لغو حکم اعدام هوشمند علیپور، زندانی سیاسی در دیوان عالی کشور + اطلاعیه خانواده هوشمند علیپور!

خبرگزاری هرانا – حکم اعدام هوشمند علیپور، زندانی سیاسی محبوس در زندان سنندج توسط دیوان عالی کشور نقض و جهت محاکمه مجدد به شعبه ۲ دادگاه انقلاب سنندج به عنوان شعبه هم عرض ارجاع داده شد. جلسه دادگاه آقای علیپور در تاریخ ۳۰ شهریورماه امسال در این شعبه دادگاه برگزار خواهد شد. هوشمند علیپور دیماه سال گذشته توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب سنندج به اعدام محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم اعدام هوشمند علیپور، زندانی سیاسی محبوس در زندان سنندج توسط دیوان عالی کشور نقض و جهت محاکمه مجدد به شعبه ۲ دادگاه انقلاب سنندج به عنوان شعبه هم عرض ارجاع داده شد.

یک منبع مطلع از شرایط آقای علیپور در این خصوص به هرانا گفت: “وکیل هوشمند علیپور امروز سه‌شنبه ۲۵ شهریور به خانواده ایشان گفت که حکم اعدام وی در دیوان عالی کشور نقض شده و پرونده به شعبه ۲ دادگاه انقلاب سنندج به عنوان شعبه هم عرض ارجاع داده شده است. به آنها گفته شده جلسه دادگاه در تاریخ ۳۰ شهریورماه در این شعبه برگزار خواهد شد”.

هوشمند علیپور در تاریخ ۱۲ مردادماه ۹۷، به همراه محمد استادقادر توسط نیروهای امنیتی به اتهام عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام بازداشت شد. چهار روز پس از بازداشت، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام به پخش برنامه‌ای کرد که در آن این هوشمند علیپور و محمد استادقادر که همراه وی بازداشت شده بود، به نقش خود در حمله به پایگاه امنیتی واقع در سقز اعتراف می کردند.

در تاریخ ۲۱ شهریورماه ۹۷ عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به بازداشت این شهروندان و پخش اعترافات آن‌ها علیه خود در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد و گفت “در روز ۱۲ مرداد، هوشمند علیپور و محمد استادقادر در نزدیکی شهر سقز در استان کردستان توسط نیروهای امنیتی به ظن مشارکت در حمله نظامی به یک پایگاه امنیتی در آن شهر بازداشت شدند. محمد استادقادر در جریان بازداشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و زخمی شد اما از مراقبت‌های پزشکی محروم مانده است. هر دو مرد به محلی نامعلوم انتقال داده شده و از دسترسی به خانواده و وکیل محروم شدند. با توجه به ماهیت ادعای وزارت اطلاعات و اعترافات تلویزیونی پخش شده، این اتهامات ممکن است مجازات اعدام را به همراه داشته باشد”.

آقای علیپور در تاریخ ۲۳ شهریور ۹۷ در شعبه‌ ۲ بازپرسی دادسرای سنندج به اتهام بغی مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. هوشمند علیپور در تاریخ ۲۸ آبان ۹۷، پس از حدود ۱۱۰ روز از بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج به زندان سقز منتقل شد. وی در طول ایام بازداشت تنها یکبار موفق به ملاقات با خانواده خود شد. آقای علیپور نهایتا دی‌ماه سال ۹۷ جهت حضور در دادگاه، از زندان سقز به زندان سنندج منتقل شد.

دادگاه رسیدگی به اتهامات هوشمند علیپور و محمد استادقادر در تاریخ ۹ آبان ۹۸ در شعبه ۱ دادگاه انقلاب سنندج با حضور وکیل آنان برگزار شد.  همزمان سازمان عفو بین الملل ضمن ابراز نگرانی از شیوه رسیدگی به پرونده این دو شهروند از مقامات ایران خواست که در ارتباط با برگزاری دادگاه هوشمند علی‌پور و محمد استادقادر مطابق با استانداردهای بین المللی دادرسی عادلانه و بدون توسل به مجازات اعدام، اطمینان حاصل کند.

هوشمند علیپور نهایتا دیماه سال ۹۸ توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب سنندج از بابت اتهام بغی به اعدام محکوم شد.

هوشمند علیپور شهروند اهل سردشت است. وی پیشتر نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. وی در سال ۱۳۸۸ به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در سازمان‌های مخل امنیت به ۴ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

**********************

اطلاعیه خانواده هوشمند علیپور!

جهت افکار عموم: حکم اعدام هوشمند علیپور لغو شد. 

ما از طرف خانواده هوشمند علی پور به اطلاع همه مردم آزادیخواه در ایران و خارج می‌رسانیم که با توجه به صدور حکم اعدام که برای فرزندمان هوشمند علی پور در تاریخ ۸ دیماه ۱۳۹۸ در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج صادر شده بود در دیوان عالی کشور منتفی و از روی‌ پرونده هوشمند برداشته شد. 

روز سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ وکلای هوشمند به خانواده اعلام کردند که از سوی دادگاه انقلاب سنندج به آنها ابلاغ شده است که حکم اعدام هوشمند لغو شده است. 

آقای جوانمردی وکیل هوشمند با حضور در دادگاه شعبه دوم انقلاب سنندج و مشاهده حکم دیوان عالی روی‌ پرونده در خصوص لغو حکم اعدام هوشمند، آنرا به اطلاع خانواده اش رساند. دادگاه بعدی هوشمند قرار است تا چند روز دیگر یعنی در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ در شعبه دوم دادگاه انقلاب شهر سنندج برگزار شود.

هوشمند در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ دستگیر و با اتهام اقدام به درگیری مسلحانه متهم شد آنهم در شرایطی که هیچ سند و مدرکی دال بر دست داشتن فرزندمان در این اقدام وجود نداشته است و تنها با استناد به اعترافاتی که از هوشمند گرفته بودند، حکم اعدام صادر کردند. ما از همان زمان دستگیری و اتهاماتی که بر روی‌پرونده و به هوشمند نسبت داده شده بود به اعتراض به این حکم و نگرانی از صدور مجازات اعدام هوشمند، با تماس با ارگان‌های حقوق بشری، سازمانها و کمیته های حقوق بشری و مخالف اعدام و پیگیری و تماس با وزارت برخی کشورهای خارجه ، مقامات دولت‌ها، مسوولان برخی از کمیسیونهای حقوق بشری در اروپا و کانادا ، نگرانی خودمان را از اتهامات و صدور احکام ناعادلانه برای هوشمند به اطلاع آنان رساندیم که فرزند ما را بیگناه و بدون دسترسی به یک روند دادرسی عادلانه میخواهند با حکم اعدام روبه رو کنند در حالیکه در هیچ قتل یا جرم و جنایتی دست نداشته است و کاملا بیگناه است.

ما خانواده هوشمند از تمامی انسان‌های شریف و آزادیخواه که در مخالفت با حکم اعدام فرزند عزیزمان ، هوشمند علی پور در کنار ما بودند و برای نجات جانش تلاش‌های زیادی انجام دادند نهایت تشکر را داریم و دست تک تک همه شما مخالفین اعدام را به گرمی می فشاریم که ثابت کردید جان هوشمند مساله هریک از شماست. 

ما همچنان به حمایت همه شما آزادیخواهان نیاز داریم تا آزادی بی قید و شرط هوشمند از زندان همصدا برای آزادی و بازگشت به آغوش خانواده در کنار ما باشید و از هوشمند و خانواده‌اش حمایت نمائید.

با تشکر فراوان از همه شما که صدای ما را شنیدید.

خانواده هوشمند علی پور 

سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹- ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل