخ می‌دهد.

این نماینده مجلس در زمینه مقایسه ایران با سایر کشورهای دیگر در زمینه بازگشایی مدارس گفت:‌ «کشور ما به دلیل تحریم دارو و امکانات شرایط متفاوتی با سایر کشورها دارد.»

شیخی اضافه کرد: «اگر خدای ناکرده کودکان به کرونا مبتلا شوند آیا امکانات بیمارستانی و دارویی به اندازه لازم برای درمان آن‌ها وجود دارد؟»

از: ایران اینترنشنال

*****

رییس بیمارستان سینا: دانش‌آموزان موجب چرخش ویروس بین خانواده‌ها خواهند شد

محمد طالب‌پور، رییس بیمارستان سینا،‌ با اشاره به بازگشایی مدارس هشدار داد که دانش‌آموزان «ناقلان بسیار خوبی» هستند و موجب چرخش ویروس بین خانواده‌ها و شیوع کرونا خواهند شد.

طالب‌پور روز دوشنبه ۱۷ شهریورماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت:‌ «این موضوع بیش از این‌که برای خود کودکان خطرناک باشد،‌ برای والدین آن‌ها پرخطر خواهد بود و حتی باعث چرخش این ویروس از طریق بچه‌ها بین خانواده‌های مختلف هم می‌شود.»

او کودکان را «ناقلان بسیار خوب» خواند و افزود: «ویروس را بدون اینکه خودشان مبتلا شوند منتقل می‌کنند.»

رییس بیمارستان سینا ضمن اشاره به عدم وجود بخش اطفال در این مرکز درمانی اعلام کرد موارد مربوط به کودکان به بخش اطفال دانشگاه تهران ارجاع می‌شوند.

رییس بیمارستان سینا همچنین میزان احتمال ابتلا میان کودکان و بزرگسالان را مشابه دانست و گفت: «مساله این است که کودکان برای رعایت دستورالعمل‌ها جدیت ندارند،‌ چون حتی بسیاری از بزرگسالان هم این جدیت را ندارند و از گذاشتن ماسک خسته شدند.»

او همچنین به سفرهای اخیر در کشور اشاره کرد و گفت انتظار می‌رود «پیک بعدی کرونا» در راه باشد.

افزایش شیوع؛ تشدید درگیری بین کادر درمان 

طالب‌پور اشاره کرد افزایش شیوع ویروس و بیماران در ماه‌های اخیر موجب افزایش «درگیری بین کادر درمان» در بیمارستان‌ها شد.

او افزود: «بعد که این میزان شیوع کاهش پیدا کرد،‌ این افراد یک استراحتی کردند و دوباره وارد پیک بعدی شدند. اکنون شرایطی شده که بین هر پیک نیروها استراحتی می‌کنند.»

روز یکشنبه مینو محرز،‌ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن نادرست خواندن تصمیم بازگشایی مدارس اعلام کرد بسیاری از استان‌ها قبول نکردند مدارس را در وضعیت فعلی شیوع کرونا باز کنند و از دستور وزیر «سرپیچی» کردند.

محرز بازگشایی مدارس را موجب «خطرناک» و «بیشتر شدن سرعت انتقال ویروس» دانست.

وزیر: شواهد کافی از تاثیر بسته ماندن بر کاهش ابتلا نداریم

محسن حاجی‌میرزایی،‌ وزیر آموزش و پرورش،‌ در نشست مسئولان آموزشی کشور دوباره بر حضور دانش‌آموزان در مدارس تاکید کرد.

او گفت: «شواهد کافی برای آن‌که نشان دهد بسته ماندن مدارس توانسته باشد خطر ابتلای دانش‌آموزان را کاهش دهد در دست نیست.»

حاجی‌میرزایی از مدیران مدارس خواست در صورت غیبت دانش‌آموزان با خانواده آن‌ها تماس بگیرند و «در خصوص عدم حضور او و برنامه درسی صحبت کنند.»

او وزارت آموزش و پرورش را «ضامن اجرای پروتکل‌ها» در مدارس خواند.

از: ایران اینترنشنال

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل