اتحادیه اروپا ‘ربوده شدن’ چهره شاخص اعتراض‌های ضددولتی بلاروس را محکوم کرد

ماریا کولسنیکوا

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای ‘ربوده شدن’ ماریا کولسنیکوا از چهره های شناخته شده اعتراضات انتخاباتی در بلاروس را محکوم و خواستار آزادی فوری او و دیگر رهبران معترضان شده است.

روز دوشنبه، هفتم سپتامبر – ۱۷ شهریور – رسانه‌های محلی در بلاروس به نقل از شاهدان عینی خبر دادند مردان نقابدار ماریا کولسنیکوا را در مینسک پایتخت بلاروس ربوده‌اند. وزارت کشور بلاروس در این باره اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

شاهدان عینی می‌گویند که این مردان در مقابل موزه ملی هنر در مرکز مینسک به سراغ خانم کولسنیکوا رفتند، موبایلش را گرفتند، او را بسرعت سوار مینی‌بوسی کردند و با خود بردند.

در واکنش به این اخبار جوزف بورل با انتشار بیانیه‌ای گفته: “ما دستگیری‌های بی‌محابا، خودسرانه و بدون توضیحی که به بهانه‌های سیاسی در بلاروس از قبل از انتخابات اخیر این کشور و همزمان با کارزارهای انتخاباتی آغاز شده را محکوم می‌کنیم. آخرین موارد آن، ماریا کولسنیکوا، آندری یاهوراو، آنتون رادنیاکو، ایوان کراتسو، ایرینا سوخی و حدود ۶۳۳ معترض دیگری که از زمان برگزاری تظاهرات همبستگی بازداشت شده‌اند. کاملا مشهود است که مقام‌های بلاروس به دنبال ایجاد وحشت و ارعاب شهروندان هستند و خشونت و نادیده گرفتن قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی رو به افزایش است.”

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از دولت بلاروس خواسته که همه بازداشت شدگان اعتراضات انتخاباتی را که از حدود یک ماه قبل تا به امروز دستگیر شده‌اند را فورا آزاد کند.

انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس تقریبا یک ماه پیش (نهم اوت) برگزار شد و بر اساس نتایج اعلام شده، آقای لوکاشنکو با هشتاد درصد آرا برنده اعلام شد تا پنجمین دوره ریاست جمهوری‌اش را آغاز کند.

شمار زیادی این نتیجه را مخدوش دانستند و در اعتراض به خیابان‌ها رفتند. از آن به بعد اعتراض‌ها و اعتصاب‌های گسترده در بلاروس ادامه داشته است.

پلیس بارها به تظاهرات مسالمت‌آمیز یا به اعتصاب کنندگان حمله کرده و شمار زیادی را دستگیر کرده است. بنا به گزارش ها چهار نفر تا به حال کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند.

پس از شروع اعتراض‌ها، مخالفان دولت شورایی به نام شورای هماهنگی تشکیل دادند تا زمینه را برای انتقال قدرت فراهم کنند.

آقای لوکاشنکو که بر صحت نتیجه انتخابات تاکید دارد، حاضر به کناره‌گیری از قدرت نیست و این شورا غیرقانونی می‌داند و می‌گوید نیروهای خارجی قصد دخالت در کشور را دارند.

اعضای این شورا به اتهام “برهم‌زدن امنیت ملی” تحت تعقیب قضائی قرار گرفته‌اند. برخی اعضای شورا بازجویی یا بازداشت شده‌اند. از دو نفر از اعضای آن چند روزی است که خبری نیست.

سوتلانا تیخانوفسکایا رقیب اصلی آقای لوکاشنکو در انتخابات هم “از بیم جان فرزندانش” به لیتوانی رفته است.

او آقای لوکاشنکو را متهم کرده برای خارج کردن شورا از مسیر به “تروریسم” روی آورده است.

ماریا کولسنیکوا کیست؟

هفته پیش خانم کولسنیکیوا که یکی از اعضای شورای هماهنگی مخالفان است اعلام کرد قصد دارد حزبی را در مخالفت با آقای لوکاشنکو تشکیل دهد.

او یکی از سه زنی است که به چهره‌های اصلی اعتراض‌ها به الکساندر لوکاشنکو ریاست جمهوری بلاروس بدل شده‌اند. سوتلانا تیخانوفسکایا و ورونیکا سپکالو ناچار به ترک کشور شده‌اند.

او چند روز پیش به بی‌بی‌سی روسی گفته بود: “از ما سه نفر فقط من اینجا هستم.”

“برای اینکه دقیقا متوجه شوید اینجا چه می گذرد باید اینجا باشید.”

او گفت اعتراض‌ها “جنگ قدرت” نیست بلکه “جنگ برای عزت انسانی و احترام به خود است”.

او گفت نگران خشونت‌ها است نه نگران شخص خودش؛ از این رو و همکارانش تصمیم گرفته‌اند محافظ شخصی نداشته باشند:

“من می‌دانم هر تعداد محافظ شخصی داشته باشم اگر یک اتوبوس پلیس ضد شورش جلویمان را بگیرد کاری از دستشان برنمی‌آید.”

الگا کوالکوا یک فعال دیگر دو روز پیش اعلام کرد از بیم زندان، به لهستان رفته است.

دیروز در مینسک چه گذشت؟

دیروز برای چهارمین یکشنبه پیاپی حدود صد هزار نفر در مرکز مینسک تجمع کردند و خواستار برکناری آقای لوکاشنکو شدند. بسیاری از معترضان پرچم ممنوع شده سرخ و سفید را در دست داشتند.

در این تظاهرات مسالمت‌آمیز خانواده‌ها و کشیش‌ها به دانشجویان پیوستند اما به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی وقتی جمعیت رو به کاهش رفت پلیس ضدشورش وارد عمل شد و عده‌ای را دستگیر کرد.

تصاویری هم منتشر شد که مردان لباس شخصی معترضانی را که خشونت نمی‌کردند با باتون می‌زدند.

گزارش شده ۶۳۰ نفر بازداشت شده‌اند اما وزارت کشور بلاروس این رقم را تکذیب می‌کند.

دیروز در شهرهای دیگر بلاروس هم تظاهراتی برپا بود.

رهبران اتحادیه اروپا نتیجه انتخابات را به رسمت نشناخته‌ و برای تحریم بلاروس توافق کرده‌اند. روسیه اما از آقای لوکاشنکو حمایت کرده و امروز کرملین اعلام کرد رئیس جمهور بلاروس “در چند روز آینده” برای گفتگو به مسکو سفر می‌کند.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل