افت چشمگیر تجارت ایران با کشورهای عرب منطقه

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران از صادرات حدود ۲.۵ میلیارد دلار کالای غیرنفتی از ایران به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و خاورمیانه طی ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ خبر داد.

کل صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای عربی نسبت به دور مشابه پارسال ۳.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است. در پنج ماه ابتدایی پارسال این رقم شش میلیارد دلار بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن گفت عراق با ۱.۸ میلیارد دلار واردات از ایران در رتبۀ دوم بزرگترین مقصد کالاهای صادراتی ایران (بعد از چین) است.

این در حالی است که آمارهای پنج‌ماهه پارسال نشان می‌دهد واردات کالاهای غیرنفتی عراق از ایران ۳.۵ میلیارد دلار بود. بدین ترتیب صادرات غیرنفتی ایران به عراق تقریبا نصف شده است.

آقای پیلتن همچنین گفت صادرات غیرنفتی ایران به امارات ۳۱۰ میلیون دلار بوده و این کشور پنجمین مقصد بزرگ کالاهای صادراتی ایران است. صادرات ایران به امارات در دور مشابه پارسال بیش از ۱.۶ میلیارد دلار بود و اکنون این رقم به کمتر از یک پنجم رسیده است.

آقای پیلتن در ادامه افزود که ایران در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۱۰ میلیون دلار صادرات به عمان و مجموعا نزدیک ۱۶۰ میلیون دلار صادرات به کشورهای کویت، سوریه و قطر داشته است.

بر اساس آمارهای گمرکی، کل صادرات غیرنفتی ایران در پنج ماه ابتدایی سال جاری ۱۰.۹ میلیارد دلار شده که نسبت به دور مشابه پارسال ۴۰ درصد افت داشته است.

البته ایران برای اولین بار صادرات بنزین را نیز در سبد صادرات غیرنفتی گنجانده است و بدون محاسبه بنزین، صادرات غیرنفتی کشور افت بیشتری دارد.

ایران در بهار سال جاری نزدیک ۷۰۰ میلیون دلار صادرات بنزین داشت که معادل بیش از ۱۱ درصد کل صادرات غیرنفتی کشور در این فصل است، اما گزارش جدید از وضعیت صادرات بنزین در ماه‌های بعد منتشر نشده است.

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل